• Ideas
  • Maak een account met twee rekeninghouders mogelijk.

Nu is het niet mogelijk om gezamelijk (met je partner) een rekening te openen. Dit kan alleen met +1, maar dit is beperkt tot het delen van 1 rekening. Ook kan er nu gekozen worden voor het openen van een gezamenlijke rekening. Echter moet je daar vinden een eigen account voor hebben en is het hiermee niet mogelijk om een bestaande rekening gezamenlijk te maken.

Met een gedeeld account zou je een en/of rekening hebben. Hiermee zouden alle betaal en spaarrekeningen van beide rekeninghouders zijn. Het zou een verbetering zijn als bunq dit, net als andere banken, aan kan bieden. Uiteraard zou een account met twee rekeninghouders duurder mogen zijn. Er zijn dan namelijk twee inlogcodes nodig en het is denkbaar dat er een behoefte aan meerdere passen ontstaat omdat je met zijn tweeën één account hebt.

@New-Aquamarine-Zebra-995619743#212626 Could you explain what the difference is to 2 people having easyMoney and opening multiple Joint accounts together? Do you want an option where it's not possible to open private accounts?

Als twee mensen easymoney hebben dan wordt een bestaande rekening geen gezamenlijke rekening. Ik kan dan de rekening wel inzichtelijk maken voor de ander, maar hiermee wordt de ander geen eigenaar. Ook als ik later een extra rekening open is dit niet automatisch inzichtelijk voor de ander. Ook zijn spaarrekeningen op die manier niet te delen met de ander. Hierbij komt dat wanneer de ander (in dit voorbeeld mijn partner) geen eigenaar is van de rekening dus ook geen eigenaar van het saldo is. Dit is een keuze die je als klant zou moeten hebben en niet onbelangrijk is. Naar mijn idee ook iets vanzelfsprekends (zou zo geen andere bank weten die deze mogelijkheid niet heeft). Echter heeft bunq wel weer veel andere mogelijkheden dan andere banken 😉

@New-Aquamarine-Zebra-995619743#212629 Of course I'm not speaking about the Connect feature here. That's unrelated to account ownership. But if two people have at least easyMoney, they can open as many Joint accounts (where both are full owners) as they want. The only limitation being the 25 overall account limit. You can also go over that, if the fee for that is worth it for you.

You're right that existing accounts that they already created in the past don't get changed to Joint accounts. Right now in bunq's system, account ownership can never change after the initial creation of an account. Given how easy it is to close unneeded old accounts and create new accounts, I don't see an issue with this. To the contrary, I don't think this should even be possible, as I can imagine that could potentially lead to legal issues.

You're also right that at the moment you cannot create Joint savings goals. That used to be possible in the past, but now the option to create new ones is no longer in the app. I can only speculate on why this decision was made, but maybe in order to simplify the app.
        Edit: I just checked and it seems like this is possible. Just try to create a new Savings Goal and it will ask you if you want to create a personal goal or one shared with others.

So are these the issues that you want to have addressed or am I missing anything?

2 years later

@Jakob-Y#212630 I have to agree with Joey on this.
          Having a shared bank account has some critical key point advantages. I'm speaking from the pov of being a couple/partners.

1. Sharing monthly expenses like a mortgage, rent, etc. are done from one account with both having complete ownership.
          2. Total legal ownership. If something happens to one of the individuals (f.e. a deathly accident) the other can control and acces all financial accounts. This is especially useful when married or registered partners.
          3. Costs: current pricing is
            €215,17 yearly fees on a bank account is extraordinarily high compared to the €40-€60 euro's per year at other Dutch banks (current prices of August 2022). That's a whopping 5,5 to 3,6 times more.
          4. Keeping track of total income and expenses is easier.
          5. Shared responsibility and insight for a healthy financial household (but this is about communication between you & partner and not the banks responsibility, though in endresult it is a perk).

Bunq would be the ideal bank for me* if this feature was possible at a more reasonable price then €215. I'm at the point of buying a house together and merging our finances. I'd love to see it implemented in a way where you for example can set up your personal tab, shared tab and spouses tab. But I have faith Bunq will know how to set that up properly.

So I'd like to know if Bunq has this feature scheduled for evaluation, implementation or if it has been reviewed but discarded?

I'm new here, does Bunq follow these threads and responds?

(*and fixing their own NFC payment instead of 3rd party like Google who harvests, links and uses your data for their advertising profile of you; but that's another story)

@PayPaullus#258625 If you just need a single Joint accounts, both partners having Easy Bank suffices. That is 72 Euros per year in total. Keep in mind my comment above was from January 2021.

a month later

Yes. But if you'd like more options than easy bankit soon adds up a lot. To an, in my opinion, way overpriced yearly banking fee.

