• Ask the Community
  • Argumenten dat geld veilig is bij Bunq

Beste Bunqers!

Ik heb sinds een aantal weken Bunq Premium en ik vind het echt geweldig! Ik ben momenteel ook bezig om volledig te switchen tussen ABN en Bunq.

Het enige waar ik soms vraagtekens bij heb is de veiligheid van mijn geld bij Bunq. Als ik het met familie en vrienden heb over Bunq dan hebben zij ook deze twijfels. Mijn vriendin wil om deze reden nog geen gezamenlijke rekening bij Bunq.

Bovenstaande is puur een gevoelskwestie. Waarschijnlijk slaat dit gevoel helemaal nergens op maar ik/wij hebben soms dat gevoel. Het gevoel komt waarschijnlijk, omdat Bunq nog redelijk nieuw is.

Wat zijn nou argumenten om deze gevoelens niet alleen bij mij maar ook bij andere mensen weg te nemen?

Ik hoor graag van jullie! Jullie snappen natuurlijk dat jullie argumenten gebruikt gaan worden om mijn vriendin en familie kennissen te overtuigen 😛

Marco

@Marco-Teal-Cheetah-1274071261#111763 Hey Marco 👋

Een van de duidelijkste argumenten die je zou kunnen geven waarom je geld gewoon volkomen veilig is bij bunq: is dat bunq net als de andere Nederlandse banken onder het depositogarantiestelsel valt. Hiermee is je eerste 100K beschermd in het geval dat bunq ten onder zou gaan.

Zie ook ‘t volgende topic:
    Why is bunq safe and reliable?

@Marco-Teal-Cheetah-1274071261#111763 Het gevoel komt waarschijnlijk, omdat Bunq nog redelijk nieuw is.

Het feit dat bunq nog niet zo lang bestaat kan natuurlijk juist ook iets positiefs zijn. bunq is vanaf de grond aan opgebouwd met de nieuwste technieken en veiligheidsstandaarden. bunq is niet, zoals sommige banken, gebouwd bovenop een jaren oud en langzaam systeem. 👍

Bedankt voor deze 2 argumenten!

Misschien een hele vreemde vraag maar kan het bijvoorbeeld voorkomen dat mijn geld plots weg is als ik inlog. Dat er technisch dus iets is foutgegaan waardoor mijn rekeningen (waarschijnlijk tijdelijk dan) leeg zijn? Bijvoorbeeld omdat ze zelf de complete back-end hebben gemaakt en niet gebruik maken van de oude maar waarschijnlijk wel stabiele back-end die traditionele banken gebruiken?

@Marco-Teal-Cheetah-1274071261#111771 De traditionele banken hebben ook hun eigen back-end gemaakt, dus in dat opzicht is bunq het zelfde. De back-end van bunq is echter per definitie moderner. Beide hebben uiteraard voor- en nadelen, maar heb nog nooit van iemand gehoord die (tijdelijk) geld zou missen. Zulk soort systemen worden natuurlijk uitvoering getest.

Het zou voor kunnen komen dat wanneer je de app opent met een slechte verbinding dat het saldo dat je ziet nog niet up-to-date is. Dat betekend echter niet dat je geld ook daadwerkelijk weg is, dit wordt uiteraard aan de kant van bunq bijgehouden. Dit ‘probleem’ heb je in definitie met elke app, niet eens zozeer bank apps.

Staat het geld überhaupt wel bij Bunq of wordt al het geld bij DNB gezet?

@Marco-Teal-Cheetah-1274071261#111775 zoals Wouter aangaf, geld staat idd bij de ECB, dat is bij alle banken in de EU zo, het is namelijk verplicht voor een bank daar (een deel van) het geld uit klant-tegoeden te stallen. ook moet een bank beleggen en investeren. meer lees je daarover op de link van Wouter hier boven.

