• How to report phishing to bunq

Hoi!

Ik heb een eigen bedrijf, dus (helaas) word ik bedolven onder de phishing-smsjes. De laatste paar maanden is het vooral 'Je hebt een schuld bij het CJIB/Belastingdienst!1!!11 Klik op deze link om geld over te maken om inbeslaglegging te voorkomen!!11!!' Ik heb net een aantal van de links zitten inspecteren die ze me stuurden en het viel me op dat meer dan de helft van de links naar een Bunq.me pagina gaat. Soms ook de Regiobank of ABN Amro, maar het lijkt er op dat het meerendeel van deze fraudeurs bankieren bij Bunq. Kan de betaallink van deze grapjassen ergens aangeven zodat jullie bijvoorbeeld hun Bunq.me pagina kunnen blokkeren zodat ze geen betaalverzoeken kunnen sturen? Bijvoorbeeld een 'rapporteer fraude' knop op het bunq.me betaalscherm?

Ik heb de links die ze gebruiken opgeslagen (de laatste kwam minder dan een uur geleden binnen), maar ik post ze hier natuurlijk liever niet voordat iemand er op klikt ;)

Hi @Irene-Green-Cheetah#121272

I'm sorry to hear about all these annoying messages you receive. It would be great if you could report all useful information on https://www.bunq.com/report. They will look into your information and will take action when necessary.

Thanks in advance!

Tim changed the title to How to report phishing to bunq.

@Tim#121273 Gedaan! Bedankt!

Het valt me overigens wel op dat de link 'Meld deze website' onderaan een persoonlijke bunq.me-pagina een mailto naar support@bunq.com opent. Het zal ongetwijfeld bij de juiste medewerkers uitkomen, maar het valt me wel op.

Hi 👋 @Wasdroger#121283

Thanks for the tip! I'll report it to see if it needs to be adjusted.

Ik vind het vooral jammer dat de boeven er al met de buit vandoor zijn tegen de tijd dat er actie is ondernomen. Als je melding maakt via fraudehelpdesk.nl kan je niet eens het telefoonnummer of de link doorgeven, en bij de politie is er ook geen snelle manier om een phishing-link aan te geven. Aangifte kan je alleen doen als je daadwerkelijk betaald hebt (en waarschijnlijk kan je dan fluiten naar je geld). Terwijl er via bijvoorbeeld wiebelter.nl binnen no-time een heleboel meldingen zijn over de telefoonnummers waarmee oplichters werken.

Als we de 95% van de mensen die níet in deze phishing trappen in kunnen zetten om heel snel de boel te blokkeren, dan is hopelijk de rekening van de boef geblokkeerd voordat eeen arme stakker wél geld over maakt. Als er bijvoorbeeld een 'report spam' knop is in het betaalscherm kan de bunq.me link op rood worden gezet met een melding: 'x aantal gebruikers heeft deze link gerapporteerd als phishing' zodat mensen die nietsvermoedend op de link klikken om te betalen worden gewaarschuwd.

Write a Reply...