Naar mijn begrip: In tegenstelling tot andere banken investeert bunq geen geld van rekeninghouders. Je geld blijft dus 'untouched' in je account zitten. Hierdoor heb je het ethische voordeel dat je niet investeert in iets waar je niet achterstaat (milieuvervuilende zaken, wapenindustrie etc.), en ook het voordeel dat bunq altijd garant staat voor jouw geld (voor veel mensen is dit prettig om te weten, ondanks dat 100k toch wel gecovered wordt door het EU garantiestelsel). Bunq levert ook geen leningen (ook niet d.m.v. rood staan en creditcards) en verdient dus ook niks met rente.
Dit verklaart meteen waarom de rekeningen iets prijziger zijn: bunq verdient niet aan het wegzetten van overtollig geld, maar enkel aan het verkopen van rekeningen. Doordat bunq geen winst maakt op jouw geld, krijg je ook geen rente op het geld dat je bij bunq wegzet (ook niet bij betaalde rekeningen).
Kortgezegd: als je geen ethische bezwaren hebt, rendeert je spaargeld ietsjes beter bij een grote bank of investeringsfonds. Het idee dat bunq mijn geld niet aanraakt en de additionele features van bunq, zijn mij de paar euro per maand wel waard.
Disclaimer: Dit is mijn begrip van hoe bunq werkt. Kan zijn dat ik er in de details naast zit.