Aangezien iDin op steeds meer plekken nodig is om in te loggen, of het alternatief te omslachtig is lijkt het mij van toegevoegde waarde voor Bunq om dit toe te voegen. Inloggen bij iDin zou dan kunnen gebeuren met een QR code in de website en die te scannen. Lijkt mij namelijk de makkelijkste oplossing ook. Andere banken moet je eerst inloggen en dan goedkeuring geven. Ik denk dat Bunq dit sneller kan en beter.

Daarnaast is iDin (een) van de redenen om niet volledig over te gaan op Bunq, maar weet niet hoe andere leden hier over nadenken

3 months later

Ik ben voor! Nu moet ik per post een verzekering regelen. Oftewel; iDIN spaart enigszins het milieu in specifieke gevallen. Biedt ook een stukje gemak voor de consument bij bedrijven die dit als enige verificatie optie bieden.

@Diego-Golden-Frog#96090 Bij verzekeringen loop je nu inderdaad tegen problemen aan. Heb nu een verzekering met digitale polis en kan die niet bekijken omdat bunq geen iDIN heeft en dat de enige inlog methode is.

@Michiell#96108 En wat zei de verzekeringsmaatschappij toen je vroeg hoe dat anders moest? Voor zover ik weet is het verboden om jou te dwingen een bankrekening bij specifieke banken te nemen. Om welke verzekeringsmaatschappij gaat dit?

Ik loop hiermee nu ook vast bij fetchcarsharing.nl :-(

Om de andere banken bij te kunnen benen is een iDIN wel echt een vereiste in NL naar mijn mening. Ik sta op het punt om voor 100% over te stappen, maar dit weerhoudt me er nog van.

@Maarten-Pink-Puma#96209 Ik vind die site een beetje vaag. Je moet per se via iDIN aanmelden, maar vervolgens moet je per creditcard of betaallink betalen.

Een bedrijf moet sowieso alle klanten in de EU dezelfde diensten leveren, zie https://europa.eu/youreurope/business/selling-in-eu/selling-goods-services/provide-services-abroad/index_nl.htm#shortcut-4-in-de-hele-eu-geen-verschil-tussen-klanten Dus ze mogen geen onderscheid maken tussen bijvoorbeeld Nederlandse en Belgische klanten.

In artikel 3.1 van hun algemen voorwaarden staat dat je een betaling moet doen (zie https://www.fetchcarsharing.nl/nl/algemene-voorwaarden-nl ) ter verificatie van je naam en opgegeven bankrekening.

Daarmee mogen ze dus geen onderscheid maken tussen Nederlandse en Belgische banken volgens de wetgeving inzake IBAN discriminatie. Dat betekent gelijk dat ze niet enkel gebruik kunnen maken van iDIN omdat die enkel voor sommige Nederlandse banken van toepassing is.

Wat zij doen mag dus helemaal niet. Wellicht kan je ze vragen waarom ze zich niet aan de wetgeving houden en anders kan je klagen bij de DNB die hier toezicht op houdt.

@JeroenE#96226 Interessant. Ik zal ze erop wijzen, dank.

16 days later

Yes please πŸ‘

www.nederlandseloterij.nl gebruikt ook iDin

Peaks ook, bunq moet gewoon echt iDiN ondersteunen

Ik heb hoop voor de volgende bunq update. Expect the unexpected!

Ik heb iDIN dus werkelijk nog nooit nodig gehad.

Ik gebruik mijn DigID bij belastingen en bij DUO of StudieLink, bij mijn verzekeraars gebruik ik dat ook.

Wat ik begrijp is iDIN een alternatief voor DigID, maar volgens mij heeft iedereen wel een DigID. Zie nut en noodzaal van ondersteuning door bunq niet echt.

Zijn er user cases waarin je alleen met iDIN verder kan?

@Samzoiets#101088 Er is een digitale onderteken dienst, waarbij de verzendende partij ervoor kan kiezen welke verificatie methode er gebruikt worden. Onder deze verificatie methoden valt ook iDIN.

Wanneer een gebruiker geen beschikking heeft over iDIN kan het document dus ook niet ondertekend worden. Er zal contact opgenomen dienen te worden met de verstrekker van het document voor een nieuwe onderteken transactie met een ander verificatie middel. Maar in veel gevallen is het geautomatiseerd door middel van een API koppeling, dus gaat die partij het niet leuk vinden dan ze handmatig werk hebben aan je.

De KVK gebruikt de dienst op het moment voor het doorvoeren van wijzigingen. Momenteel gebruiken ze iDEAL als verificatie middel tijdens het ondertekenen, maar ik kon me herinneren dat ze over willen op iDIN (in het geval dat het bedrijf niet geschikt over EHerkenning)

β€”-

Maar volgens mij zijn er sowieso al cases waarbij iDIN de enige digitale mogelijkheid is en je anders ouderwets met de post zaken moet gaan opsturen.

@WJanson#101104 Dat het niet leuk is voor dat bedrijf is natuurlijk hun eigen keuze. Het is sowieso alleen beschikbaar bij een aantal Nederlandse banken. Dus als mensen niet in Nederland bankieren gaat het ook niet werken.