• Ask the Community
  • Transferred and filled in with BIC

Beste mensen. Iemand heeft geld naar mij overgemaakt en het juiste Iban gebruikt. Enkel bij de Iban hebben ze BUNQNL2A gebruikt. Kan dit kwaad?

@Sjeng-Pink-Swan#193566 No. BUNQNL2A is the correct BIC.

Basically there are both 8-digit and 11-digit BICs. The last 3 digits in the latter are used to identify a specific branch of a bank. But bunq doesn't have branches, so they use XXX to say that there's no branch information. But if you only use an 8-digit BIC, it doesn't include branch information anyway. Both are equally valid.

Edit: After reading Sam's answer, I realized that you have said in the OP that they have used the BIC inside the IBAN? This indeed seems strange... but no bank should accept such an invalid IBAN.

@Jakob-Y#193575 Beste Jakob. Bedankt dat u zo actief bent op dit forum. Dankzij u kom ik toch meer wijs uit het gebruik van bunq.

@Sjeng-Pink-Swan#193566 Als ze dit in de IBAN zelf hebben gezet, in plaats van NLxxBUNQ, dan klopt het IBAN niet meer en kan het geld dus niet overgemaakt worden.

Als ze het als BIC hebben meegegeven, dan klopt het.

@Samzoiets#193672 Ze hebben het volledige IBAN ingevuld en daarbij behorend als BIC de format gebruikt die ik hierboven heb aangegeven.

@Jakob-Y#193575 Beste Jacob. Ze hebben gewoon de IBAN gebruikt zoals die bij mijn account behoort. Daarnaast hebben ze bij de BIC de BUNQNL2A format gebruikt.

@Sjeng-Pink-Swan#193745 Op zich hoeft er bij een IBAN geen BIC meegegeven te worden, omdat een IBAN verwijst naar een uniek rekeningnummer binnen alle IBAN-landen.

Dit wordt anders als de verzendende bank niet binnen het systeem van SEPA valt (euro-betalingen, binnen de EU en nog wat landen). Dan moet de verzendende bank weten naar welke bank ze het moeten overmaken.

Daarvoor heeft elke zichzelf respecterende bank een Swift-code (BIC), een soort adres die op een internationale lijst staat. Op die lijst staat ook bij welke bank de ontvangende bank een bankrekening heeft voor Swift-betalingen (intermediair bank).

Zo kan de verzendende bank het geld overmaken naar de intermediair en daarbij opgeven voor welke bank (BIC) het geld is.

De ontvangende bank kan aan het IBAN (of ander rekeningnummer) zien voor welke klant het bedoeld is.

Een BIC vermelden kan bijna nooit kwaad. Als het een SEPA-betaling is, zullen de banken er niets mee doen. Als het een Swift-betaling is, dan zal de bank eisen dat je een BIC meegeeft, omdat ze anders niet weten wat ze met het geld moeten.

Wat wel kan gebeuren is dat de verzendende bank door het opgeven van een BIC denkt dat het een Swift-betaling is, terwijl het ook met een SEPA-betaling zou kunnen. De laatste is gratis en de eerste kost je vrijwel altijd een paar euro (€5-25) als ontvanger.

Dit laatste hangt er ook weer vanaf wat de verzender heeft opgegeven voor de kosten: delen tussen ontvanger en zender, alls voor ontvanger of alles voor verzender.

Bunq wordt er hoe dan ook niet vrolijk van (want handmatige verwerking) en zal je altijd in ieder geval €5 in rekening brengen voor een inkomende Swift-betaling. Als die niet in euro’s is, dan zal bunq hem ook nog eens weigeren, want bunq houdt niet van vreemde valuta.

@Samzoiets#193755 Is een overboeking vanuit België. Dus ik verwacht geen mogelijkheden etc. Volgens mij gaat deze zelfs heel snel daar mijn werkgever BNPA gebruikt.

Ter info. Vandaag door werkgever overgeboekt en vandaag binnen.

Write a Reply...