• Klacht: aanmeld bonus nieuwe members

Onlangs ben ik een betaalde Bunq gebruiker geworden en heb ik mijn vriendin als nieuwe klant uitgenodigd om ook Bunq te gaan gebruiken en om in aanmerking te komen voor de aanmeld bonus van €10,- per persoon.

Zo gezegd zo gedaan en we hebben een Bunq Joint rekening geopend en mijn vriendin heeft haar eerste pin betaling in een winkel gedaan. Omdat we de €10,- niet ontvingen hebben we contact met Bunq support opgenomen. Via de support kregen we te horen dat de actie niet geldt voor Bunq Joint en dat we dus geen welkomst bonus krijgen. Ik heb er toen nog op gewezen dat niet in de actie staat de actie niet op Bunq Joint van toepassing zou zijn, maar hier had support geen boodschap aan.

Dit is m’n eerste negative ervaring met Bunq en ik had eerlijk gezegd niet gedacht dat er zo flauw zou worden gedaan over de actie. Ik dacht er goed aan te doen dit met de community te delen. Ik ben namelijk erg positief over Bunq en vooral de missie van Bunq maar de support laat wat mij betreft nog wel wat te wensen over. Helaas...

@Simon-Magenta-Zebra#85443 Vervelend dat dit je eerste ervaring is met Bunq en dat die negatief is. Maar het klopt wel wat er in de uitleg staat.. “door hen een persoonlijke uitnodigingslink te sturen” zo zet je natuurlijk geen Bunq joint op..? Of heb ik het mis?

Via een persoonlijke uitnodingslink heb ik mijn vriendin uitgenodigd voor Bunq Joint. Via de link moest ze een Bunq account aanmaken, waarna Joint is opgezet.

Ben het het zeker mee eens dat ze dan duidelijk moeten communiceren dat de actie alleen geldig is bij Premium abonnementen. Zo is de actie een beetje vaag. En een nieuwe klant is een nieuwe klant zou je zeggen?

Eens, dit hadden ze beter moeten communiceren. Er staat eerste pasbetaling, dat kan zowel met Premium als Joint. Als joint dan uitgezonderd is... Maar die post was van vóór Joint he. Misschien staat er iets anders in de voorwaarden. Zo niet dan heb je imho recht op die €10 en moet bunq het aanpassen in die post/voorwaarden zodat het helder is.

@Polderdijk#85448 Exact, het hele idee achter de actie is het uitbreiden van de (betalende) klanten. Dit heb ik ook aangegeven, maar de support kon er niets mee.

Als ik dit had geweten had ik m’n vriendin eerst een maand Bunq Premium laten gebruiken om daarna samen naar Joint over te gaan.

@LH-Black-Wolf#85458 Het zal intern teruggekoppeld worden en het bericht zal waarschijnlijk worden aangepast zodat Joint uitgesloten is. Op zich positief, beter van te voren duidelijk zijn dan onaangenaam verrast te worden.

@Simon-Magenta-Zebra#85462 Goed dat ze er werk van maken.

Ik neem aan dat jij degene was die betaalde voor Joint? Ik vraag me namelijk af of je de bonus wel gehad had als zij ging betalen (en daarbij op jouw uitnodiging een betalende klant werd).

@Michiel#85466 Ja, klopt. Ik betaal de Joint. Ik weet niet hoe het er precies uitziet als je als nieuwe gebruiker de invite van een ander gebruikt om een account aan te maken. Wellicht dat je dan als nieuwe gebruiker zelf ook een Joint kan starten en in dat geval wel de bonus krijgt. We hebben onze bonus kans nu verspeeld, dus kan het niet alsnog proberen 😵.

@Simon-Magenta-Zebra#85467 vervelend om te horen, maar idd de invite actie bestond al ruim voor bunq Joint en is idd bedoelt om meer premium klanten te werven. helaas verzuimd bunq nog wel eens om bestaande acties/together post cq voorwaarden over die acties te updaten bij introductie nieuwe producten en/of diensten zoals bunq Joint.

