• Ask the Community
  • Problem 3D Secure at Revolut?

Goedemiddag,

Vandaag kom ik erachter dat recent de beveiliging voor Mastercard betalingen is opgeschroefd. Ik probeer een betaling via de Mastercard te doen naar mijn Revolut rekening. (Ja, die heb ik nog steeds. Daar kan ik namelijk heel gemakkelijk Euro's in Bitcoins wisselen en andersom.) ;-)
De betaling lukt echter niet meer. Als ik het goed begrijp heb je twee opties:
a) Bevestigen via een request in je gekoppelde bunq-rekening;
b) scannen van een QR code.

(Ik gebruik overigens bij beiden de app.)
Ik krijg echter geen request in de bunq app en al ik kies voor de QR code scannen geeft de doorverwijspagina naar bunq een error.

Hebben meer mensen hier last van? Ik kom er met Support niet uit. Zij verwijzen mij door naar Revolut, maar dat ik volgens mij het verkeerde kastje (of de verkeerde muur). Revolut is m.i. geen partij, de betaling geschiedt tussen mastercard en bunq.

Help me please! :'(

Hi 👋 @hanshuiz#92527

Vervelend om te horen dat het niet lukt. De 3D Secure methode van bunq zou bij Revolut in principe gewoon moeten werken. Het is overigens niet uitgesloten dat het niet aan Revolut ligt, die kunnen het verkeerd geïmplementeerd hebben (of hun provider). Heb je al gevraagd aan Revolut of die kunnen zien wat of waar het precies fout gaat met de betaling?

Bij Revolut ligt nu ook een vraag. Maar ik begrijp er aan de kant van bunq nog steeds geen snars van. Even alles goed op een rijtje zetten.

Een betaling via je Mastercard moet tegenwoordig bevestigd worden.

Vraag 1 -> Klopt het dat dit op twee manier kan, namelijk via het bevestigen van een (automatische) request in de bunqapp,
      of via het scannen van een QR-code?

Wanneer ik geld probeer over te boeken naar mijn Revolut rekening door middel van de Mastercard werkt het niet. Er komt geen request en ik kan de QR code niet scannen. Wanneer ik voor dat laatste kies, geeft de browser een error dat de webapplicatie van bunq geen signaal terug stuurt. (ERR_UNKNOWN_URL_SCHEME - naar bunq)

Vraag 2 -> Klopt het dat als de aanroep naar de QR code van bunq niet werkt (UNKNOWN_URL-SCHEME) dit probleem bij bunq ligt? (Mijn kennis van Internet zegt bevestigd niet namelijk.)

Support reageert in ingewikkelde zinnen:
      "De reden wat er nu gebeurt is omdat de verkoper de iDEAL-betaling afhandelt van uit zijn app. Dit is niet toegestaan volgens de iDEAL richtlijnen. Alle iDEAL-betalingen moeten worden afgehandeld in een browser en niet in een app van een derde partij. Dit kan problemen veroorzaken wanneer de verkoper de betaling in de app afgehandeld en niet in de browser verwerkt."

Ik stel vast dat we hier niet spreken over een iDEAL-betaling, maar over een Mastercard betaling. Ik begrijp niet goed waarom nu plotseling over een iDEAL-betaling gesproken wordt. Voorheen ging de Mastercard betaling via de twee apps altijd perfect.

"Als de gebruiker doet wat hij doet vanaf de website van Revolut (in plaats van de app) dan werkt het en ligt het probleem bij Revolut. Dit is niet een fix van onze kant maar revolut."

Ingewikkelde zinsbouw, maar het klopt sowieso niet. Al is het maar dat Revolut geen webversie heeft, net als bunq overigens. Dit zou immers betekenen dat het andersom óók niet werkt en het probleem voor Revolut klanten plosteling wél bij bunq ligt.

Vraag 3 -> Waarom eigenlijk deze beveiliging als er al zo'n mooie CVC code is die elke 5 minuten wijzigt? (Kan de reden van deze extra beveiliging niet goed in alle info vinden...)

Een heel rare zin van mij in bovenstaande moet natuurlijk zijn: Mijn kennis van Internet bevestigt dit namelijk.
        :-)

@hanshuiz#92539 Een betaling via je Mastercard moet tegenwoordig bevestigd worden.

