Ik gebruik bunq nu ongeveer 4 jaar, maar ben voor het eerst aan het twijfelen of dit wel de bank voor mij is. Ik begon met bunq omdat het een nieuwe standaard zette voor online banking. Makkelijk, geen gezeik, meerdere rekeningen gebruiken als potjes, echt top. Hoe meer functionaliteiten erbij komen (en hoe meer er dingen in mijn gezicht gedrukt worden die ik echt niet hoef te zien, zoals hoeveel bomen ik heb geplant), hoe minder enthousiast ik word. Ik smeek jullie om gewoon bij jullie core te blijven, en weg te blijven bij alle poespas. Of ten minste, om deze niet ZO prominent naar voren te halen.
Mijn eerlijke feedback voor V3
- Het ziet er mooi uit, laat ik dat voorop stellen. Prachtige UI. Maar ik werk als UX Designer en dus focus ik mij vooral op functionaliteit in mijn volgende punten.
- De + knop op home is erg onnodig en de functionaliteit per scherm is onduidelijk. De drie knoppen die gebruikt werden in V2 werken prima, waarom zijn die weg? En op home: Als ik 1 keer heb gezien wat er nieuw is, hoef ik daar niet elke keer naar terug te gaan om te verkennen.
- De prioriteiten op t 'voor mij' scherm zijn zoek. Wat is het belangrijkst? Het overzicht van mijn rekeningen. Dat is een STUK minder overzichtelijk dan het was in V2. De afbeeldingen zijn weg en de cards ipv listview zoals hiervoor zorgt er niet voor dat ik een goed overzicht heb van mijn rekeningen. Het is te veel informatie die naar me gegooid wordt in 1 keer. Een beetje scrollen is echt niet zo erg.
- De drie items op de homescreen zijn heel erg prominent gemaakt. Alsof het belangrijkst wat ik moet weten is hoeveel geld ik heb bespaard, hoeveel bomen ik heb geplant (ik heb niet eens een Green Card en ga er ook geen nemen), of hoeveel tijd ik heb bespaard. Alsjeblieft, verberg deze informatie een paar lagen dieper!
- Kan ik geen tweede pincode meer instellen voor mijn normale betaalpas??? Dit was een van mijn favoriete functies!
- Support is lastig te vinden. Of in ieder geval, ik weet niet waar ik moet zoeken.
- 'Us' is een Instagram feed. Als ik die wil zien heb ik daar een Instagram App voor. Ik hoef geen Community, ik wil de beste bankapp en betaalervaring!
- Profielinformatie is ver verborgen. Als ik profiel klik, wil ik die instellingen gelijk kunnen bereiken zonder te zoeken. Een overzicht van al mijn verschillende potjes vind ik echt niet zo interessant.
- Kaartenoverzicht was altijd heel mooi en overzichtelijk, maar nu is alle belangrijke informatie verborgen. Waarom zijn deze keuzes gemaakt??
Het spijt me dat ik zo hard uit de hoek kom, maar ik vind het jammer dat ik het gevoel heb dat ik geen positieve punten kan noemen tov V2. Jullie blonken altijd uit in de perfecte online bank ervaring, zonder poespas! De online creditcards zijn fantastisch, de manier om potjes te maken en betalingen te automatiseren hebben oprecht mijn financiële leven veranderd, en het gemak waarmee alles gaat is geweldig. Maar 4 jaar na het openen van mijn rekening ben ik voor het eerst aan het twijfelen of ik mijn geld ergens anders moet stallen, als mijn bank steeds meer gaat voelen als een samenraapsel van hippe features. Het gevoel van betrouwbaardheid gaat er op die manier echt van af.
Ik zou willen dat ik enthousiaster was. Echt! Maar dat is helaas niet zo en ik wil daar eerlijk over zijn.