De focus van bunq ligt volgens mij vooral op functies die voor klanten in heel Europa nuttig zijn. IDeal wordt alleen in Nederland gebruikt. Toch denk ik dat bunq hier in zou moeten investeren. IDeal is volgens mij de meest efficiënte online betaalmethode in heel Europa. Het zou een blauwdruk moeten zijn voor (nieuwe) Europese betaalmethode.
Consumenten merken er vaak niets van, maar veel betaalmethode kosten de webwinkel een percentage van de omzet. Kijk maar eens op https://www.mollie.com/nl/pricing/. Veel betaalmethode vragen een percentage tussen de 1% en 3%. Als deze betaalmethode veel gebruikt worden moeten webwinkels deze kosten doorberekenen in de productprijzen. Uiteindelijk betaald de consument dus.
Naast de lage kosten is er nog iets dat iDeal uniek maakt. Namelijk dat het een redelijk open systeem is. Als diensten als Paypal, Apple pay of Whatsapp pay de dienst gaan uitmaken is dat slecht voor de concurrentie (innovatie en prijzen). Alpple kan vragen wat het wil voor Apple pay en het hoeft niet eens goed te werken, want toch niemand anders kan mobiel betalen aanbieden op de iPhone. Verder stromen al deze inkomsten naar Amerikaanse bedrijven, willen we dat?
Bij iDeal zijn de kosten die partijen moeten betalen openbaar. Bij creditcard maatschappijen is dit al een stuk minder open. Bovendien zorgt de opzet van het creditcard systeem er voor dat de kosten hoog zijn.
Als banken weer lekker allemaal hun eigen systeem gaan pushen (ging met de chipknip toen ook zo lekker). Is het heel makkelijk voor een grote internationale partij om de hele taart te pakken. Dus bouw een open systeem zoals iDeal en stop met het pushen van diensten als Tikkie en Payconiq.
Investeer als bank in een goede implementatie. Want daar kun je onderscheidend in zijn. Kijk maar naar bunq. Het betalen via iDeal gaat echt super makkelijk via bunq. Veel makkelijker dan bij andere Nederlandse banken.