@Simon-Magenta-Zebra#85446 Hey Simon, door dit bericht heb ik niet helemaal scherp welke stappen je gevolgd hebt en ik denk dat dat extra duidelijkheid kan geven.

Heb je op de accounts pagina getikt op "invite friends to bunq", zoals beschreven staat in het stappenplan om in aanmerking te komen voor de bonus,

Of heb je via een andere weg je vriendin met een persoonlijke link uitgenodigd om een joint account te openen?

@Polderdijk#85448 That's kinda the thing, it's technically not a new customer as you share a single membership. So from the administrative point of view you are "one membership" (which basically means "1 customer"). I do agree that communication on this could be better. 🙂

@Sander#85479 Technisch deel je helemaal geen abonnement. Ieder heeft nog steeds zijn of haar eigen abonnement en is gewoon zelf een klant. Alleen is er maar 1 iemand die betaald, net zoals bij een Pack.

@Petervdv#85470 Volgens mij heb ik eerst de invite friends to bunq link gedeeld en daarna een Joint account verzoek ingediend, maar ik weet dit niet meer helemaal zeker. Ik weet ook niet hoe m’n vriendin een account heeft aangemaakt want ze heeft daar zo’n week mee gewacht 🥴

Hola mi primera queja es para bunq estoy esperando los diez euros de 3 personas que e hecho habrirse una cuenta para cobrar los diez euros pasando un euro...y a día de hoy aún estoy esperando??? Donde me puedo quejar??? No voy a hacer más usuarios si no veo que lo que decís es verdad

@JeroenE#85486 Binnen Pack heeft iedereen zijn eigen set features (eigen abonnement). Je betaald alleen gebundeld en krijgt korting omdat je meerdere abonnementen afneemt. bunq Joint is een opzichzelfstaand abonnement dat je kunt delen, je hebt in totaal nog steeds dezelfde beperkingen als het enkele abonnement, dus 25 IBANs etc. in totaal. Een wezenlijk verschil. Je deelt daar echt waarvoor je betaald (1 iemand betaald is ook beetje grijs, als je een nieuw abo afsluit is standaard een en/of rekening de facturatie rekening dus betaald iedereen.....)

@Sander#85538 Het is niet 1 abonnement wat je deelt. Anders zou het niet mogelijk zijn dat iedereen zijn eigen privé rekeningen kan hebben.

@JeroenE#85542 Hoi 👋 Jeroen,

Het wordt beetje een woord spelletje. En hoe wij het ook definiëren, kern blijft denk ik dat bunq 🌈 onduidelijk is geweest en gebruikers daardoor wellicht verkeerde aannames hebben gedaan. Super vervelend uiteraard 😔...

@JohnDo#85553 Het komt voornamelijk omdat bunq zijn termen niet goed definieert. Ook hier worden dezelfde termen voor verschillende zaken door elkaar gebruikt. Zo vindt sander dat iedereen bij Pack wel een eigen abonnement heeft maar bij Joint niet. Dat is natuurlijk helemaal niet zo. De opzet tussen Joint en Pack is precies hetzelfde. Alleen de limieten zijn anders. Bij Pack zijn die per persoon maar bij Joint zijn de limieten in totaal en niet per persoon. Dat de limieten anders zijn betekent niet ineens dat een abonnement wel gedeeld worden bij de een en niet bij de ander. Voor zover ij weet krijgen mensen die in Joint zitten ook gewoon een eigen maandelijkse rekening die -net als bij Pack- dan ook weer wordt gecrediteerd zodat het totaal bedrag op nul euro uitkomt.

Volgens mij is bunq bijna altijd heel onduidelijk in hun communicatie bij nieuwe mogelijkheden die ze bieden. Ik kan in de officiële communicatie (waar knowledge topics op Together trouwens ook onder vallen!) nergens lezen dat deze actie niet voor mensen is die na het afsluiten van hun abonnement aansluiten bij Joint of bij een Pack. Dat ze dit nu ineens wel roepen over mensen die aansluiten bij Joint is gewoon afwijken van de regels die ze zelf hebben gesteld en in mijn ogen op zijn minst bijzonder onfatsoenlijk.