Sinds v3 kan ik mijn iban niet meer zien van mijn maestro pas. Dit is erg onhandig omdat ik wil checken of iemand anders die me geld overmaakt wellicht een fout heeft gemaakt omdat transactie nog niet door gekomen is.
Hoe zie ik de IBAN van mijn maestro kaart?
Sam 🇳🇱🇬🇧Wizard
@Jeroen-Pink-Falcon#176204 Je kan geen geld overmaken naar een Meastrokaart.
Je zoekt in je passen de kaart op en kijke welke rekening daaraan gekoppeld is. Dat rekeningnummer is het IBAN dat je wilt hebben.
AndreaChamp
@Jeroen-Pink-Falcon#176204 Puoi vedere eventualmente l IBAN del tuo conto accedendo direttamente nello stesso e troverai in alto i tuoi dati e poi troverai la carta collegata
@Samzoiets#176205 En daar zat altijd een iban aan vast tot en met v2
Oké heb het gevonden maar was wel erg omslachtig.
@Samzoiets#176205 Overmaken naar mijn iban. Alleen een maestrokaart heeft een iban. Credit kaart niet.
Sam 🇳🇱🇬🇧Wizard
@Jeroen-Pink-Falcon#176211 Ik kan het aan je uitleggen, maar ik kan het helaas niet voor je begrijpen.
Een kaart is gekoppeld aan een rekening, niet andersom. Het maakt de kaart niet uit welke rekening er aan de kaart vast zit. De kaart weet dat zelf ook niet en zelfs de terminal waar je hem instopt krijgt dat niet te weten (wat maar goed is ook).
Zodra er contact wordt opgenomen met de bank en daarbij wordt aangegeven dat die kaart als autorisatiemiddel wordt gebruikt, gaat de bank zoeken welk tegoed (bankrekening of interne referentie) er bij die kaart hoort. De bank geeft vervolgens aan of de betaling kan doorgaan.
De kaart heeft dus zelf geen rekeningnummer, dat werkt bij alle soorten betaalkaarten zo. Visa, MasterCard, Meastro, AMEX, Diners club, allemaal werken ze hetzelfde wat dat betreft.
Dat het rekeningnummer op de pas geprint wordt is onzin, maar nou eenmaal een regel. Je zou dus naar dat rekeningnummer kunnen kijken (op de pas zelf), maar dat zegt bij bunq weinig, omdat het kan wijzigen.
Overigens kon je in v2 ook alleen maar zien welke rekening er gekoppeld was en niet het IBAN van de kaart.