Voor degene die het niet weten: je 06-nummer staat in meer databases dan je weet. Hoogste verdenking gaat natuurlijk uit naar de Kamer van Koophandel, die dergelijke gegevens actief aanbieden op de markt voor gegevens.
Aan de andere kant zijn er ook zoveel sites waar je om de een of andere obscure reden ook een mobiel nummer moet achterlaten, al dan niet om kans te maken op weet ik veel wat voor een prijzen en voordeeltjes of korting.
Ook deze figuren verhandelen je gegevens, privacywetgeving of niet, het gebeurt.
En naast al die irritante energie-verkopers die je tijdens het eten of op je werk bellen, zijn ook spammers en oplichters klant bij bijvoorbeeld de KvK en sites waar ze voornamelijk je gegevens willen hebben.
En natuurlijk zijn bunq-klanten makkelijk te herkennen aan de aliassen, kwestie van een bunq-account openen, wat nummers in je telefoonboek zetten en voilà; blauwe stipjes doen de rest. Als dat niet werkt, kan je natuurlijk ook gewoon de gok nemen.
Zo ben ik al benaderd omdat mijn ASN, ABN, ING, Rabo en Triodos-rekening gevaar liep en dat ik wel heel snel een of andere obscure server mijn gegevens moest tonen, of bellen met een duur buitenlands betaalnummer. Overigens krijg ik die dingen voor mijn rekeningen bij banken over de hele wereld.
Owja, ik moet ook nog mijn belastingschuld inlossen... Ben verdomme zelf ontvanger bij de Belastingdienst.
Denk na, ze weten genoeg van je, omdat jij of een ander slordig met jouw gegevens omgaat.
Daarnaast, probeer altijd zelf een kanaal te zoeken waarop je een dergelijk bericht kan checken (app van je bank, internetbankieren-omgeving).
Als je echt de wereld wil verbeteren, dan meld je dergelijke zaken ook aan je bank en aan de Fraudehelpdesk.