• Is er een noodnummer voor blokkade

Ik vroeg me af of er een noodnummer is voor je passen te blokkeren bij diefstal of verlies.

Stel dat je in mexico berooft word van je debit card wil je hem toch kunnen blokkeren.

Uiteraard kan dat via de app, maar daar heb je niks aan als je geen mobiel internet hebt.

Ik blijf dit toch wel een risico vinden. Vooral in het buitenland. Blokkeren via een telefoonnummer of website gaat toch sneller dan een app moeten instaleren op een telefoon van een iemand anders, vooral wanneer je alleen reist.

Grappig...wifi opzoeken.

Je bent zeker nog nooit daar geweest ;)

Dan zul je eerst naar een grote stad moeten voor een internet cafe of ergens aankloppen of je hun internet mag gebruiken. In het ergste geval is je portemonee gejat en dus je geld. Lopen naar zo een grote stad dan maar want pinnen kan niet meer. Ondertussen is je debitcard leeg getrokken.

Daarnaast als ze je telefoon jatten, moet ik dan een willekeurige mexicaan in een getto vragen of ik hun mobiel mag lenen bij hun binnen om de bunq app te installeren. Ook onlogisch.

Ik ben van mening dat als men 8 eurotjes vraagt per maand je op zijn minst alles aan fraude of diefstal moet doen. Dus ook via een noodnummer. Dat heeft toch elke bank en creditcard maatschappij

Ligt eraan Dennis... met name waar de aansprakelijkheid voor alle schade ligt. In zo'n geval bij bunq.

Desnoods is het te automatiseren. Bel het nummer, toets card nummer in en de pincode of een andere speciale code die je vooraf in de app hebt ingesteld, en de card is geblokkeerd.

Als het echt helemis zou gaan zou je familie/vrienden in NL kunnen bellen om de aanpassingen te doen, dan kunnen ze wel bij je helebank zaken enz wat ook niet handig is.

Misschien een afgeschermd account maken hiervoor, leuke feature voor bunq.

Beste Carl, ik zou het niet je vrienden/familie laten doen... je behoort namelijk je inloggegevens te allen tijden voor jezelf te houden. In de voorwaarden van bunq staat dan ook:

Klopt helemaal maar als je moet kiezen tussen of pas weg en kans dat je rekening leeg gehaald word door een β€œdief” en ben je zeker je geld kwijt vs iemand anders kan je pas blokkeren en je breekt daarmee een bunq regel waarbij je mogelijk geld zou kunnen verliezen doordat de persoon in kwestie misbruik maakt

Maak je over mij geen zorgen, mij zul je niet snel zien op plaatsen zonder internet en zal de regel dan ook niet snel overtreden :-)

Denk wel dat hier een verandwoording voor bunq ligt je kan niet alles afschuiven op je hebt een app. Je kan natuurlijk altijd zelf wat maken middels de api :-)

Hehe ik ook niet ;)

In zo'n situatie speelt de vraag of je er alles aan hebt gedaan wat redelijkerwijs van je verwacht mag worden. Ik vind dat bunq de gebruiker nu wel in een situatie plaats waarin zijn/haar mogelijkheden beperkt zijn. Schade lijkt mij dan al snel te verhalen op bunq. Je kunt je overigens afvragen wat de schade nou kan zijn. Voor spannende dingen heb je al snel iemands pincode, app code, wachtzin of hele linkhand nodig πŸ€šπŸ€”

Maar goed, volgens mij hebben we het hier over een uitzonderlijke situaties. En dan doen banken in NL in de regel niet moeilijk.

Dat denk ik ook.

Als je

debitcard gebruikt word kan de schade toch groot worden. En pincode van pas kijken ze tegenwoordig gewoon af. Doen ze hier in nederland ook (zie opsporing verzocht).

Voorkomen is beter als genezen denk ik dan en kan men bij bunq beter een noodnummer opzetten desnoods geautomatiseerd. Kleine moeite voor een IT tech bedrijf πŸ˜‰

Je kunt op vakantie, wie weet, een vakantierekening aanmaken en daar je pas aan koppelen. Die rekening deel je met iemand anders. In geval van diefstal van pas en mobiele telefoon laat je de andere persoon de rekening direct leegmaken of de limiet op 1 euro zetten. Je pas is dan weliswaar niet geblokkeerd maar wel onbruikbaar.

Best wel kansloos van Bunq.. Zo'n noodnummer is gemakkelijk op te zetten en kost niks. Neem desnoods een sim only mobiel abonnementje, aangezien Bunq 'mobile only' is. Kost geen drol en zo zijn jullie toch altijd bereikbaar.

Maar goed, als je telefoon en portomonnee beide zijn gestolen dan is de mogelijkheid om een telefoontje te plegen sowieso erg lastig..

Dan kun je in je hotel of in een telefooncel bellen natuurlijk πŸ˜‰.

In uiterste nood kun je ook een briefje naar bunq sturen aan de poot van de Noordse stern. Deze vogel kan zo'n 22000 vliegen. #tipje 😁De postduif is zooo jaren 80.

@John do

Helaas zijn sommige landen nog jaren 80πŸ˜‰.

Maar in de 80 jaren werd ook niet zoveel pinpasfraude (skim) en creditcard fraude gepleegd.

Als je in het buitenland bent en je spullen (telefoon en pasjes) worden gestolen dan wordt dit wel heel lastig. Want wat moet je dan? Je hebt niet zomaar een andere simkaart ofzo en als bunq nog geen webapp heeft zie ik zo snel geen optie om je rekeningen te blokkeren.

Gecombineerd met de algemene voorwaarden waarin staat dat je aansprakelijk bent voor max 150 euro tenzij je de pasjes niet direct blokkeert, kan dit dus potentieel een erg dure grap worden.

Iets om over na te denken, bunq?

Ik denk dat een webapp wat dat aangaat toch wel het meest praktische zou zijn.

Linkje ander topic over fraude en aansprakelijkheid: https://together.bunq.com/topic/liability-fraud-chargebacks

Nou dat bedoel ik nou.

Nu denk ik dat je bij de rechtbank wel zeker bunq aansprakelijk kunt stellen in zo een geval. Want hebben zij er alles aan gedaan om fraude te kunnen voorkomen. Ik denk het niet.

Maar toch is het beter te voorkomen. Is er nog iemand van bunq die hierop wil reageren?