• Ask the Community
  • 2e passen aanvragen voor gezamenlijke rekening

Hi,

Ik heb sinds kort een gezamenlijke rekening met mijn huisgenoot en wij zouden graag een 2e maestro debit pas willen aanvragen voor mijzelf. Hoe doe ik dit en klopt het dat als ik dit doe, ik ook een ander IBANnr krijg? 2e vraag: Kan ik de huidige pas die we nu hebben, koppelen aan onze telefoons zodat we allebei betalingen kunnen doen zonder beide een pas te hebben?

Dank alvast!

@Tomas-Silver-Puma#162873 Je kan in de app een tweede pas aanvragen. In de app kan je ook zelf instellen aan welke rekening (IBAN) de pas gekoppeld is. Dit kan je ook op elk moment aanpassen. Op een Maestro kaart is een IBAN afgedrukt, maar dat betekent niet dat je de pas alleen maar voor die rekening kunt gebruiken. In de app kan je de pas ook aan een andere rekening koppelen.

Wat bedoel je met koppelen aan je telefoon? Wil je Apple Pay of Google Pay gebruiken, of Tap & Pay? Bij Tab & Pay heb je geen fysieke pas, maar de virtuele 'Tab & Pay' pas die je in de app ziet. Voor Apple Pay heb je wel een maestro pas nodig, als je maestro wilt gebruiken

Alleen als ik een andere pas aan wil vragen - bijvoorbeeld een debit maestro, dan geeft die niet de gezamenlijke account weer?
      Hoe is dit mogelijk?

Is het een echte gezamenlijke rekening, of heb je een connect gemaakt? In het laatste geval ben je geen eigenaar van de rekening, en kan ik me voorstellen dat je geen pas kunt bestellen met dat IBAN erop geprint. Maar uiteindelijk maakt het niet uit welk IBAN erop geprint wordt, want je kan later toch een andere rekening aan de pas koppelen.

Ik denk een connect? Is het nog moeilijk om een zakelijke rekening hiervan te maken? Bedoel je daarmee dat ik gewoon een pas kan bestellen met een ander IBANnr en deze dan weer kan koppelen aan die connectrekening?

@Tomas-Silver-Puma#162950 je kunt achteraf het type rekening niet wijzigen. Connects zie je onder de instellingen van je rekening. Je kunt dat zien als iemand machtigen voor een rekening. De gezamenlijke rekening wordt ook wel een en/of rekening genoemd, daar ben je juridisch gezien ook beide verantwoordelijk voor. Als je bij het aanmaken van de rekening hebt gekozen voor de optie om een gezamenlijke te maken dan heb je de en/of rekening, en niet de Connect/machtiging op een privé rekening. 🙂

Bankpassen bij bunq zijn niet gebonden aan een specifiek iban. Je kunt op elk komen het verbonden iban wijzigen in de App. Daarmee kun je met 1 pas al je IBANs gebruiken door steeds een ander iban te verbinden in de App. 👍

5 years later

ik ben groot Bunq fan maar soms zie ik helaas door de bomen het bos niet meer …ik heb met mijn vriendin een gezamenlijke rekening geopend voor bv ons huishouden nu willen we graag een betaal debit card fysiek maar zeker ook in de wallet. Nu lees ik berichten hier boven die ik echt niet begrijp.
              ik citeer:
              Een bunq card reeds in je bezit is ook te gebruiken voor je gezamenlijke rekening ,prachtig zou je denken maar hoe krijg ik dan het juiste iban nummer van die gezamenlijke rekening in mijn bunq card
              in dit geval een (wallet) debit card zodat het geld afgeschreven gaat worden van de juiste rekening (gezamenlijke rekening )
              en hoe doet en moet mijn vriendin dit dan doen …??
              kortom:
              ik denk het slimste is dat we 2 fysieke plastic kaarten aanvragen
              trouwens ;
              We hebben ook dit uitputtend in de bunq app geprobeerd maar dat lukt me/ons ook niet …
              Dus
              nu maar hopen dat we via die 2 fysieke plastic cards voor onze gezamenlijke betaal rekening
              dan ook die kaarten wel in die pay wallet krijgen om boodschappen te doen enz enz

Ben benieuwd of iemand helderheid
              kan verschaffen dus stap voor stap dit kan uitleggen

mijn/onze dank is alvast heeeeeeel groot 💕

Bij bunq is een kaart niet vast gekoppeld aan een bepaalde rekening. Je kunt per pas kiezen aan welke rekening deze gekoppeld is, maar je kunt dit ook zo weer aanpassen. Hoe je een pas aan een rekening koppelt lees je hier: https://together.bunq.com/d/233

Als je één pas hebt en regelmatig wilt wisselen tussen een persoonlijke of gezamelijke rekening, moet je voordat je betaalt dus steeds in de bunq app wijzigen aan welke rekening je pas gekoppeld is. Daarom is het handig om twee fysieke passen te hebben: de een gekoppeld aan een persoonlijke rekening, de ander aan een gezamenlijke rekening.

Write a Reply...