• Tikkie QR-code scannen en betalen via telefoons

Leerlingen organiseerden een actie-dag waarop geld werd opgehaald. Via tikkie wilden ze ‘klanten’ ook helpen te betalen. Het lukte bunq niet om een tikkie te scannen. Is dat te maken?

Btw als fervent Bunq gebruiker weet ik dat tikkie een mooie rip-off is van het Bunq-universum

Hi @Wouter-Yellow-Dolphin#138790
    Wat bedoel je precies dat het bunq niet lukte om een tikkie te scannen? Voor zover ik weet moet je de QR code van Tikkie op iPhone scannen met je camera-app en op Android met een QR-scan app. De QR scanner in de bunq app heeft daar weinig mee te maken, die is alleen voor bunq QR-codes bij iDEAL betalingen etc. Was dat wat je bedoelde of heb ik je verkeerd begrepen?
    Groetjes! 🌈😊

👆🏻idd. Duidelijk. Ff scannen en betalen zou heel ‘gemakkelijk’ zijn geweest buiten iDeal.

Er is ook nog een iDeal app hiervoor maar idd, als bunq t direct zou kunnen zou wel cool zijn.

@Wouter-Yellow-Dolphin#138804 @Freek#138805 ik snap op zich wat jullie bedoelen maar ik denk dat het niet echt veilig is om zo via je bunq app zomaar QR codes te kunnen scannen. De codes die je nu met je bunq app scant zijn van bunq zelf en kunnen dus nog enigszins gecontroleerd worden enzo. Dat verlies je als je ‘zomaar’ andere codes kan gaan scannen en ik denk dan ook dat dat wel risico’s met zich mee zal brengen (qua scamming etc).

@Ambiebambi#138817 Ik zie niet in waarom dit anders zou zijn dan wanneer je die code scant met een standaard barcode scanner app.

Maar uiteindelijk kan bunq er zelf natuurlijk niets mee. Ze zullen de webpagina van Tikkie moeten openen; dat is wat er in de QR code staat en pas als je op die website kiest voor iDeal en bunq kom je weer op iets terecht waar de bunq app wat mee kan.

@JeroenE#138818 Jaa daar heb je helemaal gelijk in natuurlijk. Wat volgens mij bedoeld wordt in dit topic is de optie om via die QR code meteen een betaling te openen in de bunq app, dus zonder de iDeal pagina’s tussendoor. Zou kunnen dat ik dat verkeerd heb begrepen, maar zo interpreteerde ik de vraag hier.

Van het technische stuk weet ik vrij weinig af, maar jij geeft inderdaad heel terecht aan dat dat helemaal niet de informatie is in de QR-code dus dat is duidelijk technisch niet mogelijk. Wat ik dus bedoelde is dat naast die technische mogelijkheid, het me dus totaal niet veilig zou lijken als die codes niet geverifieerd zijn.

Ik denk dat we allebei het topic net wat anders hebben geïnterpreteerd 😊

@Ambiebambi#138821 Ja, dat denk ik ook. Ik zou het wel handig vinden als de bunq app ook andere codes herkent en die opent. Dan hoef je er niet aan te denken dat je een andere scanner moet gebruiken.

Ik denk dat er technisch door bunq niets mee gedaan kan worden. Je wil toch dat de betaling via tikkie gaat zodat die kan doorgeven dat er is betaald.

Andersom kan een ING app ook niets met een bunq betaalverzoek of een bunq.me link doen. Uit de link zelf kan je niet opmaken waar de betaling naar toe moet (je kan die bankrekening van bunq.me steeds wisselen!). En als er op de "achtergrond" betaalt wordt zonder dat de bunq website er tussen zit dan krijg je ook geen notificaties in de app, wordt je betaalverzoek niet afgesloten etc.

Tim changed the title to Tikkie QR-code scannen en betalen via telefoons.
                    Write a Reply...