• Zakelijk account voor 17-jarige

Hallo allemaal,

Ik ben 17 jaar en ik zou graag een zakelijke rekening willen. Echter is dat niet mogelijk. Kan ik wel een normale rekening daarvoor genruiken?

@Lorenzo-Azure-Cheetah#130367
    Je mag een reguliere rekening niet gebruiken voor zakelijke activiteiten volgens de algemene voorwaarden van bunq. Als bunq bij <18 jaar inderdaad geen zakelijke rekeningen toestaat, zie ik geen andere oplossing dan een jaartje te wachten en eventueel bij een andere bank te periode te overbruggen

@Lorenzo-Azure-Cheetah#130367 Waarom niet eigenlijk? Ik zie in de voorwaarden geen limitaties. Wel zul je zoals iedereen onder de 18 toestemming moeten hebben van je ouders. Dat begint al met de vereiste KvK-inschrijving. Of bunq dat accepteert met krabbeltje van je ouders: geen idee, ik zie er zo 1,2,3 niets over in de voorwaarden.

Sander changed the title to Zakelijk account voor 17-jarige.

@LH-Black-Wolf#130383 Ik ben al ingeschreven en mijn moeder is gevolmachtigde.

@TwitNour#130373 Welke bank zou een minderjarige accepteren? Heb je suggesties

@Lorenzo-Azure-Cheetah#130417 Heb je al eens aan bunq gevraagd of je een account kan aanmaken met een krabbel van je moeder of dat je moeder als gevolmachtigde de rekening kan aanvragen? Zo ja en ze hebben nee gezegd dan moet je inderdaad een andere bank zoeken helaas. Bij de meeste banken zullen ze je of weigeren, of handlichting vereisen (dat kost geloof ik zo’n €800 tot €1000) óf moet (een van je) ouder(s) een medebestuurder zijn en kunnen die de rekening openen. Het is helaas wat lastiger onder de 18, maar niet onmogelijk.

@Lorenzo-Azure-Cheetah#130367 Ik zou een gewone rekening bij bunq aanmaken. Waarschijnlijk is je bedrijf niet van een dusdanige omvang dat bunq moeilijk gaat doen.

Als je eenmaal meerderjarig bent, kan je altijd nog een echte zakelijke rekening aanvragen.

@Samzoiets#130453 Klopt ben nog maar een start up bedrijfje

Ik zou het er niet op gokken om eerlijk te zijn. Stel dan wordt je rekening geblokkeerd, mag je gaan klooien. Kan je klanten gaan uitleggen waarom hun transactie geweigerd en je rekeningnummer opeens gewijzigd is (of sterker nog, omdat een rekening krijgen niet makkelijk is kan je misschien wekenlang geen betalingsverkeer in/uit hebben), wat ook wat dubieus is als dat al snel gebeurt terwijl je nog geen naam hebt opgebouwd. Daarnaast staat een privérekening op je eigen naam ipv het bedrijf... Pak het dan meteen goed aan en niet halfslachtig gaan gokken.

Als bunq niet de juiste bank voor je is omdat ze het niet toestaan (ook niet na krabbeltje ouders/door ouders aangevraagd): zoek een andere die wel aansluit bij je wensen en je toelaat. Maar ga niet moedwillig de ToS breken, komt uiteindelijk alleen maar gezeik van plus het is het net niet professioneel gezien.

@LH-Black-Wolf#130797 Dus ik moet voor mijn hobby ook meerderjarig zijn en een zakelijke rekening aanvragen?

Een ‘bedrijf’ is niet altijd een bedrijf zoals dat voor zakelijke rekeningen geldt. In dit geval is het de komende tijd meer een hobby waarvoor betaald wordt. Ik denk dat de Belastingdienst hem niet zal aanmerken als ondernemer, laat staan dat bunq daar moeilijk over gaat doen en meteen de hardste sanctie er op zet.

Zonder lef kom je er als ondernemer niet en hier zou ik uitgaan van het feit dat je wat potjes mag breken bij bunq.

@Samzoiets#130806 Als jij van je hobby je werk hebt gemaakt: ja. Anders niet, maar dan heeft het niets met dit topic of mijn posts te maken. ;)

Hoe kom je erbij dat het enkel een hobby is? Dan schrijf je je ook niet in bij de KvK. :+ Denk dat je de regels nog eens moet lezen, je bent al heel erg snel ondernemer voor de omzetbelasting en banken. Misschien niet voor de inkomstenbelasting, maar dat is een ander verhaal.

Ondernemer zijn is risico nemen ja, maar ook risico vermijden als er gewoon simpele oplossingen zijn die het risico naar nul reduceren. Iemand aansporen om meteen bij z’n eerste bedrijfje zich al niet te houden aan voorwaarden en contracten, het onprofessioneel aanpakken en zo onnodig risico te lopen lijkt mij niet al te slim en heeft weinig met lef te maken, is meer cowboy gedrag - maar het staat je vrij dat te doen natuurlijk. :) Ik vind het in ieder geval een nogal slecht en onverantwoordelijk advies.

Anyway, hier hou ik ‘t verder bij - het is verder niet mijn probleem en er zijn zat oplossingen aangedragen intussen. ;)

Write a Reply...