DaveChamp
@Arjan#39951 Omdat Bunq nog (steeds) geen iDIN ondersteund, ben ik verplicht om mijn SNS rekening aan te houden.
Dat is het enige waarvoor ik de rekening nog gebruik.. Hierdoor ben ik per maand 2,50 meer kwijt dan nodig..
@Arjan#39951 Omdat Bunq nog (steeds) geen iDIN ondersteund, ben ik verplicht om mijn SNS rekening aan te houden.
Dat is het enige waarvoor ik de rekening nog gebruik.. Hierdoor ben ik per maand 2,50 meer kwijt dan nodig..
Naar mijn inziens is tegenwoordig de belangrijkste taak van een bank het veilig en gebruiksvriendelijk afhandelen van transacties. Hierbij gaat het voor een groot deel om het vaststellen van de identiteit van de gebruiker. Volgens mij ligt het aanbieden van een identificatie dienst dus helemaal niet zo ver van de huidige rol van een bank. Want het gaat hierbij ook om een identificatie verzoek en het goedkeuren van een transactie (doorgeven van gegevens).
Als ik mij niet vergis heeft bunq de optie (gehad) om je adres gegevens mee te geven bij een tab-payment. Dit zodat je deze niet zelf hoeft door te geven aan bijvoorbeeld de webshop. Ook Tikkie wil een dergelijke optie aan gaan bieden. iDIN is een vergelijkbaar iets, je geeft toestemming aan bunq om een aantal gegevens te delen met een andere partij.
Volgens mij is het iets anders dat bunq tegenhoud bij het implementeren van deze dienst. iDIN is een Nederlandse dienst en bied dus geen toegevoegde waarden voor buitenlandse gebruikers. Verder is het ook geen dienst die nieuwe klanten zal aantrekken. Ik kan mij dus goed voorstellen dat bunq voorrang geeft aan functionaliteiten die voor alle gebruikers relevant zijn.
Toch denk ik dat bunq werk zou moeten maken van iDIN. Want het zou een goede blauwdruk kunnen zijn voor de implementatie van meer van dit soort diensten. Zo is het de bedoeling dat commerciële partijen inloggen via Idensys (opvolger van Digid en eHerkenning) gaan faciliteren. Nu bieden partijen als KPN deze dienst aan, dat is nou ook niet echt de eerste partij waar je aan denk bij z’n dienst. iDIN en Idensys zijn Nederlandse diensten, maar er zullen in Europa vergelijkbare diensten komen. Bunq zou dan ook bij kunnen aansluiten.
Single sign on heeft toekomst. Want (bijna) iedereen wordt helemaal gek van al die gebruikersnamen en wachtwoorden die je moet onthouden of ergens moet opslaan. De vraag is, aan wie willen we deze belangrijke functie toevertrouwen. Aan partijen als Facebook, of toch liever aan een degelijke en betrouwbare partij als bunq?
Ik ben heel benieuwd hoe andere de toekomst van single sign on zien. Ik snap dat bunq niet in gaat op welke functies ze wel of niet van plan zijn om in te bouwen. Maar misschien kan Ali wel aangeven hoe hij tegen de toekomst van single sign on kijkt.
@Davy-Yellow-Bear#40478 Ik begrijp dat je idin hebt geactiveerd bij Florius omdat dat met de SNS gewoon kon. Maar kan Florius dit niet meer uitzetten zodat je weer 'gewoon' met een naam en wachtwoord kan inloggen?
@Jelle-Yellow-Lion#40486 Ik snap dat banken hier in zijn gestapt. Ze hebben al systemen om de identiteit van gebruikers te controleren en als je dit met weinig werk (en tegen betaling natuurlijk) beschikbaar kan stellen aan derden waarom zou je het dan niet doen. Maar persoonlijk zou ik nog veel liever hebben dat een dergelijke dienst gewoon in handen van de overheid blijft en ik begrijp eerlijk gezegd ook niet waarom digid daar niet gewoon voor gebruikt zou kunnen worden. De overheid gaat idin niet gebruiken dus je digid moet je toch blijven houden.
@JeroenE#40775
Hi Jeroen,
Voor een lopend project hebben wij het gebruik van DigiD onderzocht en daar kwam uit dat DigiD echt alleen voor overheidsinstanties is. Dit veranderen maakt een bezoek aan onze Staten-Generaal noodzakelijk, tenzij je toevallig een direct lijntje met het torentje hebt ;)
Punt blijft dat iDin dus al door veel Nederlandse banken is geïmplementeerd. Daar hebben ze uiteraard deze discussie ook gevoerd en zijn ze tot de conclusie gekomen om dit gewoon te doen.
Ik heb het gevoel dat deze discussie inmiddels aan het uitmonden is in een wellis/nietis discussie. Dat is zonde, want gaat juist om een mooie oplossing die voor veel partijen waarde kan toevoegen.
Hoe kunnen we dit draadje tot een climax laten komen?
@Mats-Magenta-Butterfly#41909 DigiD is niet alleen voor overheidsinstanties. Bijvoorbeeld mijn zorgverzekeraar maakt er ook gebruik van. Idem als ik een afspraak in het ziekenhuis wil verzetten. Ik weet eerlijk gezegd niet of het lokale ziekenhuis "commercieel" is, maar de zorgverzekeraar is dat echt wel.
