In eerste instantie was het idee van YNAB om handmatig alles in te voeren. De theorie hierachter is dat je je nog bewuster wordt van elke aankoop en daardoor meer grip krijgt op je giraal geld. Tegenwoordig hebben ze auto-import (koppelen van rekening), maar de meningen zijn hierover verdeeld.
Wat betreft het meerdere accounts beheren als budget potjes, daarmee wordt het reconcilen heel erg veel werk. Ik zou dan ook tegen adviseren. YNAB werkt als een 'schil' om je bank heen. Het idee is dat je niet op je rekening kijkt, maar op de YNAB app of er nog ruimte in je budget is, niet of er nog geld op de rekening staat. Daarom kan YNAB zelfs het beste gebruikt worden met één rekening en één spaarrekening. Ik zou je echt adviseren om de starters guide op de website of de youtube serie te kijken voor je begint.
Persoonlijk zou ik niet over gaan op auto import ook als de integratie er wel komt. In het verleden heb ik gewerkt met dingen als Spendee of AFAS en auto import heeft toch niet hetzelfde effect als handmatig invoeren.