@Casper-Yellow-Wolf#25853 Eens, maar waarom is dit de taak van banken geworden? We hebben een legitimatie systeem en dat is DigID, ikzelf zie het niet als taak van banken om mij te legitimeren als ik iets in een webshop wil bestellen.

@Delano#26307 Het is niet een principiële taak van een bank, maar het is wel logisch. Banken dienen gebruikers van diensten te verifiëren. Als andere diensten die identiteitsverificatie moeten doen, gebruik kunnen maken van het al eerder gedane werk van een bank is dat alleen maar gunstig voor de gebruiker. Hoef je niet bij iedere dienst een paspoortkopie in te sturen. DigID is volgens mij een overheidsinitiatief dus deze zijn niet heel erg bezig met expansie

@Michiel-Blue-Hummingbird#26379 gelukkig betaal je met dat abonnement ook niet alleen voor "iDin", je abonnement bekostigt onder andere development van nieuwe features, personeel, infrastructuur, etc. etc. 😀😜

Is hier al meer over bekend bunq? Kan het erg goed gebruiken nu..

@Rick-Olive-Shark#26528 bunq geeft nooit updates over waaraan ze werken/wat er aan gaat komen, dat is een beetje een bunq-eigen dingetje. bunq verrast de gebruikers graag. Er zal vanzelf een update komen als het is geïmplementeerd. 🙂

20 days later

Ik loop er nu ook tegen aan dat Bunq geen IDIN biedt (nederlandse loterij vereist het voor online spelen). Gezien hoe lang deze topic al loopt en het schandalige gebrek aan inhoudelijke reacties van Bunq vrees ik dat het niks wordt. Bunq kan toch op zijn minst een transparant en helder statement geven?

a month later

I’d also like to see iDIN implantation. Currently I only bank with Bunq and I’m finding more companies are performing identity verification via iDIN; so it’s looking like I’m going to have to setup a traditional bank account soon.

@Jamie-Teal-Quokka#35028 Every place also gives alternatives right? IDIN isn't the only option is it?

@Petervdv#35034 True, but most of the times alternatives will bring hassle to the table, like paperwork or having to go to a physical office.

So, IDin support definitely will make things a bit easier from a customers perspective.

iDIN lijkt dus omarmd te worden door de overheid en is echt een broodnodige toevoeging. Als je bij het BKR je gegevens op wil vragen is iDIN de enige mogelijkheid, tenzij je dus naar kantoor wil komen met allerlei papieren. Of je het nu eens bent met iDIN, of niet; je ontkomt er niet meer aan en het zou bunq sieren om dit zsm in te voeren.

20 days later

@Andrew-Lime-Akita#30584 Maar goed dat ik nog niet besloten heb om geheel over te stappen naar Bunq, zéker niet zolang ze niet meegaan met zaken als pin sparen en iDin.....

What is the status of this? I need to sign a contract online and now I need to wait for physical post as bunq doesn’t support IDIN... I thought bunq was the “online” bank???

@Alexander-Silver-Dolphin#7622 Helemaal mee eens, dit gaat helemaal de verkeerde kant op zo. Maar goed als ik dan al een iDIN provider zou moeten hebben, dan wil ik er het lietste 1 die mijn gedachten over banken en mijn idealen deelt... zoals bunq.

@Milan#3634 Natuurlijk een beetje veel bullshit; features kunnen best per land zichtbaar zijn. Dan zit het niet in de weg voor anderen. Momenteel begint bunq behoorlijk te lijken op een peperdure hotel met een IKEA inrichting.

Ik ben ook wel benieuwd hoe het zit met idin implementatie bij bunq. Had hier eigenlijk nog nooit van gehoord, tot ik net eens digitaal een staatslot wilde kopen. Zou mooi zijn als Bunq dit ook gaat ondersteunen.

@Pim-Teal-Unicorn#38190 Hoewel ik er persoonlijk voorstander van ben dat bunq iDIN gaat ondersteunen ben ik vooral godsmacked dat de Staatsloterij puur op een bank-dienst vertrouwt voor leeftijdsverificatie. Echter, ze blijken een procedure te hebben die geen iDIN vereist (iets met lekker analoog documenten opsturen, ik wacht nog op instructies). De fout ligt wat mij betreft primair bij de Staatsloterij.

Neemt dus niet weg dat ik bunq vooral aanmoedig om tot implementatie over te gaan.

12 days later

De uiteenlopende meningen hier zijn helaas tenenkrommend.

iDIN is al door meer dan een miljoen gebruikers gebruikt om in te loggen. Het werkt snel, eenvoudig en beschermt de privacy van gebruikers. Daarnaast is het DE oplossing voor identificatie voor private organisaties: DigiD is echt gereserveerd voor overheid.

Het argument "het is niet de taak van de bank om mensen te identificeren" vind ik echt te makkelijk en moeilijkdoenerij. Voorbeeld: Ik heb net ingelogd met de app van Bunq om wat op dit forum te kunnen schrijven. Dus tsja, beetje meten met 2 maten misschien?

Bunq loopt met haar applicaties technisch voorop, dus waar wachten we op?