Beste bunq,
Ik ben me ervan bewust dat er een V3 feedback topic is, maar zou deze toch graag apart houden.
Laat ik beginnen met een kleine verontschuldiging. Soms weet je pas wat je mist als je het kwijt bent. Toen V3 werd uitgebracht, schrok ik enorm. Zoveel grote veranderingen waar niemand goed op voorbereid leek te zijn. En om eerlijk te zijn vind ik sommige functies nog steeds overbodig (zoals het tabblad 'Van ons'). Omdat ik het niet eens was met deze veranderingen en het feit dat je je bank zou moeten kunnen vertrouwen, besloot ik terug naar ING te gaan. Vanaf dat moment ging het alleen maar bergafwaarts en om een lang verhaal kort te maken; hoi, hier ben ik weer.
Om je een duidelijk beeld te geven van m'n lopende abonnementen bij bunq; ik heb momenteel een privé account (SuperGreen) met een +1 voor m'n vriendin en drie zakelijke accounts. Sinds ik bunq nu weer een week gebruik, kom ik nog steeds een aantal dingen tegen waar ik m'n twijfels over heb. In plaats van erover te klagen, besloot ik een serieuze feedback post te doen waar jullie hopelijk iets aan hebben. 🌈
Ik gebruik momenteel iOS 14 beta 2 maar heb het ook getest op iOS 13.6 en kwam hierbij geen verschil tegen. Uiteraard gebruik ik de laatste versie van de bunq app. Het gaat hier om feedback, UX, bugs en algemene informatie door elkaar. Ik heb geprobeerd dit in een chronologische volgorde te zetten.
Gearchiveerde rekeningen
Pad: Van mij > ••• > Gearchiveerde rekeningen
In gearchiveerde rekeningen kan je niet verder dan het overzicht van al je gearchiveerde rekeningen. 3D Touch (voorheen Force Touch) toont een voorbeeld van de weergave die zou moeten worden geopend, maar je komt niet verder dan dat.
Bij m'n overstap naar ING heb ik een aantal rekeningen gesloten, dit is nu 4 weken geleden. Een daarvan was een gedeeld account met m'n vriendin. Toen ik probeerde de rekening opnieuw te openen in een eerdere bunq V3-versie (waar ik nog steeds de instellingen van een gearchiveerd account kon openen, wat betekent dat het bovenstaande issue een nieuwe issue is), kon ik de rekening niet opnieuw openen. De heropen knop was er simpelweg niet. Dit was zeker geen 60 dagen geleden zoals support mij aangaf, dus er gaat hier iets mis.
Daarnaast is er een UI bug in de view:
Rekening instellingen
Pad: Van mij > willekeurige rekening > •••
Sommige instellingen zijn per rekening (zoals Personaliseer Account en Aliassen) en andere in stellingen gelden weer voor alle rekeningen samen (zoals Auto Export Afschriften). Maar het is niet duidelijk welke instellingen dit wel en niet bij is. Dit zou wellicht op te lossen zijn door een splitsing te maken in deze view. Plaats boven de eerste sectie de naam van de rekening en in de tweede sectie 'Voor alle rekeningen'.
Transacties
Pad: Van mij > willekeurige rekening > willekeurige transactie
Hier staat een 'Laat meer zien / Laat minder zien'. De ruimte om dit altijd te tonen is er. De blauwe knop weghalen levert zelfs meer ruimte op. Een beschrijving zien vind ik namelijk best belangrijk, maar wellicht is dit te persoonlijk.
De ⚡knop
V3 introduceerde een nieuwe snelle handelingen knop. Deze knop wekt bij mij de nodige frustratie op, merk ik. De bliksemschicht wekt de indruk dat je hier snelle dingen kan doen, en dat is ook zo. Maar er zit ook een hoop in wat je helemaal niet vaak nodig hebt. Ook veranderd deze knop vaak per view (Van mij, Van ons, etc.) wat erg verwarrend is.
Van mij
Mijn advies zou zijn om de 'Persoonlijk' en 'Business' tabs weg te halen en te verplaatsen naar het ••• menu. In deze tabs staan voornamelijk dingen die je niet dagelijks doet zoals een rekening openen of een pas bestellen.
Van ons
Hoewel dit menu helemaal klopt, zou ik het 'logischer' vinden om de items onder de ⚡knop te verplaatsen naar het ••• menu omdat dit allemaal geen snelle handelingen zijn.
Van mij
Zelfde als bij 'Van ons'.
Transacties
Pad: Van mij > willekeurige rekening > willekeurige transactie
Hier past het ⚡zich dynamisch aan op basis van de soort transactie, wat ik hier wel goed uitgevoerd vind. Je bent overigens specifiek bezig met een transactie en het menu bevat hier steeds snelle handelingen.
Bij een reguliere pinbetaling staat 'Deel' er bij mij dubbel in, daarnaast is het deel icoon niet het juiste icoon:
Advies voor de ⚡knop
Met de bovenstaande informatie zou het logisch zijn om het ⚡menu dus te versimpelen naar wat écht snelle handelingen zijn zoals ze in 'Van mij' staan: Request, Voeg geld toe, Betaal. Hieraan zou je nog de referral, feature verzoek en Together aan toe kunnen voegen, maar deze zijn minder relevant dus kunnen zeker kleiner.
