Hebben jullie de aanslag van de belastingdienst ontvangen? Want mensen bij de ING wel
Hebben jullie al de aanslag van de belastingdienst ontvangen?
TTimAce
@Parvez-Blue-Falcon#88984 Wanneer jij de definitieve aanslag ontvangt heeft niets met bunq te maken, wel met het moment waarop je aangifte hebt gedaan en de complexiteit van je aanslag.
Peter BWizard
@Parvez-Blue-Falcon#88984 Ik heb hem net ontvangen
Petervdv π³οΈβπWizard
@Parvez-Blue-Falcon#88984 Wat Tim zegt inderdaad. Ik heb 'm ook al binnen.
- John DoLegendCO2 Saver
- Edited
Ik wacht vooral op de geldwagen van de Belastingdienst die hopelijk binnenkort weer voor komt voorrijden π
Als het goed is krijg je een week van te voren. Een brief met de post waarin staat welk bedrag je ontvangt binnen (vaak) een week na dagtekening. Dat is een goede indicatie wanneer je het geld zou moeten ontvangen.
JeroenAce
Hier ook sinds vrijdag de definitieve in huis. Heel netjes
Petervdv π³οΈβπWizard
@DrDirtyDevil#89032 Je kan ook instellen dat je 'm digitaal krijgt, online of in de berichtenbox app. Scheelt weer een boom. :)
@Petervdv#89035 Ik krijg hem in de berichtenbox app maar ik krijg nog steeds de papieren versie toegestuurd
Jeroen π³οΈβπWizard
@Parvez-Blue-Falcon#88984 Ik heb hem van de week al gestort gekregen. De digitale en papieren brief had ik al ruim een week daarvoor, maar wel met de dagtekening op 30 april.
Michiel π³οΈβπProdigy
@JohnDo#89023 dat gaat niet gebeuren
RudyRookie
Is dit een aan Bunq gerelateerd onderwerp?
Petervdv π³οΈβπWizard
@Rudolf-Pink-Eagle#89046 Ja
RudyRookie
@Petervdv#89050 Niet dus, jammer.
Sam π³π±π¬π§Wizard
De Belastingdienst is al jaren bezig met twee trajecten die tot sneller duidelijkheid voor de burger moeten leiden.
Het eerste traject is de definitieve aanslag direct op te leggen. Afhankelijk van de aangifte en de informatie die de Belastingdienst uit andere bronnen heeft, kan in steeds meer gevallen direct een definitieve aanslag opgelegd worden, in plaats van eerst een voorlopige aanslag.
Het tweede traject is dat het systeem dat de aangiftes afhandelt zo vroeg mogelijk begint te 'draaien', waardoor teruggaves eerder kunnen worden uitgekeerd. Was het een paar jaar geleden nog dat de eerste aanslagen pas in juni werden verstuurd, nu is dat al begin mei dus.
De aangiftes worden overigens op willekeurige volgorde behandeld. De hoofdregel is dat de volgorde van binnenkomst wordt aangehouden, maar dat is geen vast gegeven. Daarom kan het zo zijn dat iemand die hem op 15 maart heeft gedaan, eerder een aanslag krijgt dan iemand die hem op 1 januari heeft gedaan.
De snelheid waarmee de aangiftes de deur uit gaan bij de Belastingdienst is enkele honderdduizenden per dag. Met ruim acht miljoen aangiftes die tot 1 mei zijn ingediend, duurt het dus even eer iedereen bericht heeft.
Zodra de aanslag bekend is, wordt deze uitgeprint en aan de post aangeboden. Ook wordt het bedrag van de teruggaaf aan het betaalsysteem aangeboden. Die maakt er vervolgens een betaalopdracht van. Die gaat meestal één of twee werkdagen na het opleggen van de aanslag de deur uit.
Vaak komen betaling en brief ongeveer rond hetzelfde moment bij de burger aan.
De dagtekening van de aanslag is, om redenen van betaaltermijnen en bezwaartermijnen ruim te nemen, vaak een paar dagen in de toekomst. Het komt regelmatig voor dat uitbetaling en brief er eerder zijn dan de dagtekening. Krijg je zomaar een aantal dagen gratis extra betaal- en bezwaartermijn.
De uitbetaling heeft verder niets met je bank te maken. De Belastingdienst bankiert bij de ING (voormalige Postbank) en vanuit daar hangt het er dus vanaf hoe lang de banken er over doen. Net als bij elke andere betaling trouwens.