Dat is mogelijk indien de merchant (Revolut) 3D Secure heeft ingeschakeld. Heeft met beperking van aansprakelijkheid/risico's te maken.

@hanshuiz#92539 Vraag 1 -> Klopt het dat dit op twee manier kan, namelijk via het bevestigen van een (automatische) request in de bunqapp,
          of via het scannen van een QR-code?

Klopt, indien je een betaling op je smartphone verricht kun je deze direct bevestigen via de push notificatie als bunq op dat toestel is geïnstalleerd en ingelogd. Als je een betaling op de pc verricht kun je deze bevestigen door middel van het scannen van de QR-code en vervolgens in de app bevestigen. Werkt eigenlijk een beetje zoals het met iDEAL via bunq gaat.

@hanshuiz#92539 Vraag 2 -> Klopt het dat als de aanroep naar de QR code van bunq niet werkt (UNKNOWN_URL-SCHEME) dit probleem bij bunq ligt? (Mijn kennis van Internet zegt bevestigd niet namelijk.)

Scande je de QR-code wel vanuit de bunq app en dan 'scan'?

Zo niet, mijn verstand van zulk soort dingen valt helaas een beetje tegen.😅 Hopelijk komt er spoedig een developer voorbij in dit topic.

Bij eerdere problemen met bunq en 3D Secure kwam het meestal doordat de implementatie aan de kant van de merchant niet correct of up-to-date was.

@hanshuiz#92539 Ik stel vast dat we hier niet spreken over een iDEAL-betaling, maar over een Mastercard betaling. Ik begrijp niet goed waarom nu plotseling over een iDEAL-betaling gesproken wordt. Voorheen ging de Mastercard betaling via de twee apps altijd perfect.

Ik heb de feedback doorgegeven aan mijn contactpersoon zodat dit gecontroleerd kan worden en eventueel verbeterd. Bedankt voor het melden.

@hanshuiz#92539 Vraag 3 -> Waarom eigenlijk deze beveiliging als er al zo'n mooie CVC code is die elke 5 minuten wijzigt? (Kan de reden van deze extra beveiliging niet goed in alle info vinden...)

Nogmaals, dit is een beperking van aansprakelijkheid en risico voor Revolut. De 3D Secure methode wordt als een belangrijkere autorisatie methode gezien. En is veiliger dan het invullen van een 3 cijferige code op het web.

Ik hoop in ieder geval een aantal van je vragen beantwoord te hebben. Daarnaast is het even afwachten wat een developer hierover te zeggen heeft.

Tim changed the title to Problem 3D Secure at Revolut?.

Tim, dank je wel voor je antwoorden! Ik wil graag het probleem begrijpen en dat is helaas nog steeds niet het geval. Support meldt:
              "Ik heb het nogmaals gevraagd aan een developer en het licht echt aan revolults kant, dit is wat er nu gebeurt:
              - U wilt een aanvraag betalen met iDEAL
              - U moet doorgestuurd worden naar een andere browser om dit te betalen (zoals het geval is bij de meeste handelaars)
              - Revolut handelt dit af in hun app, wat indruist tegen de iDEAL-richtlijnen
              - Dit kan problemen veroorzaken
              - Dit is een kwestie die aan de kant van Revolut ligt."

iDEAL is in mijn perceptie iets heel anders dan een betaling met Mastercard, waar we hier over spreken. iDEAL is geschikt voor betalingen tussen Nederlandse banken, in Nederland dus. Hier gaat het om een betaling naar een bankrekening in GB. Misschien een miscommunicatie door de internationale progressie van bunq, maar ik haal deze twee begrippen los van elkaar.

Dat een QR code scannen bij het gebruik van twee verschillende apps op dezelfde smartphone (zonder tussenkomst van een externe brower) niet mogelijk is, heb ik al aangegeven in mijn eerste contact met Support. Hierna bleef men hameren op het gebruik van de QR code, terwijl dat naar mijn inzicht sowieso niet mogelijk is.

Daarom wil ik zo graag terug naar de basics. De request die niet lukt. Daarvan blijft bunq zeggen dat het gaat om een iDEAL betaling. (Huh?) en het probleem bij Revolut ligt:

"Hans, for payment requests and QR codes is the same paypent process, both are paid via iDEAL."

Sure? I use Mastercard? Dan is het nieuwe systeem van bunq toch nooit mogelijk? Want bunq heeft toch zelf die 3D Secure ingesteld?