@Marco-Teal-Cheetah-1274071261#111771 Misschien een hele vreemde vraag maar kan het bijvoorbeeld voorkomen dat mijn geld plots weg is als ik inlog. Dat er technisch dus iets is foutgegaan waardoor mijn rekeningen (waarschijnlijk tijdelijk dan) leeg zijn? Bijvoorbeeld omdat ze zelf de complete back-end hebben gemaakt en niet gebruik maken van de oude maar waarschijnlijk wel stabiele back-end die traditionele banken gebruiken?

Het kan nooit zomaar weg zijn. De backend is zodanig opgezet dat er altijd exacte logs zijn van wat er gebeurd met je geld. Geld kan niet zomaar verdwijnen, dan klopt ergens de boekhouding niet meer. 🙂 Storingen kunnen altijd voorkomen, bij oude en nieuwe banken, maar mijn ervaring met bunq is dat ze altijd snel zijn opgelost. Verder staat bunq onder streng toezicht van DNB, (misschien als nieuwkomer nog wel meer als de “gevestigde orde”), het is niet zo dat er een stelletje amateurs even bankje is gaan spelen. Ze voldoen aan alle strenge eisen die worden opgelegd aan alle andere banken. Verder is via het deposito garantiestelsel ook een groot deel of zelfs al je geld beschermd, tot €100.000,- het onverhoopte geval dat bunq toch ergens onderuit gaat. Die kans is echter heel klein omdat bunq bijv. niet aan riskante investeringen doet. 🙂 Wellicht ook interessant om het boek “Breken met Banken” eens te lezen, hierin wordt de filosofie en de oprichting van bunq ook uitgebreid toegelicht. 👍😁

Dag Marco,

Interessante vraag. Ik ervaar precies hetzelfde. Ik ben de enige bunq gebruiker in de familie. De rest moet er niks van hebben en ziet het als een houtje-touwtje bank. Dat is eigenlijk onwijs jammer, want ik ben een stuk tevredener over bunq dan over ING en ABN Amro. ABN Amro is bijvoorbeeld nogal traag met nieuwe ontwikkelingen. Het is echt iets voor mannen met een wijkende haargrens.

ING heeft zeer geregeld storingen en ook dat ervaar ik als onhandig. Mijn ING-rekening is zoals je hierboven omschreef weleens ‘leeg’ geweest, maar dat was na de storing weer opgelost.

Terug naar bunq: bunq is volgens mij een van de stabielste banken in Nederland, op gebied van ICT. Argumenten om mensen ervan te overtuigen dat bunq een goede keuze is, is dat bunq dezelfde banklicentie als de andere banken heeft. Bovendien is in het jaarverslag 2018 al te lezen dat de DNB er echt met een stofkam doorheen is gegaan.

Toch kan ook ik praten wat ik wil, mijn familie is anti-bunq zonder het ooit een kans gegeven hebben. Ik troost me dan maar aan het feit dat mijn familieleden nog nooit ergens naar zijn overgestapt. Ze zitten al jaren bij dezelfde telecomprovider, bank enzovoorts. Ik heb alle drie providers al eens getest en ben ook regelmatig van bank geswitcht. Ik geloof meer in de filosofie dat als je een bedrijf geen kans geeft, je geen goed vergelijkingsmateriaal hebt en dus geen objectieve keuze kan maken.

De meeste mensen zitten bij een bank ‘omdat hun ouders daar ook bij zitten’.

@DennisdeWitNL#111814 Klopt Dennis. Veel mensen in Nederland zitten bij één van de traditionele banken zoals ING, Rabo of ABN AMRO. En hebben meestal maar 1 rekening. En als er een partner is, vaak nog een gedeelde rekening (en/of). En ondanks voorlichting over een overstapservice die banken aanbieden, vindt men vaak een ‘gedoe’ om van bank te veranderen en doen het dan meestal niet. Ik ben niet rijk, maar vind bankieren leuk en heb daarom rekeningen bij ING, SNS, Knab en sinds enige maanden, ook bij Bunq. Gek heh, vier bankrekeningen......Maar ik ben dan ook een banken ‘nerd’ 😉.

Bedankt voor de argumenten!

