DiegoAce
Hallo,
Desondanks de storm van kritiek rondom de tarieven van Bunq, deel ik toch graag mijn ervaring met Bunq.
De Algemene Voorwaarden
Het is werkelijk de eerste keer dat ik algemene voorwaarden zo eenvoudig en luchtig geschreven heb gelezen. Er zat zelfs humor in verwerkt en er is gekozen voor een informele aanspreekvorm. Dat spreekt mij heel erg aan en dit alles heeft ervoor gezorgd dat ik dan ook alles heb doorgelezen haha. Uiteindelijk is dat ook je doel als bedrijf lijkt me, zodat wij als Bunq klanten daarnaast ook niet tegen verrassingen aanlopen.
Gebruikersinterface (GUI) en design app/website
Belachelijk eenvoudig in gebruik. Heel helder en rustige vormgeving, maakt het voor mij erg eenvoudig om de simpele dingen te doen.
De levertijd van de betaalpassen
Na bestelling van de passen zouden deze rond 28 september geleverd worden. In eerste instantie voelde voor mij dat wat laat, alleen had toch het geduld om te wachten. Mooi pluspunt is dat ruim binnen de beloofde tijd is geleverd, toch weer een meevaller. In plaats van een bank die snelle levering beloofd en dan toch wat later is dan beloofd. Dan maar wat ruimer communiceren vind ik.
Viel me ook op dat Bunq niet eerst een brief stuurt met een PIN-code, daarna pas een paar dagen later de pas, zoals andere banken dit doen. Nee, gewoon een pas met een code om te activeren. Lekker eenvoudig.
Geen random readers/tan-codes of andere extra dingen meer!
Ik merk dat ik het toch wel bijzonder handig vind, dat je alles met je mobiel kan doen zonder die extra dingen zoals een random reader of i-identifier etc. Gewoon je mobiel is voldoend een dat voelt lekker.
De flexibilteit met de passen, met extra oog op beveiliging
Pas koppelen aan 2 tegenrekeningen!
Wat mij erg aanspreekt is dat je op 1 betaalpas (zowel met Maestro als Mastercard) deze kan koppelen aan 2 tegenrekeningen. Een primaire rekening en een secundaire rekening, die wordt toegepast als je een andere PIN-code invoert dan je standaard ingestelde PIN-code.
PIN-codes op ieder moment wijzigen
PIN-codes kan je online via de mobiele app wijzigen en wijziging is dan meteen actief. Erg prettig, zodat je eigenlijk ook niet meer bang hoeft te zijn als iemand (per ongeluk) je PIN-code ziet intypen als je in een drukke winkel bent waar je weinig privacy / ruimte hebt om ff je PIN in te voeren. Gewoon je PIN weer wijzigen als je de plek verlaat.
PIN-codes vergeten is hierdoor ook geen probleem meer, want voor het wijzigen van de PIN-codes hoef je de huidige PIN's niet te weten ;-).
Mastercard geheime code NIET op de card geprint
Het is fijn dat de Security Code van de Mastercard pas niet op de achterkant staat geprint. Maar dat deze periodiek wordt gewijzigd en actuele codes alleen via de mobiele app geraadpleegd kunnen worden. Erg veilig en minder kans op direct misbruik als je je pas toevallig ergens hebt laten liggen/kwijt raakt.
Klantenservice is snel
Nu een paar keer contact gehad met de klantenservice. Ik heb nog nooit zo snel reactie gehad op vragen van een bank. Afbeeldingen kunnen sturen is prettig in de support chat en geen bullshit vragen als wie je bent ter validatie. Je zit in de app dus men weet al wie je bent. Nice.
Eén aandachtspunt - lijmresten blijven zitten op Mastercard pas
Bij het afnemen van de Mastercard van het papier waarop de pas geleverd wordt, zijn er problemen met de bevestiging op papier. De pas zit wel goed op het papier, alleen als je de pas van het papier afneemt dan blijven er lijmresten op het papier zitten. Dit probleem is bij Bunq bekend en ze zijn hierover met de leverancier in gesprek. Tot die tijd ga ik proberen om dit er met een vochtige doek af te halen (tip die ik via support kreeg). Mocht het nodig zijn kan ik kosteloos een vervangende pas aanvragen. Alleen zolang de problemen met de leverancier niet zijn opgelost zal dit weinig uitmaken dus ik kijk het wel even aan.
Hulpvraag - Question
Ik zie dat ik slechts € 500,- per dag kan pinnen met de betaalpassen. Bij reguliere banken is dat veel hoger (kan je instellen). Tenzij je dus bij andere banken pint.
Ik denk dat het probleem hier is dat Bunq geen eigen betaal automaten heeft, waardoor de dag pin limieten bij betaal automaten automatisch maximaal € 500,- per dag zijn. Klopt dit?
Is Bunq ook in gesprek met de andere banken om een hogere dag pinlimiet te kunnen ondersteunen? Daarnaast weet ik dat de banken in gesprek met elkaar zijn om landelijk alle betaal automaten met elkaar te gaan delen, i.p.v. dat nu iedere bank zijn eigen betaalautomaat heeft. Zit Bunq ook aan tafel bij deze gesprekken, zodat er mogelijk na overeenstemming Bunq klanten ook kunnen profiteren van deze overeenkomst en een hoger pinlimiet kunnen instellen per dag?
Alvast bedankt voor de reactie.
Voor de rest - je moet er in geloven!
Mijn indruk is dat Bunq erg innovatief is en ook wil zijn. Op een Agile manier probeert men om steeds meer vernieuwingen toe te voegen. Sommige mensen vinden de prijzen te hoog en zien nog niet de voordelen ten opzichte van andere banken.
Ik denk dat Bunq vooral nog bekender moet worden bij mensen en voor de rest is het ook vooral een geloof dat je moet hebben in de bank. Net zoals ik dat overigens ook moet hebben bij een andere bank. Want alleen een prijs zegt niet zoveel.
Je moet gewoon in de aanpak van Bunq geloven en Bunq het vertrourwen geven om er iets moois van te maken de komende periode. Ik ben echt benieuwd hoe erg ik mijn eigen bank ga missen, nu ik Bunq er naast heb en het overgrote deel van mijn betalingen via Bunq zal laten lopen.
Hebben jullie nog extra positieve ervaringen die ik niet heb genoemd?