• Ask the Community
  • 2 rekeningen bij 2 verschillende banken en belastingdienst

Hallo,

Ik heb een vraag. Hoe zit het met hebben van 2 verschillende bankrekeningen bij 2 verschillende banken. Ik heb nu een rekening bij de ING en bij Bunq. Ik maak maandelijks een bepaald bedrag over naar mijn Bunq rekening een soort van budget dat ik kan besteden. En ING gebruik ik meer voor om te sparen en mijn vaste lasten te betalen.

Maar heeft dit invloed op belastingdienst? En ook met het inkomstenbelasting. Wat voor nadeel heeft dit verder? Of helemaal niets waar ik mij zorgen om moet maken.?

Het gaat ook niet om een gigantische bedrag wat ik overmaak maandelijks naar mijn bunq rekening om slechts 150/200 euro.

@Haldun#81279 dit maakt verder niet uit. Wel moet je al je rekeningen aangeven bij de Belastingdienst zodat zij inzicht hebben in je totale vermogen. In Nederland sturen (bijna?) alle banken dit al automatisch door naar de Belastingdienst, dus het is enkel een kwestie van de boel controleren en dat zou het moeten zijn. 👍

@Sander#81282 Misschien een kleine correctie, je hoeft pas te specificeren als je totaal meer dan €20k aan vermogen hebt, anders hoef je het kopje bankrekeningen specificeren helemaal niet in te vullen.

Belastingdienst krijgt zowel van ING en bunq de jaarsaldi toegezonden, dus als dat < €20k is, zal deze ook niet meegezonden worden in de uiteindelijke aangifte en staat ook niet vermeld in de kopie na insturen.

Als topic starten verder geen liquide middelen heeft, zal dit dus geen nadelige invloed op de aangifte hebben.

2 years later

@Sander#81282 Wat controleren?

@New-Lilac-Swan-2104103233#221798 Controleren of de bedragen in je belastingaangifte overeenkomen met de bedragen op het jaaroverzicht van je bank (het saldo op 1 januari)

Het komt echt zelden voor dat banken je saldo verkeerd doorgeven, dat gaat allemaal via computerbestanden en daar zitten zelden fouten in.

Als je totale vermogen boven het drempelbedrag komt, dan zou je voor de gein eens kunnen kijken naar de bedragen en zien dat het klopt. Kom je niet biven de drempel, dan hoef je ook niks te controleren, want je geeft niets aan. Sterker nog, de bedragen komen dan niet in je aangifte terug (ik kan het weten, want ik kijk in die aangiftes).

Het maakt de Belastingdienst sowieso weinig uit waar je je geld (binnen Nederland) stalt, maar meer hoeveel je er van hebt. Dat kan bij één bank met 25 rekeningen zijn, of bij 25 banken elk één rekening, dat komt op hetzelfde neer.

Write a Reply...