- RemiRookieCO2 Saver
Is het mogelijk om de contactloos betalen functie per pas uit te zetten? Ik ben namelijk geen fan van het concept.
Is het mogelijk om de contactloos betalen functie per pas uit te zetten? Ik ben namelijk geen fan van het concept.
@Remi-Azure-Jaguar#81848 Nee je kan de contactloos betalen functie niet uitzetten.
Contactloos betalen heeft alleen maar voordelen. Het is sneller en veiliger dan dippen.
@Remi-Azure-Jaguar#81848 Er zijn tegenwoordig steeds meer betaalautomaten waar je alleen maar contactloos kunt betalen
@Michiell#81853 Het is wel een beetje kort door de bocht om te zeggen dat het alleen maar voordelen heeft. Bij diefstal heb je toch een kans dat iemand ermee aan de haal gaat (uiteraard tot een max bedrag). Ik vind dat bunq je de keuze moet geven om contactloos aan of uit te zetten via de bunq app.
Dear bunq,
I just received the card, what do I do with the card when I quit the free-account?
Kind Regards
@Chanpen-Magenta-Akita#81867 you can put it under your pillow and wait till the bunq fairy comes π π
You can save the card π³. If you ever upgrade to a paid membership, you can active it again!
@TwitNour#81866 Hi ππΌ Nour!
A small response from Betaaldvereniging :
"Geachte hond Do,
Nederlandse banken vergoeden volledig het bedrag dat een dief of vinder van een gestolen of verloren contactloos betaalinstrument daarmee zΓ³nder pincode heeft betaald. Voor contactloze betaalpassen is dat maximaal 50 euro en voor sommige zogeheten βwearablesβ (sieraden met een ingebouwde betaalchip) is dat maximaal 100 euro. Een dief of vinder moet immers bij het overschrijden van die limiet van 50 of 100 euro, verplicht de juiste pincode invoeren om te kunnen betalen.
Kortom, wie zijn contactloze betaalinstrument kwijtraakt en zijn pincode goed geheim heeft gehouden, krijgt alle eventuele schade volledig vergoed door zijn eigen bank.
Contactloos zakkenrollen, waarbij ongemerkt een betaling wordt uitgevoerd terwijl het slachtoffer zijn contactloze betaalinstrument in bezit houdt, is in Nederland nog nooit voorgekomen. Zelfs vanuit andere EU-landen zijn geen meldingen bekend die geverifieerd konden worden. Dat komt omdat de eigenaar van de betaalautomaat die daarmee fraudeert, heel makkelijk opgespoord en vervolgd kan worden. Het geld van een frauduleuze contactloze betaling, komt pas de volgende dag op de bankrekening die aan de betaalautomaat is gekoppeld. Bij meldingen van fraude kan die bankrekening direct worden geblokkeerd. Per geslaagde poging kan maximaal 25 euro worden buitgemaakt. Bovendien is het helemaal niet makkelijk om ongemerkt contactloos te zakkenrollen. Journalisten van RTL hebben het zelf geprobeerd en dat bleek vies tegen te vallen. Om al deze redenen loont het niet voor fraudeurs om contactloos te zakkenrollen.
Mocht het toch een keer gebeuren, dan zal ook bij aantoonbaar contactloos zakkenrollen de schade volledig worden vergoed. Aantonen is niet zo moeilijk omdat de bank precies kan zien wanneer, waar, met welke contactloze betaalautomaat en bij wie de frauduleuze contactloze betaling is uitgevoerd. De bank kan ook zien of er met diezelfde betaalautomaat nog andere contactloze betalingen zonder pincode zijn gedaan. Dan wordt al snel duidelijk of er daadwerkelijk sprake is van diefstal en fraude.
Met vriendelijke groet,
Betaalvereniging Nederland / PIN.NL
www.Betaalvereniging.nl"
@JohnDo#81869 Anders stuur je een retour envelop voor je verzameling bunq kaarten π
@JohnDo#81870 It's nice that they are saying that, but that is not the same as is said in the T&C of bunq. I assume the T&C take precedent because they are part of the agreement between bunq and the customer and that third part statement is not.
@Michiell#81878 Ik breid graag mijn collectie uit ;)
@JeroenE#81879 zijn de bunq voorwaarden tegenstrijdig?
@Michiell#81883 In de bunq voorwaarden staat dat je voor 50 euro zelf aansprakelijk bent.
@JeroenE#81884 @JohnDo John, heb je dit al eens voorgelegd aan support?
Algemene voorwaarden van bunq mogen vast niet beperkend zijn t.o.v. de standaard product voorwaarden.
@Michiell#81889 Die β¬50 eigen risico is op zich wettelijk geregeld, het KAN opgelegd worden. Maar wat betalingsverkeer klinkt als een branch afspraak. Ik kan wel navragen ;)
@JohnDo#81891 Die 50 euro eigen risico staat ook in de voorwaarden van diverse andere banken. Bijvoorbeeld de Rabo en de ABN. Dat is niet specifiek iets wat bij bunq anders is dan bij de rest.
Wel of niet verzekerd tegen deze diefstal, ik vind dat ik het zelf zou moeten kunnen uitschakelen. Daarmee voorkom ik in ieder geval een hoop ellende op het moment dat ik toch aanspraak moet maken op de 'dekking' van de betaalvereniging.
@JeroenE#81892 klopt maar negen van de tien keer hoef je die als slachtoffer van diefstal van je pas niet eens te betalen en vergoeden de banken sowieso wel uit coulance. In z'n algemeenheid, dit geldt dus voor alle banken, kan ik melden dat ik in ieder geval geen bericht naar voren kan halen dat een klant waarvan de pas verloren of gestolen was ook maar iets zelf hoefde te betalen bij aantoonbaar misbruik door derden, wel heb je als klant zelf de plicht om tijdig een verloren of gestolen pas als zodanig te melden, telefonisch dan wel via de app of website van je bank of creditcard.
@DaveFlash#81919 FIjn dat mensen dat niet altijd zelf hoeven te betalen, maar zoals het door de @JohnDo wordt (door)verteld is het altijd zo. Dat is het dus niet. Als banken hier goede sier mee willen maken dan kunnen ze supersimpel de regel over het eigen risico gewoon uit hun algemene voorwaarden halen. Zolang ze dat niet doen moet je er dus gewoon op rekenen dat je die 50 euro gewoon moet betalen.
Bunq maakt het zelf trouwens heel moeilijk om diefstal van een pas te melden, het kan alleen maar met de app of een mail. Als je dus niet alleen je pas maar ook je telefoon kwijt bent kan het best even duren eer je geregeld hebt dat je het bunq kan melden. Dat maakt het voor de consument natuurlijk wel veel makkelijker om te kunnen aantonen dat je het niet eerder kon melden.
@TwitNour#81866 Vroeger kon dat volgens mij ook π