Kan ik in Duitsland geld opnemen en betalen met mijn chequekaart van mijn priverekening?
Duitsland werking chequekaart
KoenLegend
Hoi Aad,
Je kunt gewoon betalen en geld opnemen hoor 😄
Hiervoor moet wel Duitsland als toegestaan land aangegeven zijn in je pas. Hier lees je hoe je dat kunt doen. 👍
Heb op jullie advies update doorgevoerd, maar ben nu mijn zakelijke rekening in het overzicht kwijt. Dmc?
KoenLegend
Hoi Aad,
Ik zal je in de support chat even een berichtje sturen zodat ik met je mee kan kijken 👍
HelmerProdigy
Misschien een stomme vraag, maar eh..wat is een chequekaart?
ArthurProdigy
Een chequekaart is een bankpas/maestropas.
Woord komt uit de tijd dat er nog eurocheques waren en de handtekening op cheque door de winkelier vergeleken werd met de handtekening op de chequekaart. Hetzelfde voor de giro(maat)pas.
HelmerProdigy
Wauw...maar eurocheques, dat is iets uit de 20ste eeuw? M'n ma betaalde daar vroeger altijd de boodschappen mee en wist niet men de pas toen chequekaart noemde. Volgens mij noemde m'n ma die gewoon 'bankpas'...
KoenWizard
Ik voel me oud op dit moment..... 😲 In het donkere verleden die cheques ook nog gebruikt.
ArthurProdigy
Chequekaart is misschien ook letterlijke vertaling vanuit het duits, of belgisch.
HelmerProdigy
Zelf heb ik overigens nooit betaald met cheques....toch wel bijzonder dat ze dat in landen als de VS nog steeds gebruiken.
Henry VerbijAce
In Frankrijk gebruiken ze ze ook nog hoor. Zag in de bouwmarkt in Frankrijk een ouder mannetje zo,n dingetje invullen in zijn cheque boekje.
ArthurProdigy
Het grootste voordeel van de eurocheques en de girobetaalkaarten was dat het gegarandeerde betaalmiddelen waren tot 300 gulden. Daarom waren ze zo populair.
Dus als een winkelier een eurocheque kreeg voor 250 gulden, wist hij zeker dat hij dat geld kreeg, ongeacht of de rekeninghouder dat geld op zijn rekening had staan of niet.
Daarom was het aantal eurocheques dat je tegelijk kreeg van de bank afhankelijk van je inkomen, en kreeg je pas weer nieuwe als de oude verwerkt/uitgegeven waren.
De cheques in de VS zijn geen gegarandeerde betaalmiddelen, dus als de rekeninghouder te weinig saldo heeft, kun je de cheque niet innen.....
ArthurProdigy
Frankrijk is zowiezo ouderwets qua financiële infrastructuur, net als Groot-Brittanië.