@goeiePeer-nl#142678 ja, maar ook dat zelf rommelen mag volgens mij simpelweg niet, juridisch gezien. Ik weet niet beter dan dat een mt940 export geldt als rekening afschrift en deze zonder onderbrekingen alle mutaties dienen te bevatten die er in de ge-exporteerde periode zijn geweest op een bepaalde periode. Ik heb hier zelf ook helaas last van, mijn boekhoud pakket is ook geregeld een rommeltje, maar heeft wel alle mutaties.
Dan wat betreft de bunq creditcards, daar je geen kredietruimte hebt bij bunq hebben ze dus een constructie moeten verzinnen die Mastercard accepteerde (en die binnen bestaande wet/regelgeving/richtlijnen valt) om het woordje credit op de pas te mogen afdrukken en de pas ook als 'creditcard' in de markt te zetten, en dat is dus zoals je aangeeft: de betaling gaat op moment van aankoop van het saldo, maar is achter de schermen, onder voorbehoud van wijzigingen aan de kant van de winkelier, telkens slechts gereserveerd tot de eerste van de eerst volgende maand, dan is de betaling definitief uitgevoerd als credit via Mastercard van jou tot de verkoper en zal bunq de finalle setteling ook daadwerkelijk uit je account halen, bij bijv. een hotel boeken zou dit kunnen betekenen dat dan pas de gehele aankoop er af gaat en bij onvoldoende saldi je dus root zou kunnen komen te staan bij bunq. Enfin. terug naar de exports.
Het klopt dat wat je ziet in app afwijkt van de export. dit is omdat bunq je zoals aangeven in de app en verbloemd overzicht 'at a glance toont' en de andere mutaties verbergt onder een knop in de initiële transactie. Zo zie ik het ook graag. En heb daar eigenlijk geen probleem mee, als je puur de app gebruikt is er niks aan de hand en kun je, wanneer je dat blieft de gehele mutatie geschiedenis voor een betaling zien.
Maar goed. lang verhaal kort, in de ogen van bunq is de oplossing zoals reeds aangegeven: men verwacht dat zakelijke software aanbieders overstappen op een bankkoppeling, dit is tevens gratis voor zowel aanbieder als gebruiker, bunq vraagt geen vergoeding voor gebruik van API, noch aan directe gebruikers zoals wij, noch aan aanbieders van boekhoud, huishoud en aanverwante software. Het handmatig exporteren of via de auto export functie vervalt hiermee. De API is in staat om via koppeling 24/7/365 iedere dag om de x-uur nieuwe betalingen te pushen naar het huishoud boekje, boekhoud pakket of andere zakelijke (bedrijfsautomatisering) software.