• How do you use your 10/25 bank accounts?

Even een ‘deel je ervaring/ideeën’ topic: Hoe maak jij gebruik van de 10/25 Bunq rekeningen?

Ik ben zelf nog erg gewend aan het ‘One account to rulle them all’ principe, zoals alle banken hanteren. Een aparte rekening voor ‘boodschappen’ lijkt mij vooralsnog onhandig, want als je boodschappe nodig hebt, maar geen geld op die rekening, pak je het tóch wel van een andere rekening af. Maar dat is dus mijn visie.

Deel je ervaringen en ideeën!

-

As per Koen’s suggesties in English as well: How do you utilise your 10/25 available Bank accounts at Bunq? How did you divide your expenses and accounts?

Quick translation into English, because I'm pretty sure some non-Dutchies have nice imput here as well!

Sander is asking how all of you utilise your 10/25 bank accounts at bunq! 😄 How do you set yo the accounts to make it the perfect fit for you?

Ik zweer juist bij een aparte rekening voor elk potje. Had ik al voor bunq, maar toen in iets minder mate, want minder rekeningen. Dus heb wel een aparte rekening voor boodschappen, out-of-pocket uitgaven, vaste lasten, vakantie, onderhoud, etc, etc. Alternatief is uiteraard 1 rekening en ergens anders een boekhouding bijhouden, maar met aparte rekeningen vind ik het veel makkelijker werken. En idee van potjes is ook wel een beetje dat wanneer het geld op is, het op is. Vraagt wel dat je beetje fatsoenlijk kan budgetteren. Vind niet iedereen even leuk of nodig. Dus of je werkelijk wat hebt aan zo veel verschillende rekeningen, hangt vooral van of je überhaupt geïnteresseerd bent in het verdelen van je uitgaven in verschillende potjes. If so, dan is het nog persoonlijk of je dat via aparte rekeningen wil doen of via schaduwboekhouding...

Door het lezen van je reactie, Job, kom ik wel tot het idee om vaste lasten en incidentele uitgaven (out-of-pocket (?)) te scheiden van elkaar. Als je als tiener €90 vaste laste hebt of huisbezitter ~€600, dat je dan een aparte rekening bezit met altijd dát bedrag minimaal, zodat de vaste lasten altijd betaald kunnen worden- en blijven. Zolang je er niet aan komt, zit je in principe nooit in de problemen.

Wellicht is een boodschappen potje óók wel een idee, maar daar hoef ik mij op dit moment nog weinig druk om te maken, aangezien dat gemakkelijk nog lukt. :) Thanks, zinvol voor iedereen!

Hi Sander,

That's a good question. I use more then one account because:

1) Budgeting. That way I can keep an easy overview on my savings and spending's. For instance, this way I can easily put money aside to save for a holiday or a new phone :)... On the other hand I have also have an account for all my subscriptions, for instance Netflix and so on.

2 Sharing. Most of my accounts I'm sharing with my wife. And my wife also is sharing her accounts with me. You can share an account in just a matter of seconds. This way my wife and I always have access to both our assets.

Hey Sander!

I have seperate accounts for general household expenses, personal recurring expenses, shared subscription services and different saving goals.

Therefor I have for example:

Many many many accounts as you can see ;)

Het is voor mij een handige manier om overzicht te houden op het geld, doordat het in verschillende categorieën is ingedeeld. Verder vind ik het handig om over verschillende budgetten te beschikken. Zo heb ik een aparte rekening voor de dagelijke boodschappen los van de leuke dingen. Het komt dan nooit voor dat ik mijn dagelijkse boodschappen niet kan betalen, omdat ik bijv. teveel besteed heb aan uitgaan. Verder ben ik aan het sparen voor mijn rijbewijs en dat geld heb ik apart gezet, zodat ik het niet aan iets anders kan uitgeven.

Great list Stijn. Just a question. Assuming your rent and monthly subscription payments for Netflix and Spotify are the same, each month: why split? Why didn’t you make one account for all monthly expanses? I understand you’ve split monthly and annual, but why split monthly ones?

I have the subscription services in seperate accounts because I connect® these with the shared subscribers. The members of these groups are different for each service.

I've split utilities and rent just to keep an overview as the utilities tend to change every now and then based on energy prices and weather/T° (so I add a small buffer) whilst rent is the same every month (at least for now ;P )

And last but not least: the 'micromanaging' makes me feel like I know exactly where my expenses are going to. :D

Great explanation and smart thinking. Nice, Stijn.

Meerdere bankrekeningen en spaarrekeningen is niks nieuws, wij gebruiken het al jaren.

- vaste lasten betaalrekening

- boodschappen / leuke dingen betaalrekening

- voor beiden een zakgeld betaalrekening

- spaarrekeningen

- algemeen

- vakantie

- uitvaart

- extra aflossen hypotheek

- vrijwillig en wettelijk eigenrisico zorgverzekering

General account

Maestro payment account

iDeal payments account

Dedicated PayPal linked account.

Travel expenses received (kinda savings)

Shared/Connected business (startup) expense account

2 connected accounts for the kids (for their allowance) +2x maestro card

Wij hebben bij elkaar ook 12 rekeningen (alles behalve zakgeldrekening) is via Connect gedeeld) :

Zit nog te denken aan potje voor vaste lasten, zodat die altijd betaald kunnen worden en het dus los staat van de 'algemene betaalrekening' waar het nu allemaal vanaf gaat.

We have a 'douchebag jar' account. We request eachother 50 cent when someone makes a stupid or inappropriate joke :)

1: mortgage

2: insurances

3: party hardy fun funding

4: family leisure spendings

5: technology budget

6: budget for additional master (criminal law)

7: budget for first hand experience in the field of criminal law

8: lawyer budget

9: fixed costs budget

10: regular wifey spendings budget

11: make-up-with-wife-after-fight-budget

12: familiy presents

13: clothing budget

14: car provision

15: speed tickets and other traffic violations budget

16: literature budget

17: general provision

18: once a month quality time budget

19: tax reservation

20: CFA study budget

21: actuarial studies budget

22: friends who borrow money reservation

23: MMA and gym budget

24: medical budget

25: income provision

And now you are veryyyy rich? :)

Haha. Started it last week with 4 friends. There is just 1.50 in it now I guess.

A lot of budgets. Can't think of it being simple to use? A lot of transferring between them..?