Ik wil bij AH online bestellen en betalen. Kan dit met de maestro kaart (zit immers een cvc code aan gekoppeld)? M.a.w. Kan ik de maestro gebruiken als creditcard binnen maestro gebied of in ieder geval nederland?
Can I use the Maestro card for online payments?
NourWizard
@Auke-Lime-Starfish#169761 hi Auke,
Dit kan in principe wel, maar geen garanties dat het overal zo werkt. Is namelijk ook afhankelijk van de verkopende partij. Proberen zou ik zeggen, en anders eventueel een Online mastercard aanmaken en gebruiken, die werkt sowieso.
Sam 🇳🇱🇬🇧Wizard
@Auke-Lime-Starfish#169761 Voor zover ik weet kan je bij Albert Heijn niet online betalen. Je doet je bestelling en betaalt deze bij de bezorger.
Bij de bezorger kan je pinnen met je Meastro-kaart en met een Mastercard. ApplePay werkt ook met beide soorten kaarten.
Een andere mogelijkheid is het scannen van een QR-code met de Appie-app en daar komt dan een iDeal-verzoek uit.
Deze werkt bij mij sinds een paar weken niet meer, omdat ik niet meer word doorgeleid naar mijn bunq-app, maar een te scannen code van bunq krijg.
JensChamp
In Deutschland geht die Onlinezahlung mit der Maestro auch. Probiert habe ich das erfolgreich bei Zooplus und Cigarworld 👍
LvHWizard
@Samzoiets#169815 Huh, de appie ondersteunt MasterCard bij bezorging...? Lekker verhaal. Als ze dat nou ook eens in de winkels zouden doen! :)
Ik ben trouwens nog maar één plek tegengekomen in NL waar je met Maestro als debitcard kan betalen. Zonder CvC zelfs. Bij een grote hardwareboer. Verder lijkt t door iDeal en MC niet ingeburgerd te zijn.
Reden hiervoor is dat AH bezorger geen bereik heeft op zijn mobiele pinunit en heeft aangegeven dat we het bij voorkeur online moeten betalen. Omdat ik de bestellingen niet altijd zelf doe zou het handig zijn als diegene die besteld met de betreffende pas ook online kan betalen.
FMaster
@LH-Black-Wolf#169863 Wbt met MC betalen in AH winkels, bij de To go's en op Schiphol kan dat altijd al. Volgens mij ook op de toeristische locaties.
Sam 🇳🇱🇬🇧Wizard
@Auke-Lime-Starfish#169910 Ook deze persoon gaat niet online kunnen betalen. Althans, het hangt er vanaf wat je met ‘online betalen’ bedoelt in dit geval.
Albert Heijn kent bij bezorgen drie opties:
- pinnen met een Meastro of MasterCard
- scannen van de QR-code op de terminal van de bezorger (heeft in verband met corona nu de voorkeur), je krijgt dan een iDeal-verzoek.
- als noodoplossing willen ze ook een machtiging voor een automatische incasso accepteren
Online betalen zit er dus niet bij, tenzij je de optie met de QR-code bedoelt. Bij mij werkt die de laatste weken niet meer, omdat ik op mijn mobiel een bunq-code krijg, in plaats van te worden doorverwezen naar de app (iOS 13.6).
Sowieso leent Meastro zich niet heel erg om online te betalen in Nederland. We zijn daar niet op ingericht en de meeste banken vertikken het om kaartnummer en cvc te verstrekken.
Sam 🇳🇱🇬🇧Wizard
@LH-Black-Wolf#169863 Ik ken duizenden plekken waar je met Meastro als debit card kan betalen zonder cvc. Dat is namelijk de manier zoals we gewend zijn.
Meastro is sowieso een debit card en de Nederlandse variant gaat uit van autoriseren met chip & pin. Wat jij bent tegengekomen is waarschijnlijk een winkel die Meastro behandelt zoals credit cards worden behandeld, namelijk autorisatie door het kaartnummer en geldigheidsdatum.
Deze methode is vooral voor de winkelier erg onveilig (cardholder not present) en wordt daarom zelfs in credit card-paradijs VS amper nog geaccepteerd. Het nadeel is namelijk dat dit fraudegevoelig is, omdat deze gegevens nogal eens op straat komen te liggen.
LvHWizard
@Samzoiets#170035 Ja ik bedoelde online, niet fysiek, gezien het topic ook over online betalen gaat :) Dus idd op basis van kaartnummer + vervaldatum. Het nadeel is voor de winkelier vooral zonder CVC dat ze zelf het volledige risico op zich nemen, MasterCard geeft dan nul garanties.