• Ask the Community
  • Instant Payments met Rabobank

Hi πŸ‘‹ @pbruins84#210002

Looks like Rabobank uses the TIPS version while bunq is currently only working with RT1. This means instant payments between the 2 won't work. You can find a nice scheme on the following site showing the different versions and supported banks in The Netherlands: https://www.betaalvereniging.nl/betalingsverkeer/instant-payments/deelnemende-banken-instant-payments/

More info about participants of RT1 and TIPS across Europe:

@pbruins84#210002 Klopt wat Tim schrijft! Ik heb vanochtend om 09.00 uur een overschrijving van mijn Rabo naar Bunq gedaan. En het is nu nog niet binnen, dus nog géén Instant Payment overboekingen mogelijk.

@pbruins84#210002 En ter aanvulling: mijn overboeking komt nΓΊ binnen op mijn Bunq rekening. Dus overboeken tijdens werkdagen is nog steeds een paar uur.

Opmerkelijk dat van de van oorsprong Nederlandse banken dus alleen de ABN Instant Payments van bunq kan ontvangen.

Wel fijn weer, dat er drie standaarden zijn en de klant (van zowel bunq, als van andere banken) dus iets beloofd wordt dat in de praktijk maar half werkt.

Ik zou toch eigenlijk van een bank als Bunq toch wel verwachten dat ze, net zoals ABN, meerdere versies zouden ondersteunen. Maar inderdaad wel een mooi voorbeeld van een Europees standaard die blijkbaar niet standaard is.

3 months later

Vandaag geprobeerd, betaling van bunq naar Rabobank is instant, maar andersom niet.

@Dennis-Golden-Akita-1537838190#218453 Rabobank only supports TIPS for incoming payments if my understanding is correct.

@Jakob-Y#218479 Ik lees dit op hun website: *Per november 2020 is Rabobank aangesloten bij TIPS. Alle inkomende betalingen via TIPS worden direct op je rekening bijgeschreven. Het uitsturen van betalingen via TIPS wordt gecontroleerd opgeschaald. Het is daarom mogelijk dat een uitgaande betaling, naar een bij TIPS aangesloten bank, nog niet via de Instant Payments infrastructuur verwerkt wordt. Bij het invoeren van je betaling wordt aangegeven of je betaling direct wordt bijgeschreven op de rekening van de ontvanger.

Klopt, ik heb ervaren dat een overboeking van Bunq naar Rabobank/ING direct wordt bijgeschreven maar andersom (nog) niet.

6 months later

Bunq naar rabo werkt bij mij direct. Van rabo naar bunq duurt een dag.

7 months later

@Hubertus#228351 En andersom? Ik heb geld van bunq naar rabobank gestuurd. Echter komt het nog steeds niet. Duurt het altijd zo lang?

a year later

Ik heb zojuist een betaling van bunq naar Rabo gedaan. Deze wordt, anders dan normaal gesproken, niet als instant payment behandeld maar als gewone betaling. Hierdoor heeft de ontvanger niks binnen maar is het bij mij wel als zodanig afgeschreven. Waarom gebeurt dit?

Hey there, @New-Yellow-Turtle-894084032#283072 πŸ‘‹
                          I understand that you're currently waiting for your payment to arrive in your bunq account. Sometimes, instant payments may get processed as regular SEPA payments due to a possible issue.

Transfers between banks in the SEPA (Single Euro Payments Area) usually take 1 or 2 business days to arrive at the recipient. More information regarding this, can be found here πŸ“š

When those 2 days have passed, but you haven't received your payment, you can start a payment investigation from your bunq app, by following this easy process πŸš€

a month later

Ik overweeg een overstap van Easy Bank naar Easy Money. Ik wil dan ook onze salarissen naar Bunq laten komen (nu gebruiken we de betaalrekening bij Bunq als extra pot voor levensonderhoud middels een maandelijkse vaste overboeking vanuit onze huidige bank). Mijn werkgever bankiert met Rabobank, ikzelf niet, maar heb mijn salaris altijd snel binnen (sowieso dezelfde dag). Hoe snel verwerkt Bunq de inkomende boekingen van Rabobank tegenwoordig?

@Bartj71#284446 Dat ligt aan hoe je salaris wordt verzonden. Meestal worden salarisbetalingen niet als Instant Payment verstuurd maar als SEPA transactie. Deze duren 1-2 werkdagen. Hier kan bunq niks aan versnellen.

Hey there, @Bartj71#284446 πŸ‘‹
                                As soon as we receive a payment from another bank that you're expecting, we will promptly process it and credit it to your account balance πŸš€
                                As @thijsoost#284447 explained, salaries are usually sent as a SEPA payment which take 1 or 2 business days to arrive as explained here πŸ“š

Write a Reply...