WouterRookie
I entered the correct name but apparently the account provided was wrong. Why did the money transfer and did it not bounce back on two separate occasions?
I entered the correct name but apparently the account provided was wrong. Why did the money transfer and did it not bounce back on two separate occasions?
@Wouter-Violet-Falcon-975258623#189629 Bunq kent geen ‘naam nummer’ controle en is het selecteren of intypen van het rekening nummer daarom van essentieel belang. Een overboeking is ook niet meer terug te draaien maar misschien kun je bij de bank waar het naar toe is of moet informeren om het nummer te achterhalen van wie het is. De bank -niet jij - kan misschien de eigenaar dan aanschrijven.
Wat
Geen naam nummer controlle?
@Wouter-Violet-Falcon-975258623#189643 Revolutionary concept, but yes, the money actually ends up in the account that you specify. A bit similar to a letter: It gets delivered to the address that is written on front.
@Wouter-Violet-Falcon-975258623#189643 In Nederland is er een bedrijf genaamd SurePay, dat een service aanbiedt om de naam te controleren. Niet elke Nederlandse bank is klant bij dit bedrijf, en internationaal al helemaal niet.
@Wouter-Violet-Falcon-975258623#189629 Als het IBAN nummer niet bestaat, kaatst de andere bank hem vaak terug binnen enkele weken. Als het rekeningnummer wel bestaat komt het gewoon op de rekening te staan die is ingevuld.
@Wouter-Violet-Falcon-975258623#189629 Ik heb €20 overgemaakt naar Romana zonder bankrekening en achternaam . Maar is van me rekening af , ik heb alleen haar naam op de ap waar is mijn geld nu die wil ik terug bunq
@Saskia-Turquoise-Akita#189752 Je kan niet iets overmaken zonder een bankrekening in te vullen. Wellicht heb je een bunq.to betaling gedaan. Dan krijgt degene naar wie je het wilt overmaken een linkje en kan dan zelf kiezen op welke rekening hij/zij dit wilt ontvangen. Je kan zo’n verzoek ook zelf weer annulering.
@Wouter-Violet-Falcon-975258623#189643 Naam/nummer controle was ooit bedacht door de Postbank, omdat in het rekeningnummer geen controlegetal zat, waarbij alle andere banken dit wel hadden.
Hierdoor kon je door één typefout heel makkelijk naar een andere rekening overboeken. Bij andere banken was dit haast onmogelijk door het controlegetal, dan klopte immers het rekeningnummer niet, als je per ongeluk een cijfer verkeerd typt.
Bij een IBAN zitten 2 controlegetallen, het is dus onmogelijk om door middel van een typefout per ongeluk op een andere rekening te storten.
Alleen om fraude tegen te gaan hebben enkele banken nog een soort van naam/nummer controle. Echter is dit geen 'harde beveiliging' net als vroeger bij de Postbank.
Je kunt elke naam opgeven wat je wilt, als het IBAN klopt, en dat nummer is nog open bij de ontvangende bank, komt het geld gewoon aan. Ook als je Pietje Puk als naam opgeeft.