• kpn

Wat vreemd. Hier schrijven ze gewoon elke maand af.

Mijn ING heeft ook 10 cijfers en ik heb alles bij kpn... Moet mogelijk zijn. Misschien een verkeerd Iban doorgegeven?

Goedemorgen! Ik heb even voor je gekeken en dit is nog niet bij ons bekend, zou je ons even een berichtje kunnen sturen in de Support chat? Dan kijken we er meteen naar en nemen we contact met ze op, zodat ze hun systemen kunnen updaten en onze 10-cijferige IBAN kunnen verwerken 👍

Het Nederlandse IBAN is toch 18 karakters?

Klopt inderdaad! Het volledige IBAN-nummer bestaat uit 18 karakters. Waar wij echter in verschillen in vergelijking met andere Nederlandse banken is dat na de bankcode (bijvoorbeeld: BUNQ) onze IBAN begint met een cijfer in plaats van met een 0. Na de bankcode worden dus 10 cijfers weergegeven in plaats van normaliter 9 (exclusief de 0).

Maar dat maakt toch helemaal niets uit; alleen de volledige IBAN mag gebruikt worden.

Dat is waar! Alleen dienen sommigen bedrijven hun systemen te updaten, aangezien zij de 10 cijfers achter de bankcode niet kunnen verwerken. Dit, omdat zij hier dus als eerste cijfer een 0 verwachten in de BBAN (de cijfers na de bankcode). Sommige systemen korten de BBAN als zij een betaling/incasso verwerken ook automatisch in naar 9 cijfers, dit kan problemen veroorzaken met de bunq IBAN. We nemen in dit geval (als een bedrijf problemen ervaart met het incasseren van een bunq rekening) dan ook altijd even contact met ze op om het precieze probleem te lokaliseren en op te lossen :)

Met NLXX XXXX erbij wel. Maar dat is de IBAN code. Niet het "rekeningnummer".

Het "rekeningnummer" zoals we dat vroeger kenden, bestaat officieel niet meer.

Enige juiste benaming, en enige juiste om te gebruiken is de volledige IBAN.

Dat er genoeg bedrijven, overheden, etc. in Nederland zijn die de SEPA-richtlijnen niet volledig geïmplementeerd hebben, maar kiezen voor een cheap-ass oplossing is triest....

Kpn mobiele toerekening wordt hier gewoon elke maand geincasseert bij mij. Dus moet kunnen.

6 days later

Ik heb er geen problemen mee

Nou ja het is nogal essentieel dat een telefoonmaatschappij kan incasseren via een bank die alleen op een telefoon werkt.

Als je wordt afgesloten kun je niet meer bij de bank om dan maar zelf over te schrijven.

4 months later

Hi! Het heeft ook te maken met hoe het 10 cijferige nummer begint. Bij de meeste andere banken is dat nog een 0, bij bunq niet. Vandaar dat sommige systemen er wat moeite mee hebben! Maar we gaan er wel vanuit dat de meeste bedrijven dit snel updaten👍

Ik heb overigens bij bunq al sinds het begin geen issues bij KPN. Mijn bunq nummers worden gewoon geaccepteerd.

Mijn KPN account ook geen problemen! Bij mij gaat het om mobiel. Wellicht speelt het probleem bij KPN internet of TV? Al is er zo gezegd nog niks bekend over dit probleem.