• Ideas
  • Bij export naar MT940 pre-autorisaties en refunds weglaten

Boek een KLM ticket, neem een luxere stoel heen en terug. Je ziet het niet... maar betaal je met de Bunq creditcard dan heb je 7 transacties in je MT940. Boekhoudpakket als Yuki snapt daar helemaal niets van want die verwacht per factuur maar 1 boeking en niet 7. Zou mooi zijn om die 6 eruit te filteren. Auto-export heb ik om deze reden uitgezet. Ik moet nu voor voor iedere rekening handmatig de MT940 controleren

@goeiePeer-nl#142663 Maar dan heb je waarschijnlijk ook 7 transacties in de bunq app omdat alles los is afgerekend door de KLM?

@JeroenE#142668 Nee je ziet in de app maar één transactie... dat is het gekke

@goeiePeer-nl#142669 Dat is dan wel apart. Heb je betaald in euro? Want als je in vreemde valuta hebt betaald krijg je wel bij het exporteren 3 transacties terwijl de bunq app er maar 1 laat zien.

@JeroenE#142668 En bovendien ligt die boeking altijd in de toekomst. Namelijk de 1e vd volgende maand. Draai je dan een MT940 uit automatisch dan ziet Yuki pas deze transactie in de volgende maand. Dus stel je betaalt op 2 januari met je creditcard dan is de boeking op 1 feb. Die komt niet mee in de auto-export want die loopt t/m 31 januari. Dus 1 maart ‘ziet’ Yuki het pas

@JeroenE#142670 Ja gewoon een Euro betaling met creditcard van Bunq

@goeiePeer-nl#142671 Dat komt omdat de echte betaling pas op de eerste van de volgende maand wordt gedaan als je een credit card gebruikt. Daarvoor is het bedrag niet meer beschikbaar voor jou, maar de echte betaling is dan nog niet gedaan. Je krijgt ook nog tot die datum rente.

@goeiePeer-nl#142672 ahh Gertjan, daar gaat het al mis, bij een pas betaling, is bunq namelijk wettelijk verplicht om iedere mutatie van een transactie op het afschrift te tonen, dus zo komt het ook mee op een export (want die geldt als afschrift), ongeacht of dit pdf of mt940 is. Dus dit klopt gewoon, als je je boeking aanpast of upgrade naar andere stoel/klasse, dan zal KLM de oorspronkelijke transactie dan wel refunden ofwel extra kosten in rekening brengen over het oorspronkelijke bedrag (bij een upgrade), dit is bij alle betaalpassen zo, echter heb je hier geen kijk op bij een traditionele creditcard aanbieder omdat die jouw op je rekeningafschrift enkel de definitieve betaling hoeft te tonen.

Zoals je zelf aangeeft, toont de bunq app wel steeds 1 transactie, maar ook hier hebben alle mutaties feitelijk plaatsgevonden, onder de transactie via 'Hulp nodig bij deze betaling?' » Toon betaalgeschiedenis zijn voor de pas betalingen alle events/mutaties ervan te zien. Zeg maar de bunq manier om het netjes te houden. Dit hoeft niet en ik ken ook banken die wel gewoon alle mutaties als losse events/transacties tonen.

Maar de oplossing is redelijk simpel, een boekhoud pakket zoals Yuki dient hiervoor gebruik te maken van de API (PSD2 koppeling) en dan het Mastercard-endpoint te gebruiken, dan kunnen ze 1 transactie uitlezen en alle bijhorende mutaties koppelen, zodat in hun overzicht ook maar 1 regel/transactie zichtbaar is per overeenkomstige aankoop.

@DaveFlash#142674 Hi Dave, dankjewel voor de uitleg... Maar als gebruiker snap ik hier natuurlijk helemaal niets van :) en mijn boekhouder nog minder... ik zou dus zeggen geef me een ‘knopje’ zodat alleen die ene boeking zichtbaar is dan snap ik, Yuki en de boekhouder het ook. Het is spijtig maar Yuki gaat nooit die API koppelen. Ik ben heel blij met de manier waarop de Bunq creditcard in de praktijk werkt namelijk, maar dit zou ik toch icm MT940 echt graag anders zien.

@goeiePeer-nl#142675 snap ik, alleen heb ik wel het idee dat een bank als bunq er vanuit gaat dat gebruik van de API/PSD2 koppeling een pré en een must is voor aanbieders van zakelijke software zoals boekhoud pakketten. En wbt mt940 exports, daar is vrees ik weinig aan te doen omdat de richtlijnen die nu eenmaal gelden voor banken specificeren dat alle mutaties getoond dienen te worden, zonder dat er in gerommeld kan worden door bank of gebruiker.

