Hebben jullie ervaring met het aanmelden bij Bunq als je geen huur/koopcontract voor een huis hebt en ook geen gas/water/licht rekening op je naam hebt?

Wil mijn partner aanmelden, maar huis en de gas/water/licht rekeningen staan op mijn naam. Hij kan dergelijke stukken dus niet op zijn naam aanleveren. Blijkbaar kan je dan dus geen klant worden bij Bunq??

Apart dat het hebben van een koop/huurcontract voor een huis of een gas/water/licht factuur een voorwaarde is om klant te worden bij een bank.....

Is er een andere oplossing om toch klant te kunnen worden?

Jan changed the title to Bevestiging adres bij aanmelding als je geen huurcontract of gas/water/licht rekening hebt.

Hi 👋 @Jan-Green-Turtle-1835045605#94656

Is het niet gewoon mogelijk bijvoorbeeld een bewijs van inschrijving van de gemeente aan te leveren? Soms zijn genoemde documenten slechts voorbeelden en niet altijd harde eisen.

Edit: Ter aanvulling, ik kan mij niet heugen zulk soort gegevens aan te moeten leveren. Kan uiteraard een specifiek geval zijn die door het onboarding team extra verificatie vereist. Beste is in zo'n geval bunq om advies te vragen wat de mogelijkheid is mbt type documenten. Dat kan voor niet bestaande gebruikers via support@bunq.com

@Jan-Green-Turtle-1835045605#94656 Ik kan me niet herinneren dat ik iets dergelijks op heb moeten sturen, eigenlijk. Staat het juiste adres niet meer op bijvoorbeeld een rijbewijs of ander officieel document (brief van de belastingdienst ofzoiets)?

Als bunq dat niet accepteert en het adres wil controleren dan kan je partner wellicht ook een uittreksel van de BRP bij de gemeente halen om dat aan te tonen.

@Jan-Green-Turtle-1835045605#94656 Banken zijn verplicht om de identiteit van hun klanten te controleren. Ze zullen dus ook het adresgegeven moeten controleren om te kijken of dat wel klopt. De vraag is hoe je dat dan het beste kan doen, zonder dat je inzage hebt in de Basisadministratie Personen (bevolkingsregister). Deze vorm van controle heet indirecte controle, je moet iets hebben waarvan je weet dat het gecontroleerd is door een betrouwbare partij.

Feitelijk zou een stempas ook moeten volstaan, omdat je daarvan weet dat deze naar het huisadres worden gestuurd, of elke andere brief van de gemeente wat dat betreft. Omdat niet iedereen die altijd heeft liggen, worden andere documenten ook geaccepteerd, die voldoen aan de eisen voor indirecte controle. Rekeningen van energiepartijen kunnen daaraan voldoen, een huurcontract ook, omdat van die partijen duidelijk is dat zij controleren dat de afnemer ook daadwerkelijk op dat adres woont, of daar in ieder geval getraceerd kan worden.

Zoek dus een document dat van een betrouwbare partij komt en dat op naam van je partner staat. Op zich zou een loonstrook ook moeten voldoen, of een bankafschrift van een andere bank. Brieven van (zorg)verzekeraars of pensioenfondsen zijn een andere goede manier, want ook die ontlenen adresgegevens direct uit de BRP. Het is uiteraard aan bunq om vertrouwen in de afzender te hebben, maar als ze Nuon of Essent vertrouwen, dan moeten ze de zorgverzekeraar of het pensioenfonds al helemaal vertrouwen.

Tim changed the title to Confirmation of address during sign-up?.

@Jan-Green-Turtle-1835045605#94656 Ondertussen opgelost. Zal wel met mijn adres in buitenland te maken hebben.

@Jan-Green-Turtle-1835045605#94786 Ja! Ik had het omdat toen ik Bunq opende zat ik heerlijk in de zon op de Dominicaanse Republiek ( aanradertje ) , toen werd mij ook gevraagd om adresgegevens en dergelijke, waarschijnlijk was mijn locatie een alarmbel.

@Samzoiets#94664 Het is wel zo dat toen het bij mij werd gevraagd er een Franse bunq-medewerker geen idee had wat de documenten waren, duurde ook wel heel lang. Bunq zou bij dat soort verificaties wel even deskundigen per land moeten laten verifieren.

Write a Reply...