• CJIB fraud

Vanavond kreeg ik een e-mail van het CJIB over een betalingsachterstand. De afzender was noreply@mailcjib.nl (ongeclaimd domein overigens) met een heel poeha verhaal over te hard rijden en dat ik maar snel geld moest overmaken. Uiteraard is dit keiharde phishing of zelfs fraude (CJIB is nu eenmaal een overheidsinstantie). Hoe graag ik ook het CJIB centjes ontzeg, viel het me we op dat de betaallink een bunq.me linkje is.

Beste medewerkers van Bunq, is het wellicht een idee dat jullie dit soort rekeningen sluiten en de persoon erachter een vriendelijke digitale oplawaai verkopen? Uiteraard wil ik de originele e-mail (met frauduleuze bunq.me link) delen, leek me beter dit niet publiek te doen. Waar kan ik dit naartoe sturen?

Gr, J.

Hi 👋 @Johannes-Grey-Badger-2063164252#100279

Uiteraard doet bunq zijn uiterste best hier bovenop te zitten! Het blijft desondanks altijd een kat en muisspel. Je kunt zulk soort dingen rapporteren aan bunq via report@bunq.com, die doen direct onderzoek en nemen wanneer nodig ook gelijk actie.

Alvast bedankt voor je medewerking.

Top! Zojuist doorgestuurd. Fijn overigens dat jullie het wat professioneler oppakken dan de afschuivers bij de ING. Ik kreeg eenzelfde mail met een ING betaallink. Echter werd ik daar vrolijk doorverwezen naar het CJIB, welke het doorschoof naar fraudehelpdesk.nl. Probleem is alleen dat tegen de tijd iemand daar een dossier heeft opgesteld de rekening alweer gesloten is en de centjes van ongelukkige onweters verdwenen zijn. </klaagmodus>
      Chapeau dat jullie hier wel vooruitstrevend en vlot mee schakelen!

@Paersch#100282 Dat is inderdaad een vreemde gang van zaken, de ING zou z.s.m. het betaalverzoek moeten annuleren.

Het is altijd goed om dit soort fraude ook te melden bij fraudehelpdesk.nl, deze werken samen met de Politie. Zo help je mee met het opbouwen van het dossier tegen deze oplichter(s).

@Bastiaan#100286 Reeds gedaan, ik verbaas me er alleen over hoe laconiek andere banken hiermee omgaan. Soort van not-my-problem houding. Dat terwijl het heel eenvoudig zou zijn voor een medewerker van de betreffende bank de betaallink terug te traceren naar een rekening en de houder.

@Paersch#100300 webcare medewerkers hebben niet altijd dezelfde mogelijkheden; sommigen zijn juist enkel informatievoorzienend en moeten dit soort complexere zaken doorspelen naar een 2e/3e/... lijn van support. Bij bunq zitten deze lijnen gelukkig dicht bij elkaar. 🙂

@Tim#100280 Verdorie, heb ik er toch nog eentje ontvangen! Met een nieuwe link naar bunq.me. Ik neem aan dat je die ook wil hebben?

@Paersch#100625 Wat vervelend! Het zou heel fijn zijn als je ook alle info betreffend dit bericht naar report@bunq.com stuurt. Dan kunnen ze er direct mee aan de slag.

Wederom heel erg bedankt. 🙂

@Tim#100627 Bij deze weer gedaan!

a year later

Help mijn acount is ingelogd op een ander toestel. Dit toestel staat als samsung gsm in de lijst van toestellen. Ik ben zelf niet in het bezit van een Samsung. Ik wil mijn acount opheffen. Heb gemaild naar support van bunq en report. Op de mails nog geen antwoord gehad. Verwijder mijn acount per direct

@Hacked#195166 Verwijder mijn acount per direct

I would recommend to you getting active yourself. You can always change access credentials and log out other devices to make sure that your account is secure and only you can access it.

Ik wil mijn acount gewoon stop zetten. Ik heb nog geen kaart eraan gekoppeld gelukkig. Ik kan dit alleen niet opheffen omdat het 24uur beveiligt is. Kan bunq me hierbij helpen? Ik wil het acount opheffen. Geen gemaar of dit dat. Gewoon opheffen. Hoe doe ik dit. Ik weet hoe bij de instellingen. Maar het lukt niet

Write a Reply...