Accept giro gaat eruit, maar de datum in 2019 die vaak genoemd wordt, is allang uitgesteld, met enkele jaren als je het internet mag geloven. Er is al een feature-request voor Bunq om accept giro’s te scannen (https://together.bunq.com/topic/inscannen-betaal-opdracht), maar ik heb een ander verzoek.

Aangezien accept giro betalingen bij Bunq geen losse status hebben, worden gebruikers niet geholpen met het voorkomen van fouten in de invoer. Het is bij de handmatige invoer van een 16-cijferig getal dus heel makkelijk om fouten te maken. Het geld wordt wel overgemaakt, maar wordt niet verrekend met waar je voor moet betalen.

Het betalingskenmerk van accept giro’s kan gecontroleerd worden met een variant op de 11-proef (zie “gewogen elfproef” op https://nl.wikipedia.org/wiki/Elfproef). Wat als Bunq achter de schermen de gewogen elfproef zou loslaten op het beschrijvingsveld van een betaling, zonder dat je aan hoeft te geven dat het om een acceptgiro gaat. En als er een getal van 16 cijfers wordt getypt die de elfproef doorstaat, laat je dit zien als icoontje of tekstveldje.

Zo hoeft Bunq geen speciale accept giro modus te maken, maar worden we toch een beetje geholpen, tot dit systeem er uiteindelijk uit gaat.

Groet,

Eric-Paul

Hi Eric-Paul!

Hope it is ok if I reply in English.

Indeed, the "accept giro" payment system was scheduled to be discontinued in 2017, then moved to 2019. This is why we have not invested time or resources in implementing any feature for this in the bunq app.

However, thank you for your input and suggestion!

It would be nice to see if other bunqers would be interested in this.

Let us know!👍

Hi Steffany,

Unfortunately those dates are out of ... date. The January 2019 deadline has been postponed “indefinitely”: https://www.acceptgiro.nl/acceptgiro-blijft-jaren-langer-bestaan

So it looks like Dutch Bunqers will be dealing with the system for a while...

Cheers!

Het klopt dat acceptgiro nog een tijdje mee zal gaan, maar ik zou teleurgesteld zijn als bunq hier resources aan besteedt in plaats van op de toekomst gerichte innovatieve functionaliteit. Gewoon goed opletten bij het invoeren en nog een keer checken voor het versturen :)

Hi EP, ik herken dit het een beetje. Nog enkele keren per jaar doe ik betalingen doen met zo'n betalingskenmerk. Ik heb er eigenlijk nooit bij stil gestaan dat je dit kan controleren met de 11 proef, dus daardoor doe ik altijd zoals Colin al voorstelde een dubbel dubbel check :)

Ben eens met Colin dat dit niet bovenaan de wishlist moet staan. Maar als zo'n super coder bij bunq dit kan tijdens een bakkie koffie drinken, dan juig ik het toe :)

Mee eens, het zou wel een handige toevoeging zijn. Maar niet een prio 1 😉

7 months later

De enige partij waarvoor ik nog een 16 cijferig betalingskenmerk moet gebruiken is de belastingdienst, maar dat moet ik dan wel minimaal vier keer per maand doen (BTW en loonbelasting voor twee BVs). Een kleine verbetering zoals deze zou dus zeker welkom zijn!

a month later

@LM-Brug-Teal-Owl#38286
                Ik begrijp dat je deze informatie gewoon in de regel van de beschrijving moet zetten.... :)

@LM-Brug-Teal-Owl#38288 Dat klopt, een acceptgironummer kun je bij een betaling in de omschrijving zetten (zonder spaties).

Write a Reply...