• Ask the Community
  • Tenaamstelling rekening

Want to make life easy and open a bunq Business account? Find out more here.

Wat is de ten naamstelling van mijn rekening als ik binnen mijn zakelijk account een extra rekening open? Is dat de naam die je de extra rekening meegeeft?

Hi 👋 @Buro-Vermast#78747

De namen voor extra rekeningen binnen je account zijn alleen voor intern gebruik. Alle rekeningen krijgen de officiële tenaamstelling mee die je hebt opgegeven bij het openen van je overkoepelende bunq-account. Deze kun je checken onder profiel > tikken op je naam.

a month later

Is het niet mogelijk een rekening qua ‘identiteit’ te koppelen aan een handelsnaam? Ik zoek een mogelijkheid een rekening te hebben met zowel intern als extern de handelsnaam als naamgever van de rekening.

@J-J-G-Janssen-Holding-B-V-Golden-Eagle#89725 De tenaamstelling van de rekening moet overeenkomen met de houder van de rekening, dat is nou eenmaal de wettelijke bepaling waar bunq zich ook aan heeft te houden.

Als dat niet zo zou zijn, zou ik meteen een rekening kunnen openen onder de naam Belastingdienst en daar geld mee opstrijken dat voor een andere instelling is bedoeld. De tenaamstelling moet kloppen met de eigenaar.

Een uitzondering maken banken voor eenmanszaken (en personenvennootschappen), die hun handelsnaam kunnen gebruiken. Alleen vergt dat een aparte registratie ten opzichte van de ondernemer zelf, in het geval van bunq dus een apart (business) account. De tenaamstelling moet dan wel overeenstemmen met de registratie in het Handelsregister (of een vergelijkbaar buitenlands register).

Bunq stelt zich op het standpunt dat alle rekeningen binnen één account dezelfde tenaamstelling moeten hebben. Het is dus niet mogelijk om binnen één account verschillende handelsnamen te gebruiken, elke handelsnaam moet dan een eigen account hebben (wat ook weer makkelijker is voor je eigen boekhouding).

Bedenk je ook dat het voor een ondernemer echt niet wenselijk is dat zakelijk en privé door elkaar lopen. Die wil je zo gescheiden mogelijk houden, al was het maar om fiscale redenen. Je boekhouder wordt er ook niet vrolijk van als je zakelijke uitgaven van een privérekening doet.

Dank Sam. Het stukje over prive is overbodig, ik wil geldstromen juist goed uit elkaar houden, vandaar deze vraag. Dus, resumerend: als ik geldstromen wil generen, in en uit, op naam van handelsnaam, moet ik een aparte account registreren onder die naam.

@J-J-G-Janssen-Holding-B-V-Golden-Eagle#89730 Voor zover ik begrijp (en hier regelmatig lees), wel...

@Samzoiets#89731 Het is mij trouwens niet duidelijk of je als 1 bedrijf wel meerdere bunq lidmaatschappen kan openen. Als persoon kan dat in ieder geval niet.

Tim changed the title to Tenaamstelling rekening.

@JeroenE#89732 Ik geloof als je meerdere handelsnamen hebt, kan je voor elke handelsnaam een lidmaatschap openen.

@JeroenE#89732
                    Weet je dat wel zeker??? Ik heb zelf 2 bunq accounts: 1x Premium en 1x Free. Beiden staan op mijn naam, aangezien dat met legitimatie niet anders kan voor zover ik weet.

@Wimbat#90017 Je hebt twee keer een Personal lidmaatschap (dus niet zakelijk) met hetzelfde Belastingnummer?

Dat is vreemd, want als dat zou kunnen slaat het betalen van 19 euro voor de volgende 25 bankrekeningen nergens op. Dan kan je net zo goed een extra lidmaatschap nemen aangezien die maar 8 euro kost. En dan krijg je er ook nog meer gratis bankpassen bij en. En je kan dan ook een en/of rekening openen met jezelf als partner ;)

@JeroenE#90020
                        Interessant idee..... Wellicht heeft het te maken met het feit dat het een free abonnement is.... echter, die zou ook eenvoudig naar een premium ge-upgrade kunnen worden. Alleen voor "the sake of argument" en test-purposes is het het proberen wel waard want ik heb niet zo gauw behoefte aan 25 extra rekeningen en 3 extra kaarten. 🤔

@Wimbat#90028 Ik neem even aan dat je het niet wil gaan proberen.

Afgezien van de onhandigheid als je veel gebruik maakt van automatische incasso's zou je dan zelfs iedere 20 dagen een nieuw lidmaatschap aan kunnen gaan met opnieuw 30 dagen gratis proberen. Dan moet je natuurlijk wel hopen dat je nieuwe betaalkaarten in die 10 dagen echt komen, maar als je in NL woont is dat meestal wel zo. En in het ergste geval moet je dan eens in de zoveel tijd toch een keertje 8 euro betalen om ze te kunnen blijven gebruiken.

In de algemene voorwaarden kon ik zo snel niet (meer?) vinden dat je maar 1 keer lid mag worden, zie https://www.bunq.com/nl/assets/media/legal/nl/20190425_terms_bunq_personal_NL.pdf

Ook op Together kon ik zo snel niets vinden, maar dat komt ook door de onhandige zoekmanier (plus dat zoeken op "account" en "second" heel veel resultaten geeft die ergens anders over gaan). Of ik vind wel iets, maar dan is het geen "Knowledge" topic en dus niet van bunq zelf en dus ook niet per se waar (bijvoorbeeld https://together.bunq.com/d/11765-is-it-against-bunq-banks-policy-to-have-2-separate-accounts ).

Dus misschien wmag het eigenlijk wel ;)

@Petervdv#89860 Zoals @Samantha-Green-Kiwi#90280 hier schrijft kan dat dus toch niet omdat je op 1 KvK maar 1 lidmaatschap kan openen.

Write a Reply...