@DaveFlash#142676 Maar Dave nu ga ik er zelf aan ‘rommelen’ ... Ik ga sowieso functies uitzetten als auto-export. Lees mijn verhaal over de boekdatum die op de 1e van de volgende maand is.... met iDEAL betalen is andere optie, maar dan groeit mijn bos niet met de green card :-(. Dus een simpel filtertje dat je aan en uit kunt zetten zou al fijn zijn. Maar anyway we’ll see of andere hier ook last van hebben... Laat ik het nog een keer anders zeggen, als gebruiker vind ik de creditcard van Bunq een puike ervaring, ik heb AMEX en ICS Visa kaart weggedaan. Maar de MT940 is not what you see in het transactieoverzicht... laat het daar tenminste dan ook zien hoe die transactie is opgebouwd.

@goeiePeer-nl#142678 ja, maar ook dat zelf rommelen mag volgens mij simpelweg niet, juridisch gezien. Ik weet niet beter dan dat een mt940 export geldt als rekening afschrift en deze zonder onderbrekingen alle mutaties dienen te bevatten die er in de ge-exporteerde periode zijn geweest op een bepaalde periode. Ik heb hier zelf ook helaas last van, mijn boekhoud pakket is ook geregeld een rommeltje, maar heeft wel alle mutaties.

Dan wat betreft de bunq creditcards, daar je geen kredietruimte hebt bij bunq hebben ze dus een constructie moeten verzinnen die Mastercard accepteerde (en die binnen bestaande wet/regelgeving/richtlijnen valt) om het woordje credit op de pas te mogen afdrukken en de pas ook als 'creditcard' in de markt te zetten, en dat is dus zoals je aangeeft: de betaling gaat op moment van aankoop van het saldo, maar is achter de schermen, onder voorbehoud van wijzigingen aan de kant van de winkelier, telkens slechts gereserveerd tot de eerste van de eerst volgende maand, dan is de betaling definitief uitgevoerd als credit via Mastercard van jou tot de verkoper en zal bunq de finalle setteling ook daadwerkelijk uit je account halen, bij bijv. een hotel boeken zou dit kunnen betekenen dat dan pas de gehele aankoop er af gaat en bij onvoldoende saldi je dus root zou kunnen komen te staan bij bunq. Enfin. terug naar de exports.

Het klopt dat wat je ziet in app afwijkt van de export. dit is omdat bunq je zoals aangeven in de app en verbloemd overzicht 'at a glance toont' en de andere mutaties verbergt onder een knop in de initiële transactie. Zo zie ik het ook graag. En heb daar eigenlijk geen probleem mee, als je puur de app gebruikt is er niks aan de hand en kun je, wanneer je dat blieft de gehele mutatie geschiedenis voor een betaling zien.

Maar goed. lang verhaal kort, in de ogen van bunq is de oplossing zoals reeds aangegeven: men verwacht dat zakelijke software aanbieders overstappen op een bankkoppeling, dit is tevens gratis voor zowel aanbieder als gebruiker, bunq vraagt geen vergoeding voor gebruik van API, noch aan directe gebruikers zoals wij, noch aan aanbieders van boekhoud, huishoud en aanverwante software. Het handmatig exporteren of via de auto export functie vervalt hiermee. De API is in staat om via koppeling 24/7/365 iedere dag om de x-uur nieuwe betalingen te pushen naar het huishoud boekje, boekhoud pakket of andere zakelijke (bedrijfsautomatisering) software.

@DaveFlash#142680 Blijft toch het punt hoe ik dit zakelijk kan verantwoorden in deze opzet.. want ik krijg in het voorbeeld van KLM en die ene transactie (voor mijn gevoel dan) geen factuur van al die afschrijvingen en ook geen credit factuur van de refunds. Dus hoe los je dat dan op? Dat boekhoudpakket verwacht toch een factuur? Als het dan wettelijk moet, waarom zie ik het dan alleen op mijn afschrift (die ik nooit bekijk), ik zou dan graag een ‘dril down’ willen kunnen maken vanuit de transactie zoals die zichtbaar is in de app. Zodat ik inderdaad achter die ene getoonde transactie ook de andere transacties zie zoals het voorbeeld met KLM

@goeiePeer-nl#142683 Ik snap je punt, we kunnen we het op de update verder bespreken en misschien is er een mogelijkheid om naar afloop dit voor te leggen aan een van de bunq medewerkers of wie weet Ali zelf 😉🤞🏻

@DaveFlash#142684 Yes 😀 zeker weten. Tot volgende week! 👍🏻

@DaveFlash#142680 Als andere credit card maatschappijen op hun rekeningafschrift alleen maar de uiteindelijke transactie mogen laten zien dan mag bunq dat vanzelfsprekend ook. Die regels zijn niet speciaal voor bunq anders. Dus dat dit bij bunq anders werkt is omdat zij dat zelf zo hebben bedacht en niet omdat dit verplicht zou zijn.

Write a Reply...