Ik weet niet of wij iets kunnen doen om dit draadje tot een climax te laten komen, de enige die dat kan is bunq door het te implementeren.
Ik zou het volkomen snappen als ze dat gaan doen, maar dat veranderd er natuurlijk niets aan dat ik vind dat het niet echt een bankaire taak vind om voor derden identitieitscontrole te gaan doen. Misschien kunnen de banken ook nog in de markt stappen om te verifieren of mensen wel drank mogen kopen ;)
Bedankt voor je bijdrage aan de discussie, @Mats-Magenta-Butterfly#41909. Ik ben het met je eens dat dit topic een welles/niettes discussie is geworden en hier komen we niet verder mee. 🤔
Het blijft een feit dat er altijd voor- en tegenstanders zullen zijn voor iDIN, maar ik denk dat we er met zijn allen over eens kunnen worden dat er wel degelijk een vraag naar is.
De beste climax voor dit topic zou een implementatie zijn. iDIN zal geen reden zijn voor mensen om over te stappen naar bunq, maar het kan wel een reden zijn om bij bunq te blijven en misschien wel volledig over te gaan. 😉
En voor de nee-zeggers, het blijft natuurlijk altijd jouw keuze om in zee te gaan met een partij die vraag om een verificatie door middel van iDIN.
Om deze reden heb ik besloten dit topic te bevriezen.
Totdat er een nieuwe ontwikkeling is. 🌈
Thank you for your contribution to the discussion, @Mats-Magenta-Butterfly#41909. I agree with you that this topic has become a yes/no discussion and we won't get any further. 🤔
The fact remains that there will always be supporters and opponents for iDIN, but I think we can all agree that there is a demand for it.
The best climax for this topic would be an implementation. iDIN will not be a reason for people to switch to bunq, but it could be a reason to stay with bunq and maybe switch completely. 😉
And for the no-sayers, of course it is always your choice to enter into an agreement with a party that asks for verification by means of iDIN.
For this reason I have decided to freeze this topic.
Until there is a new development. 🌈
Aangezien iDin op steeds meer plekken nodig is om in te loggen, of het alternatief te omslachtig is lijkt het mij van toegevoegde waarde voor Bunq om dit toe te voegen. Inloggen bij iDin zou dan kunnen gebeuren met een QR code in de website en die te scannen. Lijkt mij namelijk de makkelijkste oplossing ook. Andere banken moet je eerst inloggen en dan goedkeuring geven. Ik denk dat Bunq dit sneller kan en beter.
Daarnaast is iDin (een) van de redenen om niet volledig over te gaan op Bunq, maar weet niet hoe andere leden hier over nadenken
@YTL#73766 Ik ben idin nog niet tegengekomen tot nu toe. Bij wat voor organisaties kom jij het tegen?
@Petervdv#73767 On the iDIN site are some highlights: https://www.idin.nl/consumenten/waar-idin-gebruiken/
Stemmen maar, highfives aub!
Ik ben voor! Nu moet ik per post een verzekering regelen. Oftewel; iDIN spaart enigszins het milieu in specifieke gevallen. Biedt ook een stukje gemak voor de consument bij bedrijven die dit als enige verificatie optie bieden.
@Diego-Golden-Frog#96090 Bij verzekeringen loop je nu inderdaad tegen problemen aan. Heb nu een verzekering met digitale polis en kan die niet bekijken omdat bunq geen iDIN heeft en dat de enige inlog methode is.
@Michiell#96108 En wat zei de verzekeringsmaatschappij toen je vroeg hoe dat anders moest? Voor zover ik weet is het verboden om jou te dwingen een bankrekening bij specifieke banken te nemen. Om welke verzekeringsmaatschappij gaat dit?
Ik loop hiermee nu ook vast bij fetchcarsharing.nl :-(
Om de andere banken bij te kunnen benen is een iDIN wel echt een vereiste in NL naar mijn mening. Ik sta op het punt om voor 100% over te stappen, maar dit weerhoudt me er nog van.
@Maarten-Pink-Puma#96209 Ik vind die site een beetje vaag. Je moet per se via iDIN aanmelden, maar vervolgens moet je per creditcard of betaallink betalen.
Een bedrijf moet sowieso alle klanten in de EU dezelfde diensten leveren, zie https://europa.eu/youreurope/business/selling-in-eu/selling-goods-services/provide-services-abroad/index_nl.htm#shortcut-4-in-de-hele-eu-geen-verschil-tussen-klanten Dus ze mogen geen onderscheid maken tussen bijvoorbeeld Nederlandse en Belgische klanten.
In artikel 3.1 van hun algemen voorwaarden staat dat je een betaling moet doen (zie https://www.fetchcarsharing.nl/nl/algemene-voorwaarden-nl ) ter verificatie van je naam en opgegeven bankrekening.
Daarmee mogen ze dus geen onderscheid maken tussen Nederlandse en Belgische banken volgens de wetgeving inzake IBAN discriminatie. Dat betekent gelijk dat ze niet enkel gebruik kunnen maken van iDIN omdat die enkel voor sommige Nederlandse banken van toepassing is.
Wat zij doen mag dus helemaal niet. Wellicht kan je ze vragen waarom ze zich niet aan de wetgeving houden en anders kan je klagen bij de DNB die hier toezicht op houdt.
@JeroenE#96226 Interessant. Ik zal ze erop wijzen, dank.