Is Bunq van plan om in de toekomst Payconiq te ondersteunen? Staat nog een beetje in de startblokken maar kan in de toekomst wel wat worden
Payconiq payment requests
- John DoLegendCO2 Saver
- Edited
@Autosleutels-Deventer-B-V#100045 Hoi π,
Payconiq, een favoriet onderwerp van mij omdat ik vind dat dit concept op zo ontzettend veel punten faalt. Het is ongemakkelijk, onoverzichtelijk en langzaam. En wordt nagenoeg nergens ondersteund. En ik denk ook niet privacy vriendelijk. Kortom: ik zie dan ook geen enkele toekomst voor dergelijke oplossingen in Nederland.
Aan de andere kant, er zijn landen die helemaal gaan op QR codes scannen om te betalen en bestellen. Dus er is zeker een markt voor! Meer in de oosterse landen denk ik.
Persoonlijk denk ik eerder aan oplossingen zoals Google Pay en Apple π Pay. Ik hoop dat men vooral daarop inzet in NL dan weer eigen puntoplossingen
Alvast excuus dat ik weinig positiefs over Payconiq heb kunnen vertellen. Ik sta open voor alle succesverhalen uiteraard.
Overigens kunt je Payconiq nu al koppelen aan je bunq π rekening.
RonaldRookie
Omslachtig systeem. Als Apple Pay door meer banken ondersteund wordt dan denk ik dat Payconiq gedoemd is om te mislukken.
PeterProdigy
Snap het zelf ook niet persoonlijk, hoewel ik wel een account heb. Maar in plaats van je telefoon tikken tegen de betaalautomaat, moet je je telefoon ontgrendelem, de Payqonic app openen op je telefoon, inloggen met je appcode, de code op de betaalautomaat scannen en de betaling accepteren. Of mis ik wat?
Sam π³π±π¬π§Wizard
De enige meerwaarde van Payconic is dat het erg toegankelijk is en het een kek kleurtje heeft.
BastiaanMaster
@Wasdroger#100067 En hopen op een stabiele internetverbinding (op je telefoon), dat valt ook wel eens tegen in supermarkten.
Jeroen π³οΈβπWizard
@Bastiaan#100078 Ja, dat is met bunq ook nog wel eens lastig. Bijvoorbeeld als je wil controleren of je betaalkaart wel aan de juiste bankrekening is gekoppeld. Mits de betaalkaart gekoppeld is aan een bankrekening met genoeg geld er op maakt het voor het betalen natuurlijk niet uit.
Peter BWizard
- Edited
@Autosleutels-Deventer-B-V#100045 Je kan Payconiq toch gewoon gebruiken met een bunq-rekening? Dat doe ik tenminste wel. Wat bedoel je precies?
Wat een reacties (y)
Ik bedoel het eigenlijk de andere kant op.. betaal verzoeken. Dat mensen dus ons Bunqers kunnen betalen met Payconiq
Heiko HartwigWizard
@Autosleutels-Deventer-B-V#100084 Bestimmt wird man Sie in Zukunft besser verstehen, wenn Sie zukΓΌnftig ihre Frage oder Idee so formulieren, dass man sie besser versteht. π€
JosAce
Gister op RTL nieuws was zo'n systeem in WeChat waar dit een beetje op lijkt. Lijkt mij wel een leuk systeem, maar ik vraag mij af hoeveel winkels/webwinkels dit aanbieden op het moment. Tegenwoordig zijn er al zoveel manier om te betalen in winkels dat ik soms niet meer eens weet welke ik moet/kan gebruiken.
Jeroen π³οΈβπWizard
@Jos-Golden-Unicorn#100119 Zag toevallig van de week een payconiq icoontje bij de Bruna, maar verder heb ik het nog nooit gezien.
Het betaalsysteem in WeChat schijnt zo veel gebruikt te worden dan wanneer je in China woont je eigenlijk niet zonder kan. Maar goed, dat heb ik van reportages en niet uit de praktijk.
JosAce
@JeroenE#100120 Ja het enige probleem dat je gaat krijgen met deze dingen is dat er zoveel verschillende betaalmogelijkheden komen die de winkel moet ondersteunen. Dus WeChat is dan heel groot in China, maar hier in Nederland hebben we eigenlijk nog niks alleen als ik nu even rondkijk op internet zie dat je op sommige plaatsen met WeChat of PayConiq of AliPay kan betalen, maar niet overal dus.
Jeroen π³οΈβπWizard
@Jos-Golden-Unicorn#100122 Dat komt natuurlijk omdat we in Nederland "gewoon" met een bankpasje betalen. Dat wordt door (bijna) iedere winkel geaccepteert dus is er ook geen behoefte om via een app op je telefoon te betalen. En onderling betaal je gewoon via een overboeking of een Tikkie.
Dat is natuurlijk allemaal erg lokaal (probeer een Tikkie maar aan een inwoner van Griekenland te sturen). Aan de andere kant kan een Chinees hier met zijn WeChat dus ook zo goed als niet betalen.
Of er ooit 1 systeem komt waar iedereen mee werkt? Wie het weet mag het zeggen...
Sam π³π±π¬π§Wizard
@JeroenE#100125 Op zich gaan we daar wel naartoe. De wat meer breed geaccepteerde systemen bouwen al op bestaande systemen.
SEPA, IBAN en Swift zijn steeds breder geaccepteerd en grote spelers als Apple, Google en ons eigen Ayden bouwen daarop voort. Uiteindelijk blijven er een paar spelers over, die verschillende systemen koppelen aan één interface. Ik zet mijn geld op Apple en Google...
Jeroen π³οΈβπWizard
@Samzoiets#100352 Ik moet het nog zien. Voorlopig vind ik zowel Apple als Google veel te veel gericht op de USA en niet op Europa. Zie ook de manier waarop Apple Pay nu werkt. Uiteindelijk wordt nog steeds de onderliggende betaal technology gebruikt. Dus als je een MasterCard in je Wallet hebt zitten kan je niet betalen in een winkel die geen MasterCard accepteert; idem met Maestro of Visa en noem maar op.
Ik zou verwachten dat eenbedrijf als Apple iets zou ontwikkelen waarbij je overal met Apple Pay kan betalen. En of dat dan uiteindelijk via een Maestro, MasterCard, Visa of wat voor soort betaalkaart ook zou gaan helemaal niets zou uitmaken voor de gebruiker. Je zou verwachten dat je helemaal geen type betaalkaart meer nodig zou hebben. Gewoon een koppeling met je bank die dan aan Apple kan doorgeven "akkoord" of "niet akkoord" en klaar.
Google doet het niets beter voor zover ik weet. En Apple gaat straks een eigen betaalkaart uitgeven, maar dat is ook "gewoon" een MasterCard dus ik zie het voorlopig ook niet snel gebeuren en blijf je dus toch met het ge-emmer in winkels zitten dat je de 'verkeerd' betaalkaart hebt geselecteerd en al dat soort onzin.
HemmikWizard
@JeroenE#100353 Dus eigenlijk zou je willen dat Apple nΓ³g een standaard maakt die de winkeliers dan moeten ondersteunen?
Jeroen π³οΈβπWizard
@Hemmik#100377 Van mij hoeft er geen nieuwe standaard uitgevonden te worden. Ik zie niet in waarom Apple geen virtuele MasterCard, Maestro, Visa en noem maar op betaalkaart kan aanmaken en bij het betalen ze 1 voor 1 probeert tot de betaling lukt. Wellicht is dat ook nog wel slimmer te maken als je van te voren al kan detecteren wat voor type betaalkaarten de terminal accepteert. Maar misschien denk ik wel te simpel.