• Ask the Community
  • Is there a built-in security if you have to transfer money under threat?

Inloggen is heel makkelijk via een code of vingerafdruk.

@Barry-Navy-Lion#196682 Hoi 👋 Barry,

Uiteindelijk kan je natuurlijk altijd inloggen in je account, bunq kan helaas niet zien of dat onder dwang is. Wel heeft onlangs bunq extra maatregelen getroffen voor de situatie waarin de app wordt geopend vanaf een onbekend apparaat, dan geldt er een cool down periode van 24 uur waarin bepaalde acties tijdelijk niet mogelijk zijn.

@Barry-Navy-Lion#196682 Een dergelijke ‘panic button’ is al eerder besproken hier.

De uitkomst van die discussie was dat het eerder leidt tot veel onnodig gebruik, omdat het zelden voorkomt dat iemand onder dwang geld moet overmaken. Het rekeningnummer van de dreigers is namelijk bekend bij een overboeking. Het gebeurt ook amper.

Wat eerder gebeurt is dat er onder dreiging contant geld opgenomen moet worden bij een pinautomaat. Daarvoor zou je daarop een panic button willen misschien.

@Kevin-Olive-Starfish#196718 Dat kan je natuurlijk per pas instellen door hem aan een rekening te koppelen met een laag limiet.

Als je dan meer (tot €500) wil opnemen, zet je hem op een andere rekening. Met Opdrachten in iOS kan je dat zelfs zo instellen dat je voor vijf minuten met één druk op de knop een hoger limiet hebt.

@Samzoiets#196720 Dat is voor alle pinbetalingen. Ik bedoel alleen voor contant opnemen.

@Kevin-Olive-Starfish#196722 Het werkt ook voor contant opnemen. De workaround werkt ook als je een andere pinbetaling doet.

@Samzoiets#196725 Volgensmij begrijpen we elkaar niet helemaal Sam😆 Dat het voor contant opnemen werkt weet ik. Maar ik bedoel dat er een optie moet komen dat je de contant opnemen limiet kan aanpassen, zonder andere limieten zoals normaal pinnen aan te hoeven tasten.

Nu zie je alleen dit staan (zie afbeelding) Het zou mooi zijn als je die kan aanpassen net als bij andere banken.

@Samzoiets#196717 Geen panic button, maar een panic pin ;) Dus als ik code 0611 intik, dat er dan Max €100 gepind kan worden en er meteen een SMSje of belletje uitgaat naar relevante personen dan wel alarmcentrale. ;)

Waarom geen grote rode knop op elke pinpas, die je kan indrukken en dat er dan een arrestatieteam uit de pinautomaat springt?

Nogmaals: het probleem is niet groot en de kans dat er per ongeluk alarm wordt geslagen is veel groter. De kosten die met valse alarmen komen, zijn onvoorstelbaar groot.

Behoorlijk inefficiënt om dan een heel systeem op te gaan tuigen, wat in de afgelopen 40 jaar nauwelijks iets zou hebben uitgehaald.

@Samzoiets#196790 Fijn Sam, om jouw bijdragen hier te mogen lezen op een druilerige zondag morgen, heerlijk 😉.
                    Nb. Kunnen we jou ook hier bij Bunq als commentator inhuren ? 🤔.

Write a Reply...