• Spam/phishing SMS: Quarantaine

@Joost-Golden-Akita#118333 Waarschijnlijk weten ze dat niet. Dat is de reden dat ik ook vaak mailtjes heb omdat 'mijn pas van de ING/Rabo vervangen moet worden' terwijl ik er niet eens klant ben. Het kan ook bijvoorbeeld simpelweg een gekraakte database van een webshop zijn. Stel je betaald bij bol.com, hebben ze jouw contactnummer maar ook de bank waarmee je met iDeal betaald hebt. Als die gegevens vervolgens lekken.. Maar lijkt mij vooralsnog gewoon normale spam. Overigens sowieso als er om inloggegevens etc wordt gevraagd na een link, moet een normaal mens al snappen dat er iets niet pluis is. Helemaal als het niet van het domein van bunq afkomstig is.

same here, within a month... [BUNQ]: Wij hebben uw rekening in de "quarantaine zone" geplaatst. U dient uw apparaat voor 02-09 te bevestigen om blokkade te voorkomen: s93 {punt} top/Bunq

Tim changed the title to Spam: Quarantaine .

Same here:
        BUNQ : Wij hebben uw account in de "quarantaine zone" geplaatst. U dient uw apparaat voor 03-09 te bevestigen om blokkade te voorkomen: dg9.top/Bunq

Ook hier:
          Vanuit 0687851066
          BUNQ : Wij hebben uw account in de "quarantaine zone" geplaatst. U dient uw apparaat voor 03-09 te bevestigen om blokkade te voorkomen: dg9.top/Bunq

@Mark-Teal-Wolf#118665 Blijkbaar wisselen de nummers wel steeds, ik kreeg hem vanaf +31686446253

Wat een werk zeg om mensen proberen op te lichten 😂

Bastiaan changed the title to Spam/phishing SMS: Quarantaine .

Heb net ook een sms gekregen 😡 snap niet hoe ze aan mijn 06 nummer komen..

Ik kreeg dit bericht nu ook binnen:

Ik heb inderdaad ook al een SMS gekregen. Maar ook van de Rabo waar ik geen klant ben. Heb wel iets anders wat fout gaat in Frankrijk en recent ook in Nederland. Ik probeer met pas van bunq te betalen, er staat genoeg op de rekening, maar krijg toch de melding dat saldo niet toereikend is. Heeft iemand een idee hoe dit op te lossen? Nieuwe pas? In buitenland terwijl alle landen aan stonden, hadden we dit met alle bunq passen, ook na ATM bezocht te hebben en daar wel geld gekregen te hebben

Voor degene die het niet weten: je 06-nummer staat in meer databases dan je weet. Hoogste verdenking gaat natuurlijk uit naar de Kamer van Koophandel, die dergelijke gegevens actief aanbieden op de markt voor gegevens.

Aan de andere kant zijn er ook zoveel sites waar je om de een of andere obscure reden ook een mobiel nummer moet achterlaten, al dan niet om kans te maken op weet ik veel wat voor een prijzen en voordeeltjes of korting.

Ook deze figuren verhandelen je gegevens, privacywetgeving of niet, het gebeurt.

En naast al die irritante energie-verkopers die je tijdens het eten of op je werk bellen, zijn ook spammers en oplichters klant bij bijvoorbeeld de KvK en sites waar ze voornamelijk je gegevens willen hebben.

En natuurlijk zijn bunq-klanten makkelijk te herkennen aan de aliassen, kwestie van een bunq-account openen, wat nummers in je telefoonboek zetten en voilà; blauwe stipjes doen de rest. Als dat niet werkt, kan je natuurlijk ook gewoon de gok nemen.

Zo ben ik al benaderd omdat mijn ASN, ABN, ING, Rabo en Triodos-rekening gevaar liep en dat ik wel heel snel een of andere obscure server mijn gegevens moest tonen, of bellen met een duur buitenlands betaalnummer. Overigens krijg ik die dingen voor mijn rekeningen bij banken over de hele wereld.

Owja, ik moet ook nog mijn belastingschuld inlossen... Ben verdomme zelf ontvanger bij de Belastingdienst.

Denk na, ze weten genoeg van je, omdat jij of een ander slordig met jouw gegevens omgaat.
                        Daarnaast, probeer altijd zelf een kanaal te zoeken waarop je een dergelijk bericht kan checken (app van je bank, internetbankieren-omgeving).

Als je echt de wereld wil verbeteren, dan meld je dergelijke zaken ook aan je bank en aan de Fraudehelpdesk.

@Laura-Indigo-Leopard#118693 Open even een nieuw topic ipv deze te hijacken, dan zal je vraag ook sneller opgepikt worden :)

Hi everyone 👋

Although this is a serious problem, which bunq is trying to battle as much as they can, it is not necessary to share the same message every time. The criminals use different mobile phone numbers, the messages / links are more or less the same. Let's not only share copies of these messages / screenshots. In case you find a new link then please report it via the Support chat 💬 or report@bunq.com. That is the fastest way for bunq to look into it. 🙂👍

Waarom reageert bunq zelf niet in deze chat??? Dat vind ik wel laks

When you now visit some other banks like knab or Triodos bank you will also see messages on their site warning for phising-SMS and emails, so I think scammers are now more active, maybe because of the vacation period and hope more people will fall for it.
                                I also think they may be too busy for direct response in the chat, I'm sure they will answer you as soon as possible.

@Vincent-Pink-Eagle#118781 1. Dit is geen chat maar een forum. Voor de chat moet je naar de Support chat 💬.
                                  2. Wat voor reactie verwacht je hier? Het is een beetje ondoenlijk voor bunq om op elke melding een "ok thanks" te sturen. Als je een reactie wilt moet je de chat hebben die ik hierboven heb gelinkt.
                                  3. bunq heeft wel degelijk actie ondernomen, en doet dat nog steeds. Meldingen die binnenkomen via report@bunq.com en de chat (en social media) worden zsm verwerkt. bunq.me links worden offline gehaald en phishing websites worden benaderd (soms duurt het alleen lang/zijn hosters niet welwillend om mee te werken).

I am a bunq customer but I got this message as if I am a Knab customer, so I guess it also a wide shot by the scammers, When they get lucky people complain on this forum so it looks pretty specific.

By the way, as far as I now, I'm not in the Kamer van Koophandel database,