• Klant data en bunq

Gok dat bunq hier ook iets mee cq tegen gaat doen?

AMSTERDAM - Banken gaan rekeninginformatie van klanten die andere bedrijven vanaf 2018 mogen opeisen, streng beschermen. Met een ‘hoofdschakelaar’ kunnen klanten hun data bij die bedrijven terugvorderen.

Aan zo’n opzet werkt de Nederlandse Volksbank. Als de klanten die noodknop online aanvinken, blijven gegevens alleen bij de bank.

Banken willen desgevraagd daartoe rechtszaken voeren om de privacy van klanten te waarborgen, stelt de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB). „Als een partij zich misdraagt en de klant daardoor wordt benadeeld, waarbij het tot rechtszaken komt, dan zullen banken die niet uit de weg gaan”, aldus NVB-directeur Eelco Dubbeling.

http://www.telegraaf.nl/dft/29174469/__Noodknop_voor_bankklanten__.html?utm_source=mail&utm_medium=email&utm_campaign=email&apw_campaign=02a9c391e068fb6ad28a49054a95a906

Hi Charl,

Bij bunq is het heel simpel: jij hebt de controle. Je kunt nu al bepalen met wie je een 'Connect' opzet en wat hij/zij dan kan zien. Daarmee lopen we, mijns inziens, jaren voor op de rest :).

Cheers!

Ali

Juist een van de redenen dat ik bij bunq zit. Raar eigenlijk dat hier voor andere banken zo'n nieuwsbericht voor nodig is eigenlijk..

Hi Ali. Ik kan mij vergissen, maar volgens mij doelt Charl op de bescherming van data ten opzichte van bedrijven, in tegenstelling tot andere personen. Aangezien alles gebruikt kan worden voor marketing of andere strategische doeleinden, lijkt het mij een reële vraag wie allemaal toegang heeft tot jouw data.

Maar ik vertrouw erop dat Bunq niet meespeelt met die spelletjes en, behalve de belastingdienst/overheid, geen enkele instantie toegang heeft tot jouw transacties of andere persoonlijke gegevens.

Hoi Ali,

Het gaat niet om connect of het zelf willen delen van data, het is een nieuw “recht” dat bedrijven gaan krijgen om info bij banken op te vragen.

Dus niet iets wat we zelf willen maar wat de eu wil :-(

Volgens mij is dit het gevolg van PSD2 (waar overigens nog redelijk wat onduidelijkheid over is). Dus dan zit ik er niet zover naast met mijn antwoord hierboven :).

Op geen enkele manier hebben 'third party providers' zomaar toegang tot rekeninginformatie. PSD2 is er juist om uitwisseling tussen banken en andere partijen beter te reguleren en er voor te zorgen dat de beveiliging in orde is en veilig de uitwisseling tussen bank en TPP plaatsvindt. Je blijft dus altijd zelf in controle of een je rekeninginformatie wilt delen met een andere partij (boekhoud software bijvoorbeeld). Uitwisseling kan pas starten wanneer de rekening eigenaar daar expliciet toestemming voor heeft gegeven.

Write a Reply...