• Rekeningnummer wijzigen belastingdienst/ Change account number for the tax service

Hallo

Ik heb op 16 augustus mijn rekeningnummer gewijzigd bij de belastingdienst naar mijn bunq account. De bank heeft hierop verificatie gestuurd naar bunq om te verifiëren dat het mijn rekeningnummer is maar twee maanden later wachten ze nog steeds op bevestiging. En dus vinden er geen uitbetalingen plaats. Heeft iemand hiermee te maken gehad?

Hoi Cornelia🙋

Thanks for the message and I hope you don't mind me replying in English!

I will contact you through the chat in the app, so we can look at this together👍

Hoi Cornelia! 👋

In plaats van Steffany hebben wij elkaar net gesproken in de chat! We hebben de Belastingdienst gelijk gebeld om ervoor te zorgen dat verificaties in de toekomst goed bij ons aankomen. Als meer bunqers hier tegenaan lopen dan kun je ook zelf jouw rekeningnummer verifieren, hier vind je meer informatie daarover.

Als je dat wilt doen dan kun je een brief 💌 sturen naar de belastingdienst met daarin:

- Een rekeningafschrift, hoe je die maakt vind je hier. 👈

- Een kopie van jouw legitimatiebewijs

- Een telefoonnummer (Als er vragen zijn dan kan het zijn dat de belastingdienst contact met je opneemt).

Het adres is:

Belastingdienst

Antwoordnummer 21210

6400 TE Heerlen

Laat gerust een comment achter als je desondanks nog tegen iets aanloopt! Dan duiken we er meteen in 🕵

a month later

Ik kon gewoon mijn nummer wijzigen, maar dat was al een aantal maanden geleden.

Heb ook reknr gewijzigd voor belastingen en motorrijtuigenbelasting. Ging zonder problemen.

ik kon ook gewoon mijn rekeningnummer wijzigen

Voor teruggave inkomsten belasting? Automatische te naam stelling controle ging niet goed.

Betalen van houderschapsbelasting is inderdaad geen probleem.

Hoe lang duurde het voordat de belastingdienst je rekeningnummer voor teruggave inkomstenbelasting had gewijzigd?

Wijzigen reknr teruggaaf duurde kwa doorlooptijd toch wel ruim 10 werkdagen. Voor Mrb duurde het bijna 4 weken. Je dient eerst een formulier te bestellen om de incasso aan te passen. Duurde ruim 2 wk voordat ik die binnen had. Toen invulllen en terugsturen en wachten op bevestiging. Dat duurde ook ruim 2 wk.

My experience when changing my bank account number at Belastingdienst:

On their website I read:

So I did. Time frames:

So I thought everything was arranged. Apparently not. In the confirmation letter it said:

No mention of Motorrijtuigenbelasting. Should have been a red flag to me.

And, it also said receiving money (uitbetaling) only. Even though their website said “betalen en ontvangen”. They also mix up the confusing words ‘uitbetalen’ en ‘betalen’.

I did not notice this until I received another letter yesterday:

What bank account number they tried was not mentioned in the letter, so that didn’t help. Thanks.

Also, after double checking, no denied payment requests were received or displayed at all at Bunq.

Then, after calling De Belastingdienst I found out they still had my old (ABN AMRO) bank account number registered for their debit collection.

Apparently the form I sent was indeed for receiving money only.

There are 2 options to change the bank account number for your existing debit authorisation:

Option 1. Send a form:

In other words. The old school way. That’s not why I moved to Bunq ;-)

Option 2: Using Dutch Switch Service (Overstapservice):

Using the Overstapservice I was told the Belastingdienst will automatically change the bank account number for your existing authorisation. No forms or new authorisation needed, because the Overstapservice itself is the authorisation.

For me this did not go as planned (yet):

In the meantime, the Belastingdienst already processed their debit request. Calling them I learned:

Gotta love paperwork. So they set up my debit request with my old bank account number.

I was assured by Bunq support that the Belastingdienst did in fact receive my bank account change through the Overstapservice. So this month (17 december 2017) it should be processed as well.

Hope this helps anyone figuring out what is going on with the change request for their Belastingdienst bank account number.

TLDR:

@Patrick

Dit gaat alleen maar over de houderschapsbelasting. Daar geldt geen wettelijke verplichting om vast te stellen of het IBAN op naam staat.

Voor inkomstenbelasting en toeslagen geldt dat wel. Daar is een automatisch proces voor, maar de automatische controle van bunq IBAN’s mislukt(e.

a month later

Hallo allemaal,

Onlangs heb ik ook mijn rekening gewijzigd bij de belastingsdienst naar een extra rekening van Bunq.

Ik krijg nu melding dat ze niet kunnen vaststellen dat het rekeningnummer op mijn naam staat. In overleg met Bunq (Koen) konden we niet ontdekken waar het probleem zich voordoet, want alles staat op mijn naam bij Bunq.

Ik heb bij deze brief direct een formulier gehad waarbij ik bewijs kan retoursturen.

Ik ga morgen alles op de post doen en zal jullie op de hoogte houden of het goed afloopt.

Groeten Thomas

Heb op 7 januari een wijziging aangevraagd voor de uitbetaling van de voorlopige teruggave.

Ben benieuwd, hoop wel dat dit fatsoenlijk werkt, voorheen bij ABN Amro geen probleem gehad.

Ook ik heb mijn rekening nummer laten wijzigen via de belasting telefoon en krijg nu een brief voor de verificatie. Waarom gaat dit niet automatisch goed of is het destijds nog niet verholpen bij de eerste melding?

Hetzelfde hier. En of rekening. Mijn belasting account is prima herkend. Maar bij mij vriendin niet die mede eigenaar is van onze E/O rekening.

Zo niet meewerkend bij de belastingdienst. Je moet perse printen en ‘old world like’ via de post alles bewijzen opsturen. Jammer.

Maar ook hier wachten we dus al weken op goedkeuring.

Het betreft overigens een nieuw geopende rekening, misschien dat het daar door komt?

De Belastingdienst gaat behoorlijk willekeurig om met dit soort wijzigingen. Het is altijd weer een gok. Zo heb ik een tijd geleden mijn toeslagen rekening gewijzigd naar bunq en hoefde helemaal niets op te sturen. Het werd binnen een week verwerkt. Maar onlangs moest ik opnieuw een andere bunq rekening instellen en leek het weer probleemloos te gaan tot deze maand bleek dat ik ineens geen toeslag meer ontvang. Ik heb helemaal geen melding van hen ontvangen. Na lang navragen blijkt dat ze een formulier met handtekening willen ontvangen. Het verwerken daarvan gaat waarschijnlijk ook nog een maand duren en al die tijd blijven mijn toeslagen bevroren, dus ik moet mijn noodbuffer inzetten om rond te kunnen komen. Erg fijn.

Aanvulling, bij mij is het binnengekomen... 8 dagen verwerkingstijd zonder papierwinkel.