Ik DENK namelijk dat vanaf nu bij een Mastercard betaling via een app het nooit meer gaat lukken als de andere partij (waar de betaling heen gaat) de zaken alleen via een app regelt (en geen webversie heeft).

En in dat geval wordt bunq door zichzelf ingehaald. bunq heeft namelijk zelf ook alleen een app (en geen webversie).

Update: Revolut zegt: Ja, maar op jouw kaart is 3D Secure geactiveerd. Daar werken wij helemaal niet mee. Oplossing? Aan bunq vragen of die 3D Secure uitgezet wordt.

Aha, was mijn voorgevoel dan toch juist? Wordt ik inderdaad van (wat wij in Nederland noemen) het kastje naar de muur gestuurd?

Komt het inderdaad gewoon door de recente update naar 3D Secure vanuit bunq (en dus niet omdat Revolut een QR code gebruikt wat niet mag bij iDEAL betalingen - ofzo)?

En dan nu het finale antwoord: Het is voor bunq niet mogelijk 3D Secure uit te zetten. En daarmee is helder dat sinds deze update de Mastercard bij sommige acceptanten onbruikbaar is geworden.

Het moet mij van het hart dat ik het echt heel vervelend vind dat pas na 6 uren volhouden helder is. En jammer dat bunq je van kastje naar de muur stuurt. Het kan niet ontgaan zijn dat de oorzaak helemaal niet bij Revolut lag. Teleurstellend. :(

Hi @hanshuiz#92591

Wat een gedoe allemaal. Ik betreur het om te lezen dat alle communicatie zo stroef verloopt en tevens (deels) incorrect is..

Ik heb het samen met een aantal andere bunqers zojuist nog getest om te storten op Revolut met een bunq Mastercard. Dit was geen probleem! Er was wel degelijk een autorisatie via 3D Secure vereist. Dit werkte overigens prima via de push notificatie van de bunq app. Heb zelf bij meerdere partijen overigens geen problemen met 3D Secure en bunq.

De stappen bij Revolut: Inleggen > nieuwe kaart toevoegen en bunq pasgegevens invullen. Er wordt 1€ betaald als test en direct weer teruggedraaid. Daarna kies je een bedrag om te storten en vervolgens komt 3D Secure in actie. Deze transactie moet je bevestigen in de bunq app.

3D Secure en iDEAL zijn hele andere systemen. De handelingen mbt de bunq app lijken op elkaar, en misschien wordt hetzelfde mechanisme (deels) op de achtergrond gebruikt. Maar dat maakt het niet hetzelfde. 😅

Als je een QR-code in je scherm krijgt zou je overigens onder de code een link moeten hebben. "Ik heb bunq op dit toestel geïnstalleerd". Dit stuurt je door naar de app.

Helaas kan ik je niet verder helpen... Misschien is het nog de moeite waard te proberen de kaart een keer te verwijderen uit Revolut en opnieuw proberen toe te voegen.

Nog enkele screenshots van mijn test 🙂

Thanks all! Ik ga deze werkwijze proberen!

Jullie hebben volledig gelijk Tim en Bastiaan, de oplossing ligt in het opnieuw invoeren van de kaart in de app van Revolut. Dan volgt er opnieuw een autorisatie van de kaart en dan is het opgelost.

Ik heb dit alleen getest met een request. Of de QR ook werkt weet ik niet, maar lijkt me niet heel relevant tussen twee mobiele apps?

Nogmaals bedankt voor je hulp Tim. Ik ben blij dat ik jou hier tegengekomen ben, anders was dit dus niet opgelost. Misschien goed idee als bunq hun support over deze casus goed inlicht. Ik denk dat dit veel vaker mis gaat. (Mijn laatste supportmedewerker hielp wel beter, maar wist de oplossing ook niet te geven. Zag wel dat meer bunqers problemen hadden.)

Hi 👋 @hanshuiz#92629

Ik moet eerlijk toegeven dat ik er een tijdje mee heb gelopen waarom het niet werkte...

Daarom ben ik ook zo super blij om te horen dat het alsnog is gelukt!

Wat betreft het support team van bunq zal feedback altijd worden gebruikt en doorgegeven, dus voor het melden en reageren in ieder geval super bedankt.

Fijne avond. 🌈

Dank TIm, jij ook een fijne avond! :-)

Write a Reply...