• Rente op je rekening?

Krijgen we ook rente op onze rekening als je tegoed houdt op de rekening? Is altijd bekend bij geen tegoed je debet rente moet betalen. Als je positief saldo behoud vind ik fair om ook rente te mogen ontvangen! Of is dit iets geks? Wat ik nu voorstel? Ook op de den card ( credit card)

is niet zuur...is realiteit. Als de rentestanden weer 3+ % waren..dan was ik het met je eens hoor, maar dan nog...dan zou bunq moeten investeren met je geld, wat ze dus. het doen.

5 months later

Naar mijn begrip: In tegenstelling tot andere banken investeert bunq geen geld van rekeninghouders. Je geld blijft dus 'untouched' in je account zitten. Hierdoor heb je het ethische voordeel dat je niet investeert in iets waar je niet achterstaat (milieuvervuilende zaken, wapenindustrie etc.), en ook het voordeel dat bunq altijd garant staat voor jouw geld (voor veel mensen is dit prettig om te weten, ondanks dat 100k toch wel gecovered wordt door het EU garantiestelsel). Bunq levert ook geen leningen (ook niet d.m.v. rood staan en creditcards) en verdient dus ook niks met rente.

Dit verklaart meteen waarom de rekeningen iets prijziger zijn: bunq verdient niet aan het wegzetten van overtollig geld, maar enkel aan het verkopen van rekeningen. Doordat bunq geen winst maakt op jouw geld, krijg je ook geen rente op het geld dat je bij bunq wegzet (ook niet bij betaalde rekeningen).

Kortgezegd: als je geen ethische bezwaren hebt, rendeert je spaargeld ietsjes beter bij een grote bank of investeringsfonds. Het idee dat bunq mijn geld niet aanraakt en de additionele features van bunq, zijn mij de paar euro per maand wel waard.

Disclaimer: Dit is mijn begrip van hoe bunq werkt. Kan zijn dat ik er in de details naast zit.

Ik heb even het berichtje gelezen van René,

Het klopt helemaal! We hebben geen rente op rekeningen omdat wij zelf ook geen winst maken op het geld van bunqers👍

Het is simpel.. bunq biedt een super de luxe en veilige kluis aan waar jij je geld in kan stoppen Wat jij in die kluis hebt zitten en wat je er mee doet is all up to you. Fantastisch en uniek principe! Dat heeft wel als consequentie dat bunq dus ook geen investeringen met jou geld doet en dus ook geen rente kan aanbieden. En aan de andere kant wil ook geen kredieten.

Kortom: bunq doet precies waar banken 100 jaar geleden ooit voor bedoeld waren.

Het garantiestelsel staat ook onder druk < 100 K binnen de EU (berichtgeving ECB) Link ontbreekt, maar kan ik evt. opzoeken.

Aangezien Bunq niet met rentes werkt kan er ook geen negatieve rente gevraagd worden (?). Ben wel benieuwd hoe dit binnen de EU kan...banken unie??

Weet iemand dit bij Bunq?

Hoi,

Ik durf niet te zeggen hoe (en of) andere banken een negatieve rente gaan of kunnen rekenen. Ik kan je in ieder geval wel vertellen dat bunq dat absoluut niet gaat doen! 👍

Mag ik vragen waarom er een kopje 'rente' is op het financieel jaaroverzicht?

Dank je Koen ;-)

Ik heb hier de link (ECB) https://www.bankingsupervision.europa.eu/ecb/legal/pdf/en_con_2017_47_f_sign.pdf

💡🔎

Ook een mooie aanvulling op ‘Knowledge’ topic: “Why is Bunq safe & secure” door Johanna

6 days later

Ik denk voor de aangifte inkomstenbelasting. Met het jaaroverzicht kan je bewijzen dat je geen rente hebt ontvangen.

Write a Reply...