Leon WimmenhoeveRookie
Ik ontvang maandelijks rente op al mijn rekeningen, behalve de gedeelde rekeningen. Degene waarmee ik de rekening deel heeft ook de optie rente ontvangen aan staan. Hoe kan dit?
Ik ontvang maandelijks rente op al mijn rekeningen, behalve de gedeelde rekeningen. Degene waarmee ik de rekening deel heeft ook de optie rente ontvangen aan staan. Hoe kan dit?
@LeonW#104708 Alleen de eigenaar van een gedeelde rekening krijgt rente. Bij gezamenlijke rekeningen (en/of) wordt de rente onder de eigenaren verdeeld.
Waarom denk je dat je te weinig rente krijgt? Zit je wellicht in een Pack of een Joint abonnement? Dan krijg je minder rente dan wanneer je Premium hebt.
@JeroenE#104716 Hoeveel rente krijg je als je lid bent van een bunq pack? Ik zit namelijk in een pack van iemand anders en ik had verwacht dat ik ook 0,27% rente kreeg maar dit blijkt niet zo te zijn.
@Marc-Green-Falcon#105275 De rentelimiet bij een Pack wordt verdeeld over de deelnemers. De meeste Packs hebben 4 leden dus dan krijg je over maximaal 10000/4 = 2500 euro rente. De rente is wel 0,27% op jaarbasis.
Afgelopen maand was de rente in een Pack maximaal 55 cent.
@JeroenE#105278 OkΓ© helder, bedankt voor de uitleg! π
@JeroenE#104716 Hi Jeroen, bedankt voor je bovenstaande uitleg. Ik heb een joint account, behoor ik nu rente te krijgen over al mijn accounts of alleen over mijn gedeelde rekening(en) en als het rentebedrag bepaald wordt over al mijn rekeningen wordt het dan alleen gestort op mijn gedeelde rekening of per rekening?
@Daan-Violet-Falcon#105668 Ik lees nu dat de rente overgemaakt wordt aan mijn factureringsrekening. Dit verklaard mijn vragen. Wel zou het mijn voorkeur hebben om de rekening te kunnen kiezen voor het uit te keren van de rente.
@Daan-Violet-Falcon#105668 Je krijgt over alle bankrekeningen waar jij de (mede)eigenaar van bent rente. Als je gezamenlijke rekeningen hebt dan wordt het bedrag eerlijk verdeeld over het aantal eigenaren.
Stel je hebt een eigen bankrekening met 500 euro, een gezamenlijke bankrekening met je partner met 1000 euro en een gezamenlijke bankrekening met je vriendenclub van 8 personen om te sparen voor dat ene leuke uitje waar 3000 euro op staat.
Jij krijgt dan rente over 500 + ( 1000 / 2) + ( 3000 / 8) = 1375 euro. Dat valt onder het maximum bedrag waar je rente over krijgt dus je krijgt over al je geld rente. Dus vorige maand was dat 1375 * 0,27% * ( 30 / 365 ) = 31 cent.
In een andere situatie heb je bijvoorbeeld 5 gezamenlijke bankrekeningen met je partner met in totaal 7500 euro er op. Jij krijgt dan maar rente over 7500 / 2 = 3750 euro. Je zou dan 3750 * 0,27% * ( 30 / 365 ) = 83 cent rente krijgen over vorige maand. Maar als je in een Pack zit met 4 personen krijg je maar over maximaal 2500 euro rente. De berekening van vorige maand is dan 2500 * 0,27% * ( 30 / 365 ) = 55 cent.
Hopelijk is het nu duidelijker en heb ik het niet juist extra ingewikkeld gemaakt.
Al die getallen.... Ik ben allang blij dat bunq rente iedere maand overmaakt π
Ik vraag mij alleen af hoe het precies werkt als je tijdelijk uit het pack gaat. Stel je voor je bent in een pack als de rekening betaald wordt, maar gaat de dag erna er direct uit en dag voor de rekening er direct weer in. Krijg je dan gewoon 0,27% over 10.000β¬ of toch maar 2500β¬?
@Jos-Golden-Unicorn#105708 Voor zover ik het begrepen hebt rekent bunq de rente per dag uit. Dus in jouw voorbeeld dan 1 dag over 10k en de rest van de maand over 2,5k.
Al weet ik eerlijk gezegd ook niet 100% hoe het precies werkt met abonnementen als je zo snel achter elkaar wisselt.
@JeroenE#104716 Iβm sorry, but this whole mentality where bunq also has to earn money is already clearly done by putting a hard cap, and a monthly fee on the services, for that I have little empathy towards a bank. Although, I do wish theyβd make this more clear before I joined up with my wife. Weβre breaking up into 2 seperate premiums again.
Krijg je de rente alleen maar tot 100.000 euro op een en/ of rekening ? Is het dan niet handig om 2 aparte rekeningen te openen?
@New-Purple-Hedgehog-4065217978#292959 De rente is per persoon, niet per rekening. Een aparte bunq rekening openen gaat dus niet helpen.