• Rabobank blocked account after request

Hoi,

Vandaag heb ik naar een vriendin een bunq betaal verzoek verstuurd. Deze heeft ze via haar Rabobank rekening ook betaald en heb ik ook direct ontvangen.

Hierna is haar rekening geblokkeerd en kon ze geen betalingen meer doen. Ze heeft contact opgenomen met de Rabobank en die kwam met het volgende verhaal: Er zijn de laatste tijd veel oplichtingen gaande met bunq rekeningen en omdat het betaalverzoek via Whatsapp en via Bunq is verstuurd hebben we de rekening geblokkeerd. En er werd gevraagd naar wat de connectie is tussen mij en haar en of ze dat wilde toelichten.

Ik vind dit natuurlijk heel erg vervelend en zeer storend en vroeg me af of er meerdere hier last van hebben. En word er wel goed gecontroleerd door bunq met fraude accounts? En ik kan ook begrijpen dat als dit vaker voor komt Bunq ook klanten gaat verliezen.

@M-Red-Swan#131473 Wat gek! Ik heb het nog nooit gehoord of meegemaakt... Blokkeren ze dan alle rekeningen die een verzoekje van bunq betalen? Dat lijkt me ook een lastig beleid van hun kant.
    Voor zover ik weet is bunq altijd heel erg bezig met het bestrijden van fraude.
    Wel een lastige situatie dit... Is haar rekening ondertussen al gedeblokkeerd? En wat zou bunq hieraan kunnen doen? Ik heb geen idee...

Ik verstuur met regelmaat betaalverzoeken naar mensen van andere banken, maar ik heb nog nooit gehoord dat vervolgens de betalende partij ineens te maken had met een geblokkeerde rekening.

Ik ontvang wekelijks bunq.me betalingen, ook van Rabo klanten. Heb ze nog nooit horen klagen over een geblokkeerde rekening. Wel eens klachten gehad over een geblokkeerde bunq.me site, maar dat was na een paar weken opgelost en dat werd door de DNS server bepaald en niet door de bank.

@Ambiebambi#131474 Ja haar rekening was ook gelijk gedeblokkeerd nadat ze zelf contact had opgenomen. Maar ze kwam er ook pas achter dat er een blokkade op zat nadat ze een pinbetaling wilde doen in de supermarkt. Dat is erg onprettig om dat mee te maken. Bunq zou wat mij betreft beter kunnen samenwerken met de Rabobank wat betreft fraude bestrijding. Om in ieder geval dit soort problemen te voorkomen. Maar dat is maar een idee. Ik vond het alleen opmerkelijk dat dit gebeurde en dat een bekende van mij hier de dupe van is. En vroeg me dan ook af of dit vaker voorkomt...

Wat ik trouwens toch wil toevoegen is het volgende. De rekening waar ik de verzoek voor had aangemaakt had ik gisteren aangemaakt. Hiermee bedoel ik niet dat ik pas sinds gisteren klant ben geworden. Het is alleen een extra rekening dat ik heb aangemaakt.

@M-Red-Swan#131473 Wel raar dat Rabobank de rekening blokkeerde pas nadat er betaald was. Dan heeft het toch geen zin meer?

@pbruins84#131489 Ja, dat vond ik dus ook al een vreemde manier van ‘preventie en toezicht houden’ want als het fraude zou betreffen dan was het kwaad al geschied.

Interessant, ik wist niet dat je kon zien via welke app een link is geopend en dat de banken dat blijkbaar bijhouden.

A scary story indeed 🎃

Elise changed the title to Phishing link.
                        John Do changed the title to Rabobank blocked account after request.

Hi everyone 👋

Just wanted to give some background info here. Stuff like this happens all the time with customers of all banks. Some more than others but these checks are and will be intensified with time. Both fortunately and unfortunately banks are obligated by law to investigate their clients when (possible) striking payment behavior has been identified. This can be any type of transaction for any kind of purpose. This is to keep both you and our monetary system trustworthy and safe.

After a blockade or red flag 🚩 the compliance department will take a look at the case, and investigate further when required. Also by law, a financial institution isn't (always) allowed to discuss what exactly they are investigating unless they are asking for your help to continue the investigation.

In this case it's possible the request was the trigger but as mentioned above this can happen with any type of transaction and is a fairly regular process for compliant banks.

Hopefully everything will be resolved quickly.

7 months later

Hetzelfde is mij diverse keren overkomen bij de Rabobank na de betaling van een request vanuit bunq. Steeds een andere smoes bij de Rabo. Laatste keer was een maand of 10 geleden. Daarna niet meer geprobeerd. Vreemd dat Rabo het verzoek accepteert en betaald en direct erna de rekening blokkeert. Direct blokkeren zou nog zinvol kunnen zijn

@Hubertus#166042 De Rabo bank heeft een nogal strenge controle afdeling op fraude bij haar klanten. Ik opende bijvoorbeeld in januari van dit jaar een rekening, terwijl ik al vele jaren hypotheek klant bij ze ben. Ik maakte als test direct een paar keer een overboeking heen en weer tussen mijn Bunq en Rabo rekening. En ook als test een betaalverzoek aan mezelf. En wat denk je? Overboekingen werden niet meer uitgevoerd. Ik moest in een telefoongesprek de fraude afdeling overtuigen dat er niets aan de hand was, en werd mijn Rabo rekening pas vrijgegeven.

@Tim#131524 @Tim: heeft Bunq ook wel eens (algemeen) overleg met Rabobank Nederland? Blijkbaar wordt de afdeling fraude & controll van de Rabobank snel zenuwachtig als er transacties in bank verkeer of betaalverzoek zijn tussen deze 2 banken als ik bovenstaande reacties lees? Controle is goed, maar kan dus ook doorslaan en moeten de goede klanten lijden onder minder goed bedoelenden? Je kunt in je Rabo app trouwens tegenwoordig ook je saldo en transacties van andere banken inzien, waaronder ook Bunq. Dus moet er ook minder vrees zijn.

Hi @Petrus-Olive-Tiger#166050

Unfortunately I don't know as I'm not a bunq employee and such information would be limited to a certain department or staff members only. But yes it would make sense if there is some kind of communication between (Dutch) banks to combat money laundering and fraud together.

Reading the above comments it looks like some kind of security mechanism by Rabobank to prevent accounts being emptied after someone acquired login details of one of their customers. But it would make more sense to hold payments and investigate them instead of letting payments through and blocking the account(s) afterwards in my opinion.

I hope in the future banks are allowed to share more (anonymized) information through a dedicated platform to combat fraudulent activity/users and improve the security of accounts. But it seems for now that privacy issues are still a key factor here resulting in banks operating all independently with their own systems and tactics and sometimes having to 'defend the bad guys'. Banks are generally not really keen to speak about any of their security and control mechanisms either to prevent too much insights for the dark side of our payments systems. :D

7 months later

@M-Red-Swan#131473 precies de zelfde probleem ben ik tegen gekomen , wat moet ik nu doen , met wie moet ik contact opnemen

@New-Grey-Cheetah-2198542424#210599

De persoon waarvan de rekening is geblokkeerd kan contact opnemen met zijn/haar eigen bank.