• Ideas Payments
  • 🇳🇱 Scanning 'iDEAL' QR codes

Zie deze pagina https://www.ideal.nl/betalen/wat/via-qr-code/

Test QR code staat bijna onderaan. Net even geprobeerd, maar de bunq app herkend hem niet. Wanneer gaat dat wel werken?

Moet degene die mij wat wil betalen ook een Bunq account hebben? Die persoon scande mij QR code maar werd niet door de Rabobank app herkend....

9 months later

Is er al nieuws hierover? Steeds meer bedrijven gaan dit gebruiken, zeker als de acceptgiro er uitgaat!

8 days later

I want to see when happen

4 days later

Ik zou dit ook graag ingebouwd zien. En ik denk dat het ook belangrijk is dat dit snel gebeurd.

Er komen namelijk steeds meer betaal apps op de markt die de winkeliers/webshop eigenaren een percentage van het af te rekenen bedrag vragen. IDEAL is een erg goedkope betaalmethoden waar niet een groot commercieel bedrijf achter zit. Het zou goed zijn als deze betaalmethode minstens zo populair blijft als deze op dit moment is. Maar dan moeten de banken wel zorgen dat deze betaalmethode zich blijft ontwikkelen. Het is al weer even geleden dat iDEAL qr betalen is ontwikkeld. Het is echt belachelijk hoe lang het duurt voordat banken dit hebben ingebouwd.

Wat is straks nog de relevantie van banken als alle betalingen via Whatsapp, Apple en Google pay gaan? Banken zouden echt meer moeten samenwerken in initiatieven als iDEAL. Anders regelen Amerikaanse bedrijven (Mastercard, Apple, Google en Whatsapp) straks al onze betalingen. Wat zorgt voor hogere kosten (winkels rekenen dat uiteindelijk gewoon door) en minder vrijheid (kijk naar PayPal die bepaalde organisaties uitsluit op verzoek van Amerikaanse overheid).

Ik heb de share link van Bunq copy & pass to a QR code app and made a QR code of it, it's working, you can Scan it with a normal scanner !!

Support for iDEAL QR-codes would be nice 👍 it's already supported by some charity collectors.

2 months later

De apps van de Rabobank en Knab ondersteunen al iDEAL QR-codes.

Het zou trouwens mooi zijn als je naast het scannen ook een iDEAL QR kunt genereren. Deze is dan weer te scannen met apps van andere banken, voor snelle betaling.

3 months later

Ik ga collecteren voor het KWF en die maken gebruik van de iDeal qr code.

@Johannes-Lime-Kiwi#32591 Goed bezig 👍🏻
                    iDEAL QR wordt ondersteund door de apps van de meeste NL banken, maar helaas nog niet door bunq.

Kan toch niet zo moeilijk zijn voor bunq om dit te implementeren in de app.

I think it is a good idea to implement support for the iDeal QR code. However, I must admit that I have never seen it being used anywhere.

@Tze-Purple-Llama#4766 Wow that is genius

21 days later

I would also love to see this supported with bunq!

4 months later

Een update, uit de pay.nl nieuwsbrief:

Tim changed the title to 🇳🇱 Scanning 'iDEAL' QR codes.
                                  3 months later

It would be nice if bunq will start supporting these kind of QR codes too. The app already has a scanner to scan codes.

It works perfectly when I scan the bar code in a generic bar code scanner. But that makes it a clumsy system. I have to open antoher app, scan the code, which opens my browser on a payment page where I still need to select bunq after which I get the bunq app to finally pay.
                                  It would be much simpler just top open the bunq app, scan the code and pay.

a month later

I see the iDEAL QR code used more and more.

The Mollie (payment provider) payment pages also display an iDEAL QR code on the bank selection screen. It would save an extra step to be able to scan this QR code immediately instead of first selecting Bunq.

Knab, ING and Rabobank support the direct scanning of this iDEAL QR code.

Is there a technical reason the Bunq app doesn’t support it yet?

De focus van bunq ligt volgens mij vooral op functies die voor klanten in heel Europa nuttig zijn. IDeal wordt alleen in Nederland gebruikt. Toch denk ik dat bunq hier in zou moeten investeren. IDeal is volgens mij de meest efficiënte online betaalmethode in heel Europa. Het zou een blauwdruk moeten zijn voor (nieuwe) Europese betaalmethode.

Consumenten merken er vaak niets van, maar veel betaalmethode kosten de webwinkel een percentage van de omzet. Kijk maar eens op https://www.mollie.com/nl/pricing/. Veel betaalmethode vragen een percentage tussen de 1% en 3%. Als deze betaalmethode veel gebruikt worden moeten webwinkels deze kosten doorberekenen in de productprijzen. Uiteindelijk betaald de consument dus.

Naast de lage kosten is er nog iets dat iDeal uniek maakt. Namelijk dat het een redelijk open systeem is. Als diensten als Paypal, Apple pay of Whatsapp pay de dienst gaan uitmaken is dat slecht voor de concurrentie (innovatie en prijzen). Alpple kan vragen wat het wil voor Apple pay en het hoeft niet eens goed te werken, want toch niemand anders kan mobiel betalen aanbieden op de iPhone. Verder stromen al deze inkomsten naar Amerikaanse bedrijven, willen we dat?

Bij iDeal zijn de kosten die partijen moeten betalen openbaar. Bij creditcard maatschappijen is dit al een stuk minder open. Bovendien zorgt de opzet van het creditcard systeem er voor dat de kosten hoog zijn.

Als banken weer lekker allemaal hun eigen systeem gaan pushen (ging met de chipknip toen ook zo lekker). Is het heel makkelijk voor een grote internationale partij om de hele taart te pakken. Dus bouw een open systeem zoals iDeal en stop met het pushen van diensten als Tikkie en Payconiq.

Investeer als bank in een goede implementatie. Want daar kun je onderscheidend in zijn. Kijk maar naar bunq. Het betalen via iDeal gaat echt super makkelijk via bunq. Veel makkelijker dan bij andere Nederlandse banken.