@WJanson#111772 Nou, ik heb nog nooit een bank gehad waarbij een geslaagde betaling uiteindelijk niet verwerkt werd, dit weken later alsnog werd gedaan en dan van een verkeerde rekening opeens af ging. True story bij bunq.. (iets van een mislukte batch was dat).

@Willem#111835 dit kan net zo goed bij ABN of andere banken gebeuren. Heb een keer een overboeking gedaan van bunq naar ABN en een paar uur later had ABN het teruggestort (terwijl het niet weg was). Mooi dat ze dat corrigeerden op eigen houtje en zonder communicatie erover. 😅 (en op zich ook terecht dat ze het corrigeerden, de boekhouding klopte niet meer, je kunt niet zeggen "ach, laat maar die 'paar' euro". Main point: overal waar mensen werken / software wordt ingezet komen fouten voor. 🙂 zaak is die te beperken tot een minimum en ze zo snel mogelijk op te merken + op te lossen

@Petrus-Olive-Tiger#111819 En ondanks voorlichting over een overstapservice die banken aanbieden, vindt men vaak een ‘gedoe’ om van bank te veranderen en doen het dan meestal niet.

Ik ben vaak te lui om volledig helemaal over te stappen, maar denk eerlijk gezegd binnen een paar uurtjes wel klaar bent met alles regelen. EN ik denk dat je er financieel ook nog op vooruit kan gaan als je van banken wisselt (of bij meerdere banken klant bent). Dus vaak loont het zich dat ook nog.

@Willem#111835 Dat is idd een apart verhaal, maar iedere bank heeft wel eens problemen, volgens mij had ING begin dit jaar nog het probleem dat bankrekeningen opeens leeg waren, daar sta je dan bij de kassa met een karretje vol boodschappen 😋

@Marco-Teal-Cheetah-1274071261#111763 Waarom laat je jouw familie en vrienden gewoon eens kennismaken met de app/bank? Ze kunnen voor eenmalig 10€ een travel card nemen (zonder maandelijkse kosten). Die travel card kunnen ze in het buitenland en online veel gebruiken (in de echte winkels in Nederland iets minder), maar bij bijvoorbeeld Thuisbezorgd 🍕 hoef je geen transactiekosten meer te betalen als je met de travel card betaald (die je wel met iDEAL moet betalen), dus op lange termijn haal je die travel card van 10€ er wel weer uit en wie weet stappen ze wel over naar een bunq pack als ze zien hoe cool de app🌈 is

@Jos-Golden-Unicorn#111839 de eerste maand Premium is sowieso gratis (probeer anders de invite bonus van €10), daarna kun je altijd downgraden naar Travelcard en je bestaande Travelcard behouden. 👍🙂

@Jos-Golden-Unicorn#111839 Travel Card is ook gratis als je drie personen een sms met een link naar bunq stuurt 😎

@DennisdeWitNL#111814 et is echt iets voor mannen met een wijkende haargrens.

Wat zeg jij nou! Mijn haargrens zit rond mijn schouders, maar ik gebruik al drie jaar alleen maar bunq 🤣

@Marco-Teal-Cheetah-1274071261#111763 Tot 100K is bunq prima veilig net als alle andere banken, al zie je soms bugs voorbij komen waarvan je haren in angst overeind gaan staan, dat is wel een dingetje. Intussen zijn dit soort grove bugs er hopelijk wel uit dus is er over ‘t algemeen weinig zorgen om te maken.

Toch snap ik je vriendin goed. Eerlijk is eerlijk. Ik stal ook minimaal geld bij bunq, vooral omdat het zo verliesgevend is en nog volwassen moet worden. De toevoeging van bankieren via de browser waar je oa passen kan blokkeren is wel een forse stap in de goede richting, het was eigenlijk een gotspe dat dat zo lang geduurd heeft: maar het is er nu.

Ik denk dat je je vriendin idd het beste kan overhalen door het te proberen met weinig geld. Gewoon enkel een paar honderd euro voor boodschappen bijvoorbeeld. Als ze zich er prettig bij voelt kan je meer gaan overhevelen. :) Baby steps.