• Internationale overboekingen naar Curacao / Bonaire?

Bunq is een bank. Tenminste, zo veronderstel ik het.

Echter blijkt het zo dat internationale overboekingen slechts beperkt mogelijk zijn. Ten opzicht van de grotere banken heeft Bunq diverse slimmigheden en een by far superieure customer journey en UX ontwikkeld waarin goed naar de gebruikers wordt geluisterd. Tot zo ver prima.

Wil je echter professioneel Bunq gebruiken, bijvoorbeeld omdat je onderneemt en ondernemen tegenwoordig geen grenzen kent loop je al snel tegen beperkingen aan. Zo kan je bijvoorbeeld internationaal alleen geld overmaken via Transferwise: een soort WesterUnion with a hipster twist. Waarom zelf iets doen als je het ook kan outsourcen? Zeer slim Bunq. Isn't that amaaaazing?

Besluit je echter geld over te willen maken naar bijvoorbeeld Caribisch Nederland... Sorry system cannot. In hoeverre is Bunq dan echt een bank? N Indien het wel mogelijk is om net als bij ING, Rabo, ABN AMRO, Knab, Moneyou etc geld over te kunnen maken naar Caribisch Nederland hoor ik het graag hieronder in de comments. Wat moet ik nu doen? Een bank openen bij een van jullie conculega's of kan ik van Bunq gebruik blijven maken?

@Solar-Fiscaal-Grey-Leopard#133708 Bunq is een bank. Tenminste, zo veronderstel ik het.

bunq is zeker een bank. Officieel erkend en onder toezicht van DNB en alle poespas. Wat we alleen niet moeten vergeten is dat bunq een relatief nieuwe speler op de markt is. Hoe graag ze het ook allemaal direct zouden willen aanbieden, functionaliteiten moeten ontwikkeld worden. Dat kost tijd, veel tijd, want een bank is niet zomaar een software systeem dat even gebouwd wordt. Dat moet veilig zijn, en aan tal van eisen voldoen. Dus dat kost tijd.

Tijd die er niet altijd is, of tijd die verdeeld moet worden over de lange lijst van dingen die nog gebouwd moeten worden. Dan is outsourcen soms de betere oplossing; wel een oplossing voor je klanten maar niet een smak tijd eraan kwijt zijn en alles zelf moeten ontdekken dat een ander al heeft gedaan. Mettertijd kan het altijd nog door bunq zelf ingebouwd worden.

Vergeet ook niet dat het niet zo simpel is als even snel iets erbij programmeren. Werken met meerdere valuta impliceert verschillende wet- en regelgevingen waaraan bunq zich moet (gaan) houden. Daar zit ook eerst flink wat uitzoekwerk achter. Fouten maken kan eigenlijk gewoon niet in deze sector, stel je voor dat klanten opeens "geld kwijt zijn", dat niet koste wat kost voorkomen worden. En daarom duren zaken lang. En daarom kan bunq nog niet alles.

Kun je nu bunq als volwaardige bank gebruiken. Jazeker, maar wel afhankelijk van wat je nodig hebt in een bank. Voor zaken buiten Europa (geld ontvangen) is bunq nog minder geschikt. Daarvoor moet je (voor nu) nog met derde partijen in zee gaan of als je dat niet wilt, met een conculega. 🙂👍

3 years later

3 jaar later kan je nog steeds geen geld overmaken naar de Nederlandse Antillen. Dit in Anno 2022 ! Kwa maandelijkse kosten betaal je evenveel als bij de ING en ABN. Enige verschil is dat je waar krijg voor je geld. Helaas ben ik volledig overgestapt naar BuNQ als ik dit van te voren had geweten, dan was ik NOOIT overgestapt!

Write a Reply...