• Ask the Community
  • Argumenten dat geld veilig is bij Bunq

@WJanson#111772 Nou, ik heb nog nooit een bank gehad waarbij een geslaagde betaling uiteindelijk niet verwerkt werd, dit weken later alsnog werd gedaan en dan van een verkeerde rekening opeens af ging. True story bij bunq.. (iets van een mislukte batch was dat).

@Willem#111835 dit kan net zo goed bij ABN of andere banken gebeuren. Heb een keer een overboeking gedaan van bunq naar ABN en een paar uur later had ABN het teruggestort (terwijl het niet weg was). Mooi dat ze dat corrigeerden op eigen houtje en zonder communicatie erover. πŸ˜… (en op zich ook terecht dat ze het corrigeerden, de boekhouding klopte niet meer, je kunt niet zeggen "ach, laat maar die 'paar' euro". Main point: overal waar mensen werken / software wordt ingezet komen fouten voor. πŸ™‚ zaak is die te beperken tot een minimum en ze zo snel mogelijk op te merken + op te lossen

@Petrus-Olive-Tiger#111819 En ondanks voorlichting over een overstapservice die banken aanbieden, vindt men vaak een β€˜gedoe’ om van bank te veranderen en doen het dan meestal niet.

Ik ben vaak te lui om volledig helemaal over te stappen, maar denk eerlijk gezegd binnen een paar uurtjes wel klaar bent met alles regelen. EN ik denk dat je er financieel ook nog op vooruit kan gaan als je van banken wisselt (of bij meerdere banken klant bent). Dus vaak loont het zich dat ook nog.

@Willem#111835 Dat is idd een apart verhaal, maar iedere bank heeft wel eens problemen, volgens mij had ING begin dit jaar nog het probleem dat bankrekeningen opeens leeg waren, daar sta je dan bij de kassa met een karretje vol boodschappen πŸ˜‹

@Marco-Teal-Cheetah-1274071261#111763 Waarom laat je jouw familie en vrienden gewoon eens kennismaken met de app/bank? Ze kunnen voor eenmalig 10€ een travel card nemen (zonder maandelijkse kosten). Die travel card kunnen ze in het buitenland en online veel gebruiken (in de echte winkels in Nederland iets minder), maar bij bijvoorbeeld Thuisbezorgd πŸ• hoef je geen transactiekosten meer te betalen als je met de travel card betaald (die je wel met iDEAL moet betalen), dus op lange termijn haal je die travel card van 10€ er wel weer uit en wie weet stappen ze wel over naar een bunq pack als ze zien hoe cool de app🌈 is

@Jos-Golden-Unicorn#111839 de eerste maand Premium is sowieso gratis (probeer anders de invite bonus van €10), daarna kun je altijd downgraden naar Travelcard en je bestaande Travelcard behouden. πŸ‘πŸ™‚

@Jos-Golden-Unicorn#111839 Travel Card is ook gratis als je drie personen een sms met een link naar bunq stuurt 😎

@DennisdeWitNL#111814 et is echt iets voor mannen met een wijkende haargrens.

Wat zeg jij nou! Mijn haargrens zit rond mijn schouders, maar ik gebruik al drie jaar alleen maar bunq 🀣

@Marco-Teal-Cheetah-1274071261#111763 Tot 100K is bunq prima veilig net als alle andere banken, al zie je soms bugs voorbij komen waarvan je haren in angst overeind gaan staan, dat is wel een dingetje. Intussen zijn dit soort grove bugs er hopelijk wel uit dus is er over β€˜t algemeen weinig zorgen om te maken.

Toch snap ik je vriendin goed. Eerlijk is eerlijk. Ik stal ook minimaal geld bij bunq, vooral omdat het zo verliesgevend is en nog volwassen moet worden. De toevoeging van bankieren via de browser waar je oa passen kan blokkeren is wel een forse stap in de goede richting, het was eigenlijk een gotspe dat dat zo lang geduurd heeft: maar het is er nu.

Ik denk dat je je vriendin idd het beste kan overhalen door het te proberen met weinig geld. Gewoon enkel een paar honderd euro voor boodschappen bijvoorbeeld. Als ze zich er prettig bij voelt kan je meer gaan overhevelen. :) Baby steps.

@LH-Black-Wolf#111959 Precies. Ik heb Bunq erbij naast mijn andere bankrekening, en laat mijn salaris op mijn SNS bank storten en Bunq goed gebruiken met een paar honderd euro er op.

@Marco-Teal-Cheetah-1274071261#111763 Er is trouwens nog een andere belangrijke reden waarom je geld bij bunq misschien wel veiliger is dan bij andere banken, los van het deposito garantiestelsel.

Banken verdienen er doorgaans aan om geld dat van hun klanten is, maar toch niet opgevraagd wordt, uit te lenen aan anderen. Vroeger kreeg je daar nog een vergoeding voor in de vorm van rente, maar dat is er tegenwoordig ook niet meer bij.

Het belangrijkste is echter dat als veel mensen hun geld dan ineens wel opeisen, de bank niet genoeg geld heeft om alle klanten terug te betalen, want het geld is uitgeleend aan anderen en daar kunnen de banken het ook niet terugvragen.

Bunq heeft, zoals je hebt gemerkt, geen krediet en leent dus ook geen geld uit aan anderen. Dat betekent fat zelfs al zouden alle klanten van bunq hun geld ineens opeisen, bunq een minder groot probleem heeft dan een reguliere bank. Waarom? Het geld is er gewoon. Jouw geld wordt niet aan anderen uitgeleend.

