@Maarten-Pink-Puma#96209 Ik vind die site een beetje vaag. Je moet per se via iDIN aanmelden, maar vervolgens moet je per creditcard of betaallink betalen.

Een bedrijf moet sowieso alle klanten in de EU dezelfde diensten leveren, zie https://europa.eu/youreurope/business/selling-in-eu/selling-goods-services/provide-services-abroad/index_nl.htm#shortcut-4-in-de-hele-eu-geen-verschil-tussen-klanten Dus ze mogen geen onderscheid maken tussen bijvoorbeeld Nederlandse en Belgische klanten.

In artikel 3.1 van hun algemen voorwaarden staat dat je een betaling moet doen (zie https://www.fetchcarsharing.nl/nl/algemene-voorwaarden-nl ) ter verificatie van je naam en opgegeven bankrekening.

Daarmee mogen ze dus geen onderscheid maken tussen Nederlandse en Belgische banken volgens de wetgeving inzake IBAN discriminatie. Dat betekent gelijk dat ze niet enkel gebruik kunnen maken van iDIN omdat die enkel voor sommige Nederlandse banken van toepassing is.

Wat zij doen mag dus helemaal niet. Wellicht kan je ze vragen waarom ze zich niet aan de wetgeving houden en anders kan je klagen bij de DNB die hier toezicht op houdt.

@JeroenE#96226 Interessant. Ik zal ze erop wijzen, dank.

16 days later

Yes please 👏

www.nederlandseloterij.nl gebruikt ook iDin

Bijna elke verzekeraar gebruikt iDIN. Zou zeer fijn zijn als bunq iDIN op korte termij gaat ondersteunen.

Peaks ook, bunq moet gewoon echt iDiN ondersteunen

Ik heb hoop voor de volgende bunq update. Expect the unexpected!

Ik heb iDIN dus werkelijk nog nooit nodig gehad.

Ik gebruik mijn DigID bij belastingen en bij DUO of StudieLink, bij mijn verzekeraars gebruik ik dat ook.

Wat ik begrijp is iDIN een alternatief voor DigID, maar volgens mij heeft iedereen wel een DigID. Zie nut en noodzaal van ondersteuning door bunq niet echt.

Zijn er user cases waarin je alleen met iDIN verder kan?

@Samzoiets#101088 Er is een digitale onderteken dienst, waarbij de verzendende partij ervoor kan kiezen welke verificatie methode er gebruikt worden. Onder deze verificatie methoden valt ook iDIN.

Wanneer een gebruiker geen beschikking heeft over iDIN kan het document dus ook niet ondertekend worden. Er zal contact opgenomen dienen te worden met de verstrekker van het document voor een nieuwe onderteken transactie met een ander verificatie middel. Maar in veel gevallen is het geautomatiseerd door middel van een API koppeling, dus gaat die partij het niet leuk vinden dan ze handmatig werk hebben aan je.

De KVK gebruikt de dienst op het moment voor het doorvoeren van wijzigingen. Momenteel gebruiken ze iDEAL als verificatie middel tijdens het ondertekenen, maar ik kon me herinneren dat ze over willen op iDIN (in het geval dat het bedrijf niet geschikt over EHerkenning)

—-

Maar volgens mij zijn er sowieso al cases waarbij iDIN de enige digitale mogelijkheid is en je anders ouderwets met de post zaken moet gaan opsturen.

@WJanson#101104 Dat het niet leuk is voor dat bedrijf is natuurlijk hun eigen keuze. Het is sowieso alleen beschikbaar bij een aantal Nederlandse banken. Dus als mensen niet in Nederland bankieren gaat het ook niet werken.

I hope bunq keeps ignoring these requests from idin-related product managers and developers. If Dutch companies want to verify someone's identity they can ask someone to transfer a cent.

Anything else boils down to over-engineering a service which the government should be offering for free anyway and not the banks.

Idin is only relevant for NL-focused banks who want to solidify their monopoly and not for banks like bunq who want to make banking more free in the EU area.

Why would bunq distract itself to implement something which is NL-only, which already has a working alternative and which only benefits the big banks and which aims to screw the merchants out of even more money?

If it would have been up to the big banks in NL and across Europe, there would have been no innovative apps (we would have wrapped apps with the internet banking environment in it), no apple pay, no instant payments, no customization and no easy cross-border payments. They would have all made them premium services in the end, milking their comfortable business while not offering much added value, overcharging their customers.

Wat mij betreft liggen er voor bunq nog steeds kansen op het vlak van identificatie. Banken zijn goed in het identificeren van personen en het autoriseren van transacties. Het aanbieden van een identificatie en autorisatie dienst ligt volgens mij in het verlengde van het werk gebied van een bank.

