D.J Hoi D.J.! Ik ben klant van bunq sinds 2018, en ik zal proberen je vragen zo goed mogelijk te beantwoorden:
Wat vind ik zo speciaal aan bunq?
- Ten eerste was het openen van een bunq account erg eenvoudig, het kon allemaal op m'n telefoon en ik hoefde niet fysiek langs een kantoor!
- Een reden voor mij om een bunq rekening te openen, is dat bunq geen gekke dingen met je geld doet. Rekeningen bij traditionele banken als Rabobank, ING en ABN Amro zijn goedkoper, omdat die banken met jouw geld investeren. Bunq doet dit standaard niet, maar je kunt dit handmatig aanzetten en zelf kiezen waar je wilt dat bunq je geld in investeert, en vervolgens ontvang je hiervan rente.
- Bunq is erg innovatief: bunq was de eerste bank in Nederland met betaalverzoeken (nog voordat Tikkie bestond) en was ook een van de eerste banken die Instant Payments ondersteunde. Bunq heeft daarnaast features die je niet vindt bij andere banken, zoals het aanpassen van je pincode gewoon op je telefoon (bij andere banken is de pincode niet te wijzigen, of je moet ervoor langs een geldautomaat).
- Meerdere sub-accounts: ik gebruik meerdere sub-accounts om budgetteren makkelijker te maken. Zo heb ik een algemeen account voor de meeste uitgaven, maar ook een "Boodschappen" account, een voor vakantie, etc. Zo houd je overzicht van hoeveel je aan bepaalde dingen uitgeeft, en houd je het geld ook gescheiden van elkaar. Elke maand stort ik bijvoorbeeld €250 op m'n boodschappenrekening, en als ik boodschappen vanaf deze rekening betaal zie ik precies hoeveel geld ik die maand nog over heb voor boodschappen.
- Bunq heeft features die andere banken niet hebben. Zo kan je met het Easy Money of Easy Green Abonnement drie passen gebruiken, en elke pas is te koppelen aan een ander sub-account. Ik gebruik m'n 'boodschappenpas' bijvoorbeeld in de supermarkt, zodat die kosten direct van m'n Boodschappen sub-account af gaan. Verder heeft bunq lokale valuta accounts, je kunt bijvoorbeeld een rekening openen in Amerikaanse Dollars of Britse ponden (gebruik ik zelf niet, maar is handig tijdens vakanties of als je veel betalingen in andere valuta doet).
En er zijn nog veel meer unieke features!
Heb je naast bunq ook een andere rekening houden?
Ja, ik heb ook nog mijn Rabobank rekening. Hier komen betalingen als m'n loon nog binnen en vanaf hier betaal ik al mijn verzekeringen en vaste lasten. Ik zou ook een "Abonnementen" sub-account kunnen aanmaken bij bunq en het via daar laten lopen, maar veel abonnementen en m'n baan had ik al voordat ik bij bunq zat, dus het was makkelijker om Rabobank te houden dan om overal m'n rekeningnummer aan te passen. Daarnaast is contant geld storen via bunq niet echt goed mogelijk, daarvoor heb ik Rabobank ook gehouden.
Mocht je nog andere vragen hebben, laat maar weten!