Goed, bunq investeert wel, maar investeren is net wat anders dan uitlenen. En je kan er voor kiezen wat bunq met je geld doet. Toch zal bunq het merendeel (heeeeeel veel meer dan andere banken) gewoon in huis hebben.

Je loopt dus eigenlijk minder risico dat bunq omvalt dan dat je bij menig andere bank loopt.

Nog een voordeel: je draagt niet langer bij aan een verrot stelsel dat bijvoorbeeld ABN-Amro, ING, SNS en vele andere banken in Europa heeft gedwongen om staatssteun te vragen.

@DaveFlash#111788 ECB of DNB?

@Petrus-Olive-Tiger#111964 SNS betaalt je geen rente.

@Sander#111838 Prima, maar corrigeer het goed. Als op moment van betalen account X is gekoppeld aan je kaart en op tijd van correctie account Y dan moet niet opeens het bedrag van een andere rekening af gaan. Dat maakt Bunq buitengewoon slordig; fout kan, maar doe je fix goed.

Daarnaast vind ik de support tegenwoordig om te huilen, maar dat is overal. Probeerde gisteren kaartjes voor Stonehenge te kopen (moet minimaal dag vooraf, anders in mega rij); keer op keer wordt bunq CC’d geweigerd, ING kaart in 1 keer goed. Prima, kan gebeuren. Begint support te neuzelen dat ze niets op de paymentgateway zien binnenkomen, en dat het dus nooit aangeboden is. Okay. Maar vervolgens krijg ik onlogische vervolgvragen als: stond er wel balans op, stond niet rotating CVC aan, limiet hoog genoeg.. het kwam toch niet aan? Ik ga dan twijfelen aan dat eerste antwoord.. Voor mij is bunq gewoon een ING 2.0 geworden, met een iets andere filosofie. En wat betreft een β€œstate of the art” backend; legacy zoals ING heeft zichzelf vaak wel bewezen 😎

@Willem#112232 Dat maakt Bunq buitengewoon slordig; fout kan, maar doe je fix goed.

Daarin kun je werkelijk niet een oplossing vinden voor iedereen. Sommige IBANs zijn inmiddels gesloten, sommige mensen hebben IBANs een nieuwe bestemming te geven, etc. Er is in die zin altijd iemand niet blij. Ik ga er van uit dat bunq hier heeft afgewogen hoe de meeste mensen nog blij zouden zijn; of dat gelukt is ga ik geen uitspraak over doen, daar heb ik nul inzicht in. Mijn punt: er is met een correctie altijd wel een groep die niet blij is met de uitvoer.

@Willem#112232 Maar vervolgens krijg ik onlogische vervolgvragen als: stond er wel balans op, stond niet rotating CVC aan, limiet hoog genoeg.. het kwam toch niet aan?

Die werken ook gewoon hun lijstje af. Maar kwaliteit van support is een andere discussie (ik ben het absoluut met je eens hoor! De kwaliteit is anders), laten we die discussie niet in dit topic voeren (altijd welkom via ideas@bunq.com of een van de topics die hier al over zijn) πŸ™‚πŸ‘.

@Willem#112232 En wat betreft een β€œstate of the art” backend; legacy zoals ING heeft zichzelf vaak wel bewezen 😎

Na jaren en jaren ontwikkeling mag dat ook wel. Het state-of-the-art hier stelt bunq nu wel in staat om flexibel te zijn en op hoog tempo nieuwe features te bouwen, waar oudere banken soms tegen bottlenecks van hun oude β€œbewezen” systemen aanlopen. 😁

Also, would like to ask my husband argues ABN Amro doesn’t have 7.99 euro monthly charges which I am paying for BUNQ premium.
                            I need card to use at stores like AH, Jumbo, Lidl in Netherlands ( Mastero cars) which comes only with premium.
                            Can I use travel card ( which is free) at these stores?

@Null-Maroon-Unicorn#112242 Hi πŸ‘‹πŸΌ,

The Travel Card is a Mastercard. Unfortunately those type of cards aren't widely accepted in the Netherlands. Although the Lidl does accepts them, and some Jumbo stores too.

But a Maestro card πŸ’³ would give you by far the best acceptance in the Netherlands.

@Marco-Teal-Cheetah-1274071261#111763 Hoi πŸ‘‹ Marco,

Lastig hoor, want vertrouwen moet groeien. En hoewel ik 100 redenen kan bedenken waarom je bunq 🌈 een gave en veilige bank is... is er denk ik maar 1 argument die doorslaggevend zou moeten zijn en anderen ook hebben genoemd:

• bunq 🌈 heeft een bankvergunning en staat onder (scherp) toezicht van De Nederlandsche Bank.

Dat garandeert in elk geval dat wat er ook ooit mis kan gaan... sowieso jouw geld tot €100.000 gegarandeerd is!

Daarnaast wordt sowieso jaarlijks de veiligheid (techniek en proces) door de externe accountant getoetst in het kader van de jaarrekening. En datzelfde gebeurt ook bij tijd en wijlen door de DNB is mijn ervaring.

Resume : nog afgezien van wat bunq 🌈 zelf doet en zegt, zijn er ook onafhankelijke externe partijen die toetsen op de veiligheid van bunq.

Write a Reply...