Ditmaal moet bunq echt luisteren naar de feedback op Together. Ikzelf ben altijd angstig geweest om bunq als mijn hoofdbank te gebruiken. Inmiddels komt mijn salaris er binnen en sinds dat moment voel ik me niet comfortabel bij bunq. Wanneer bunq ditmaal weigert te luisteren naar de feedback op Together, wordt het tijd om weer terug te gaan naar ING of ABN Amro.
Toen bunq begon was het vooruitstrevend met allemaal nieuwe features die ik bij andere banken miste. Dit is overigens nog steeds zo. Er is geen andere bank dan bunq waar de feature set zo groot is. Denk bijvoorbeeld aan het hebben van meerdere rekeningen voor het inplannen van betalingen, automatisch mijn inkomsten verdelen tussen verschillende rekeningen en automatisch sparen. Ik weet niet wat ze aan het doen zijn maar de nieuwe app-update (bunq V3) is echt een puinhoop. In eerste instantie lijkt het allemaal wel oké-ish, maar naarmate ik mijn veelgebruikte functies zoek moet ik zoeken naar de plek waar ik ze kan vinden.
Hieronder een lijst met hetgeen wat ik verschrikkelijk vind:
- Het startscherm 'Voor mij' heeft veel potentie. Een bolletje bovenaan met het gespaarde geld en hoeveel bomen ik heb geplant is best leuk. De bespaarde tijd is de grootste flauwekul die ik ooit heb gezien.
- Het vinden van informatie over mijn pas, en dan specifiek het kaartnummer en de vervaldatum is te ver verstopt.
- Het tabblad 'Van ons' is totaal irrelevant en lijkt wel op een social media app.
- De grote plus-knop met de bunq kleuren op de achtergrond is te prominent in beeld. Verplaats hem mooi klein naar rechts- of linksboven.
- Om een nieuwe rekening aan te vragen moet ik klikken op de volgende tekst: "Maak je leven makkelijk met een Premium account". Leuk voor nieuwe gebruikers, maar niet voor een gebruiker met al 15+ rekeningen. Waarom niet gewoon iets als 'Open een nieuwe rekening' en 'Maak een spaardoel'?
- Dual Pin is niet te vinden.
- Het vinden van verdeelde betalingen en ingeplande betalingen is te ver weg verstopt.
- Het rekeningoverzicht op het tabblad 'Voor mij' begint met het aantal passen? Dat is niet wat ik als eerste hoef te zien als ik mijn saldo wil bekijken.
- Dark mode is cool, maar niet iedereen zit hierop te wachten. Zeker overdag niet.
Het enige wat ik echt super positief vind is een best aanwezige melding bovenin op het tabblad 'Voor mij' waarin staat dat ik 2 openstaande events heb.
Los het bovenstaande op en je hebt mij vooralsnog iets meer tevreden gesteld.
Als suggestie zou ik nog willen aangeven:
- Maak simpele tabbladen als 'Overzicht', 'Together', 'Instellingen' en eventueel iets als 'Support' of 'Profiel'. De bank bunq die ik kende stond voor deze eenvoud. Waar is dit gebleven?
Het is jammer dat ik geen schetsen kan maken in bepaalde Adobe-programma's, anders had ik graag wat laten zien.
Waar schijnlijk schiet me straks nog veel meer te binnen, dan zal ik wel weer iets van me laten horen (of niet).
Als laatste notitie: een beta-periode van om en nabij de twee weken?
Groet,
Mitchell