Als we naar de lijst met eHerkennings aanbieders kijken (https://www.eherkenning.nl/leveranciersoverzicht) zie je daar een bedrijf als KPN tussen staan. Als zij zich geroepen voelen om een dergelijke dienst aan te bieden, dan zou bunq daar toch zeker niet bij misstaan. Bij eHerkenning moet de gebruikers geïdentificeerd worden. De gebruikers van bunq zijn al geïdentificeerd, dus dat bespaard bunq al moeite en kosten. De kosten voor eHerkening zijn voor bedrijven z'n 3 a 4 euro per maand per gebruiker. Als bunq dat voor de helft kan doen is er al een use case. eHerkening is/wordt de nieuwe standaard voor inloggen voor bedrijven bij de overheid.

iDin past wat mij betreft ook in dit plaatje. De overheid en IT projecten is niet altijd de beste combinatie. Dus ik denk dat het alleen maar goed is als bedrijven dit soort diensten gaan aanbieden. Daarnaast is het ook gewoon de toekomst voor het autoriseren van incasso machtigingen. Of blijven we liever een papiertje met handtekening opsturen.

Een iDeal betaling van 1 eurocent is een goed alternatief. Maar het is een omweg en juridisch ook zeker niet even sterk.

I agree that, in principle, bunq shouldn't implement features for only one country. In addition, I believe identifying should be a government matter, and not for banks.

However, I came across a number of services which only offer iDin as a practical solution to identify, with no DigiD in sight.

For example, when I wanted to sign up for insurrance at Aegon the alternative to iDin was using mail (not email, but the real, paper one). For such a service, you can easily look for another provider.

But to check your BKR record you also only have iDin. Again, you can request your file via mail (the postal one again), but they state this can take up to 4 weeks.

@Bryan#102149 Ja, maar dat de andere manier omslachtig is ligt niet aan bunq, maar aan die bedrijven. De BKR registreert niet alleen Nederlanders. Dus het is bijzonder onpraktisch dat zij een methode kiezen die alleen bij een aantal Nederlandse banken werkt. Een Belg die een Belgische bank gebruikt of een Pool met een Poolse bankrekening kan ook geen iDIN gebruiken.

@Jelle-B#102143 Still only margin business for bunq and it contributes nothing to their mission.

@Dirk-Azure-Leopard#102463 Op dit moment is deze markt nog klein. Maar dit wordt een hele grote markt.

Voor vrijwel alle overheidsdiensten zullen bedrijven straks eHerkening nodig hebben om te kunnen inloggen. Denk dan bijvoorbeeld aan de belastingdienst of de gemeente. Dit gaat dus om grote aantallen. Voor consumenten blijft DigiD voorlopig nog beschikbaar. Ook wordt er getest met een model waarbij er ook commerciële aanbieders van van identificatie middelen komen (Idensys).

https://www.idensys.nl/

Het is de bedoeling dat Europese burgers (en bedrijven) hun lokale identificatie middelen (voor Nederland is dit Idensys, eHerkenning en DigiD) straks ook in andere landen kunnen gebruiken.

https://www.eherkenning.nl/aansluiten-op-eherkenning/eidas

Tot slot zullen er steeds meer diensten komen waarbij je online iets kan ondertekenen. Denk aan een contract, arbeidsovereenkomst of een abonnement. Nu wordt dit vaak gedaan doodmiddel van een sms of iDeal betaling. Maar dat bied eigenlijk niet genoeg zekerheid.

Het gaat allemaal heel erg langzaam. Maar ik denk dat er zeker potentie zit in een identificatie dienst. Een commerciële identificatie dienst wordt straks gewoon iets dat je als bedrijf (en consument) nodig hebt. Net zoals je nu een betaalrekening nodig hebt.

@Jelle-B#102734 Alle voorbeelden die daar genoemd zijn zijn juist bedrijven/instellingen waar je met DigiD kan inloggen en niet met iDIN. Dus ik snap niet hoe het dan voor bunq in dit scenario handig is om iDIN te maken op hun platform.
                                  Andersom zou het juist veel handiger zijn als je met DigiD bij bunq zou kunnen inloggen (of de vergelijkbare buitenlandse identificatiemethodes). Dan heb je ook geen gedoe meer met foto's van paspoorten en geld overmaken van een bestaande bankrekening etc.

Het enige waar je met DigiD in kan loggen zijn overheidsinstellingen en de zorg, voor alle andere is er iDiN evt. maar DigiD gaan die niet krijgen helaas.

@evharten#102801 Juist, maar dat zijn dus precies de voorbeelden die in die link genoemd worden.

I can’t wait for bunq to finally implement this extremely important feature!