Deze zomer ben ik op vakantie geweest in USA, in New York City, Colorado, Arizona en Utah. Hier mijn ervaringen met bunq:
Apple Pay
Om met minder nieuws te beginnen: het is mij nergens in de VS gelukt om met Apple Pay te betalen. Ik ben één van de gelukkige Nederlandse bunqers die tijdig Apple Pay heeft geactiveerd, dus in Nederland kan ik bij alle contactloos-betalen terminals “Apple Payen”, maar in Amerika dus niet. Vaak verscheen de melding “use card” op de terminal, met name bij bedrijven die (Amerikaanse) Apple Pay ondersteunen (McDonald’s, Starbucks, enz).
Maestro of MasterCard
Bijna alle winkels accepteren zowel de Maestro-pas als de MasterCard. Het maakt niet uit welke pas je gebruikt als je betaalt in een winkel: de wisselkoers (USD naar Euro) is hetzelfde.
Geld opnemen uit een geldautomaat heb ik enkel gedaan met mijn Maestro-pas en dit lukte altijd. Meestal worden er ca. 3 dollar kosten in rekening gebracht door de bank waar de geldautomaat van is.
Als je kleine bedragen wil opnemen (tot 50 dollar) dan is het goedkoper om “cash-back” te vragen in een winkel. Deze optie kan je in de meeste winkels op de betaalterminal aan de kassa kiezen en kost $1,50.
ZIP Code
Een beetje verwarrend is het wel: vaak wordt er bij het betalen in een automaat (bijv. in de Subway van New York) niet gevraagd om een PIN-code maar wel naar een ZIP-code. Dit is ‘gewoon’ je de postcode. Bij gebrek aan Amerikaans adres gebruik ik gewoon telkens de bekendste postcode van de USA: 90210.
Hotels en auto huren
Ik heb zonder problemen in vier hotels kunnen betalen met de MasterCard. En ik heb bij Avis een auto kunnen huren.
Eén van de hotels heeft wel een week lang een “reservering” open laten staan voor het diner. Hierdoor was mijn saldo een week lang één diner lager.
Bij het huren van de auto werd de borg ook afgeschreven en na inleveren werd deze transactie weer teruggedraaid.
Fooi geven in restaurant
In de VS zijn de kosten voor personeel, anders dan in Nederland, niet meegenomen in de rekening. Er wordt van je verwacht dat je 15-20 procent fooi geeft.
Als je met de MasterCard betaalt, dan wordt meestal eerst het bedrag zonder de fooi afgeschreven en deze transactie wordt dan later (soms een aantal dagen later) gewijzigd naar het bedrag inclusief de fooi.
Indruk maken op de cassière
In Nederland maak je vooral veel indruk op caissières als je met je Apple Watch betaalt. In de VS lukt dat, zoals gezegd, niet. Maar zonder uitzondering zijn Amerikanen helemaal weg van de mooie bunq-kleuren!
En waar ze helemaal van uit hun plaat gaan: als je met je MasterCard contactloos betaalt: in de USA bestaan betaalpassen met NFC namelijk niet, daar gebruiken ze NFC enkel voor Android- of Apple Pay. Met name de verkoper in de Apple Store (!!) ging helemaal uit zijn dak toen ik contactloos betaalde met de MasterCard :-)
Conclusie
Het is prima bunqen in de USA!