• Ideas
  • IDeal payment URL genereren via API

Het lijkt mij een mooie toevoeging als je via de bunq API direct een iDeal betaallink kan laten genereren. Misschien via de request-inquiry endpoint, door bij counterparty_alias het "type" "IDEAL" mee te geven en de bank code als "value".

Zo kun je bunq ook makkelijk als PSP gebruiken binnen bijvoorbeeld webshops.

Hey Bastiaan!

Dat klinkt inderdaad heel tof! ๐Ÿ˜„

Wij zijn echter geen PSP, en mogen dit daarom helaas niet doen. Maar PSP worden zou dit natuurlijk gewoon oplossen! Daarom zet ik dรกt voor je op de wishlist ๐Ÿ“

Thanks!

Hey Koen!

Bedankt voor het op de wishlist plaatsen!

Bij een payment request (bunq.me) is het mogelijk om te betalen via iDEAL, maken jullie daarvoor nu gebruik van een externe aanbieder?

Wij genereren die iDEAL transacties vanuit onze zakelijke rekening bij Deutsche Bank. Dat is waarom je bij de betaler dat IBAN zult zien wanneer je een bunq.me betaalt hebt ๐Ÿ‘

Ik heb een leuke work-around. Wanneer ik facturen stuur naar klanten stuur ik een request van het bedrag met de juiste beschrijving naar mezelf. De link die daarin zit verstuur als iDeal betaallink met mijn facturen mee. Het zou natuurlijk fantastisch zijn als ik dit zou kunnen automatiseren dus ik ben ook zeer voorstander van deze functie.

Kan niet wachten tot dat gaat werken Ben die ideal helemaal zat gewoon als betaal gateway op mijn website bam pats boem het staat op me rekening.

@Koen wbt jullie IBAN, bedoel je daarmee dat als jullie PSP worden dat je dan als klant de iDeal transactie direct op een eigen rekening ontvangt? Als in de betaler ziet mijn eigen rekening ipv jullie proxy?

Inderdaad. Ik doe precies hetzelfde. Ik stuur de request naar mezelf. En dan stuur ik de link via whatsapp. En dan plaats ik de link ook op de factuur. Pats boem klaar!

Hier ben ik, hey Franklin!

Op het moment zijn wij alleen iDEAL issuer, iDEAL betaalverzoeken worden gegenereerd vanuit onze zakelijke rekening (in ons geval bij Deutsche Bank). Alleen betaalverzoeken binnen bunq gaat direct naar jouw rekening.

Wanneer dit verandert hoor je het uiteraard van ons! ๐Ÿ‘

Ik ben samen met iemand bezig om een universele payment portal te maken (met backend)

Dat je zelf betaal linkjes kan generen en deze zelf met je facturen kan meesturen. Of kan je een string meesturen met de factuur met behulp van hyperlink zodra je naar het onderstaande adres gaat dat de betaalmethodes kan kiezen met de juiste vermelding en bedrag

Bijv: payments.domeinnaam.nl/F2017.0001/19-99

F2017.0001 = vermelding

19-99 = bedrag

Kom je op een pagina uit waar je als klant betaalmethode kan kiezen (die je zelf aan of uit kan zetten)

En met de behulp van de link wordt factuur en bedrag meteen ingevuld

Mollie

bunq

BitPay

5 days later

Ik heb Tikkie van de ABN geinstalleerd op mijn mobiel en gekoppeld aan de IBAN van de BUNQ rekening.

Heb ik geld van vrienden tegoed kan ik ze een whatsapp bericht sturen met een Ideal betaallink. Voor de Ideal betalingen worden geen kosten in rekening gebracht. Mooie is dat iedereen de app mag gebruiken, maakt niet uit bij welke bank je zit.

Zodra de betaling is gedaan ontvang ik een bericht in Tikkie. Betaling op mijn bank is binnen 24 uur. Meestal met 15 minuten al.

De Tikkie app is alleen voor particulier gebruik overigens.

Mischien ook een mogelijkheid voor BUNQ om het op deze manier te doen. Schijnt met de nieuwe europese regelgeving te mogen.

9 days later

Hoi Koen,

Ik volg deze topic met interesse. Mocht er bij bunq en ontwikkeling betreffende deze topic zijn, kan ik dan ook op de hoogte worden gebracht? Of posten jullie dat dan standaard in deze topic?

Groeten, Erik

Vreemd, want bovenstaande is mij gewoon gelukt met de API. Dus volgensmij kan dit gewoon. Betaalverzoek genereren via de Bunq API en die link opvangen en browser doorsturen naar de bunq link.. Mensen kunnen dan gewoon met ideal afrekenen, waarna het direct op je rekening staat.

Ik zou dit ook in een mailtje kunnen verwerken... Kijk even goed naar de API zou ik zeggen.

Klopt, op die manier was het mij ook al gelukt.

Ik doelde echter op het direct genereren van een iDEAL betaallink, zonder tussenkomst van bunq.me

https://github.com/basst85/bunq_pay

Kijk hier even naar. Doet al wat je wil volgensmij.. Zit een youtube linkje bij.

Bedankt voor het delen. Die ken ik echter al, want is m'n eigen GitHub repository ๐Ÿ˜€๐Ÿ˜‰

Zal wel interessant zijn als je dan ook al de bank van de betalende partij kunt voorselecteren via de API en dan direct de juiste URL kunt presenteren.