Bij deze mijn pijnpunten in deze draak van een discussie:
Ik heb altijd genoten van de Bunq app, de features die erin zitten en de manier waarop hij werkt. Maar de laatste update, een complete overhaul van de app, die is hopeloos en was nergens voor nodig.
Een aantal punten die mij tegenvallen:
• Permanente ‘dark theme’ maakt de app overdag zeer lastig leesbaar in het felle zonlicht. Waarom is het witte thema ook uit de app verwijderd?
• Het was voorheen mogelijk om binnen twee tikken je bankpas aan een andere bankrekening te hangen. Met de update is deze een feature ‘verstopt’ achter meerdere tikken.
• In de update stelt een grote dikke plus onderaan elk scherm centraal. Maar wat betekent deze? Waarom zit er elke keer iets anders achter verstopt? En waarom moet ik als gebruiker elke keer maar gokken of de feature die ik nodig heb achter de plus op het ene scherm of achter de plus op het andere scherm zit?
• Ik gebruikte de Bunq app voorheen om mijn bankzaken te regelen. Het prominente tabblad ‘us’ helpt mij niet mijn bankzaken te regelen. Voor nieuws en nieuwtjes kan en mag je mij mailen, maar ik hoef geen continue feed van ‘nieuws’ in mijn bankapp.
• Voorheen bestond de totale som die op mijn rekeningen stond uit enkel de rekeningen die ik geselecteerd had. Dit betekende dat ik mijn spaargeld kon verbergen uit het totaal, en tegelijk wel zicht had op die spaarrekeningen. Het totaalbedrag gaf mij zo een overzicht van het geld wat ik nog te besteden heb, zonder mijn spaargeld. Jammer dat deze optie verdwenen is uit de app.
• De drie rondjes met ‘(saved-)informatie’ bovenin ieder scherm zijn niet relevant. Het is leuke info, maar die hoef ik niet prominent en continue in beeld te hebben. Het leid mij af van de zaken die ik wél wil regelen: mijn bankzaken.
• Daarnaast betaal ik niet extra voor Supergreen, dus ik hoef niet te zien hoeveel bomen ik heb geplant. Daarnaast staat bomen planten niet gelijk aan de ondertitel ‘CO2 bespaard’: CO2 wordt gemeten in ‘parts per million’ (ppm) en niet in bomen.
• Als ik mijn bankpas wil blokkeren en ik ben op het overzicht-scherm van die bankpas... waar moet ik dan tikken? Tik ik op de grote dikke plus en daarna op ‘Freeze’? Of tik ik op de drie puntjes rechts bovenin de iOS app en ga ik voor ‘Block Card’?
• Een vervangende kaart bestellen? Dat zou ik bij de instellingen van die kaart moeten vinden... toch? Niet onder de prominente plus?
• En dan, de iPad app. De vorige versie maakte netjes gebruik van het grotere scherm en de ruimte die dat biedt om informatie op een andere manier te tonen. Na een update is dat ‘premium’ gevoel weg en moet ik op de iPad tevreden zijn met een opgeblazen iPhone app.
Er zijn misschien nog wel andere dingetjes die ik vergeten ben, maar het is jammer dat een eerder goed werkende app ineens zo’n zooitje wordt. Waarom zijn dit soort zaken niet in een beta test naar voren gekomen? Is er überhaupt een beta test uitgevoerd?
Ik hoop in ieder geval van harte dat het snel beter wordt. Want ik betaal voor Bunq Premium om gebruik te maken van een premium app. Een premium ervaring. Eentje waar bijna een gouden randje aan zit. Maar vooral om gebruik te kunnen maken van app waarvan ik blij wordt.
Die blijdschap is helaas verdwenen, maar ik hoop dat die snel terug kan komen. Zeker voor €8,- per maand.