Het ••• menu
Het was voor mij enorm zoeken waar ik bepaalde instellingen kon terugvinden. De ••• knop indiceert voor mij als 'kleine dingen, niet belangrijk', iets richting filteren of sorteren. Een ander icoontje zou voor velen wonderen doen. Een kleine wijziging met enorme UX impact.
Profiel wijzigen
Pad: Profiel > ••• > Details account > Account naam
Wanneer je hier een wijziging maakt en vervolgens op 'Gereed' klikt, dan slaat 'ie de boel op en ga je terug naar de Profiel view. Dit is onprettig en je zou verwachten dat je gewoon in de specifieke 'Details account' bewerk view blijft. Dit gebeurd wel als je bijvoorbeeld de naam van een rekening wijzigt bij het personaliseren van je rekening.
Mijn rekeningen
Pad: Profiel > ••• > Mijn rekeningen
Deze view voegt nu weinig toe. Je kan hier niet meer dan een overzicht zien van je rekeningen die vervolgens niets openen. Zouden deze dezelfde werking moeten hebben als bij gearchiveerde rekeningen? Daarnaast vind je hier de 'beheer directeuren' feature. Er zijn denk ik weinig mensen die hier gebruik van maken, maar dit zit enorm verstopt en zou wellicht verplaatst moeten worden naar het ••• menu (dus een stapje hoger).
Accounts
Pad: Profiel > ••• > Accounts
Bij het eerste gebruik van de V3 app kreeg ik de vraag of ik m'n zakelijke accounts wilde samenvoegen met m'n privé account. Ik schrok hier enorm van want dit wilde ik helemaal niet. Het was een grote wijziging waar ik toen niet op zat te wachten en het werkte erg onhandig. Nu, een paar updates verder, moet ik bekennen dat het wel fijn is. Ik kan me echter wel voorstellen dat er anderen zijn die dit niet willen. Het is volgens mij nu niet mogelijk om dit makkelijk te switchen. Wellicht zou er een mogelijk moeten komen om de account makkelijk van elkaar los te trekken en ook weer aan elkaar te koppelen.
Van mij
Na wat meer gebruik van de app de afgelopen week, moet ik bekennen dat ik deze view erg fijn vind geworden. Het is nu duidelijk welke pasjes waar horen, hoe het zit met je rekeningen en ik kan hier snel mijn weg vinden. Dat mag ook gezegd worden. Waar ik me alleen een beetje aan stoor, is dat deze view zeker voor 1/4 wordt overgenomen door informatie die ik minder belangrijk vind:
Ik denk dat 'Geld bespaard' eerder 'Geld gespaard' zou moeten zijn. Ik zie namelijk dat het grootste deel van m'n 'Automatisch sparen' feature afkomt. Het aantal bomen, daar ga ik maar even vanuit dat dat klopt en dat dat van al mijn accounts (privé en zakelijk gecombineerd) is. En tijd gespaard, tja. Het zijn alle drie zaken die ik liever ergens anders zie, bijvoorbeeld bij profiel, waar ook andere statistieken te vinden zijn.
Insights rekeningen
Pad: Profiel > ••• > Insights rekeningen
Volgens mij mist er een mogelijkheid om te switchen van profiel. Nu zie je altijd alle cijfers van de rekeningen die ingesteld staan, dit is prima voor als basis, maar ik zou toch af en toe even makkelijk naar de cijfers van één specifiek bedrijf willen kijken. Die optie had ik wel toen ik mijn accounts los had in de vorige app.
Automatische BTW
Om de een of andere reden kan ik dit niet meer inschakelen. Ik heb al een BTW rekening, maar onder het ••• menu vind ik deze niet terug. Als ik vervolgens naar Profiel > Add-ons ga, klik op 'Ik wil het!' en de stappen doorloop, dan loopt het uit op een dead-end. Er is geen knop om af te ronden of op te slaan:
Auto Export Afschriften Add-on
Pad: Van mij > willekeurige rekening > ••• > Auto Export Afschriften
In de vorige versie was dit op account niveau geregeld. Ik kon dus voor mijn drie zakelijke accounts de automatische afschriften los instellen. Dit was handig want ik heb voor m'n drie bedrijven een email adres (administratie[at]bedrijf.com) waar ik de MT940 bestanden 1x per maand naartoe stuur (Yuki heeft namelijk nog geen bunq integratie). In de huidige V3 app ben ik verplicht alle MT940 bestanden naar één email adres te sturen, dit is nu een onnodige administrative handeling voor m'n boekhouder die eerder niet nodig was.
Dit topic is niet bedoelt om jullie af te kraken maar om together te werken aan een verfijnde V3 app voor ons allen. Jullie zijn tenslotte een platform begonnen in een redelijk hoog geek-segment. Ik hoop daarom ook dat jullie dit topic niet sluiten gezien deze verloren zou gaan in de algemene V3 feedback topic. Sparren kan altijd, jullie weten me te vinden.
Cheers,
Mischa