@PayPaullus#264653 If you compare it to banks like N26 and Revolut, bunq isn't expensive. Those banks ask the same fees.

8 months later

Hoi, ik loop tegen exact hetzelfde probleem aan. Wil samen met mijn partner diverse rekeningen (betaal en spaar) delen. Ik begrijp dat we dan beiden een eigen account moeten hebben tegen, in ons geval, 2 x €8,99 er maand. Dat is inderdaad erg duur.
                  Kan iemand mij zeggen dat ik dit verkeerd zie en er een simpelere (goedkopere) oplossing is? Downgraden naar Easy Bank is naar mijn mening geen optie omdat we daar maar 1 rekening zouden kunnen delen.
                  Heeft iemand een oplossing (in dit al wat oudere topic)?

@New-Raspberry-Hawk-449768213#278043 Als jullie inderdaad meer dan één spaarrekening en één gezamenlijke rekening willen delen, heb je twee opties:

1. Eén persoon stapt van Easy Bank over op Easy Money en kan vervolgens 25 rekeningen aanmaken. Deze rekeningen kunnen gedeeld worden met de andere persoon. Let op: de andere persoon krijgt toegang tot de rekening, maar wordt geen eigenaar. Het is geen gezamenlijke rekening, waar het geld eigendom is van beide personen.
                    2. Beide personen moeten upgraden naar Easy Money.
                      9 months later

Wilde net alles gaan overzetten van mijn huidige bank maar 2x easy voor een huishouden is wel heel erg overpriced. Bijzonder dat bunq geen voordeelpakket voor een huishouden heeft en dit makkelijker te regelen is tegen een vriendelijke prijs . De background / interface is er met voordelen als budgets en overzichten waardoor ze voorlopen op andere banken. Zie een behoorlijke mogelijkheid om op te schalen hier….

@New-Aquamarine-Sheep-1346277866#288710 Op welk abonnement doel je? Alle abonnementsnamen beginnen namelijk met "Easy". Als je genoeg hebt aan een persoonlijke betaalrekening, een persoonlijke spaarrekening, een gezamenlijke betaalrekening en een gezamenlijke spaarrekening, heb je aan 2 × Easy Bank (2 × €2,99/maand) genoeg. Volgensmij is dit niet veel duurder dan bij andere banken.

Als je nóg meer rekeningen wilt en meer dan één pas per persoon, dan heb je wel Easy Money (€8,99/maand) nodig inderdaad.

Bunq heeft wel voordeel voor groepen, namelijk bunq Pack. Maar dit is pas voordeliger met drie of vier personen, niet met z'n tweeën.

10 months later

Ik vind dit heel vreemd. Stond op het punt van overstappen voor ons huishouden maar dit wordt wel erg duur. Uiteraard stappen we over vanwege features die in het duurdere abonnement zitten maar 20 euro per maand vind ik echt absurd veel. Helaas dat wordt verder kijken.

@New-White-Horse-2718987568#297875 Je hebt al een gezamenlijke rekening en een gezamenlijke spaarrekening met het Easy Bank abonnement van €4/maand. Je hebt hier dus niet het Easy Bank Pro abonnement van €10 voor nodig

@thijsoost#297876 dank voor je antwoord. Kan de wederhelft dan wel van alle features gebruik maken die op de rgedeelde reken voor zit als die wel op een duurder abo zit? Automatisch betalen van de juiste rekening. Één pas om meerdere rekeningen te kunnen gebruiken met betalen, budgetteren.

@New-White-Horse-2718987568#297891 Nee, de voordelen zijn dan alleen voor de ene persoon met het duurdere abonnement.

Hm, ingewikkeld allemaal. En hoe zit het dan met een shared access account? die staat op account met een Pro abo, degene met wie die gedeeld heeft met een goedkoper abonnement kan daar wel gebruik van maken op dezelfde manier?

@New-White-Horse-2718987568#297893 Nee, ook dan geef je iemand alleen toegang tot een rekening, verder niet. Het abonnement en de bijbehorende functies zijn echt alleen gekoppeld aan een individueel persoon.

Er staat bij shared access: Volledig. Anderen kunnen transacties uitvoeren en bekijken.

Wat is daarbij dan beperkt? Als de regels werken (geld verdelen) dan is geld uitgeven via die rekening (ook gedeeld) toch mogelijk? Wat betekent transacties uitvoeren dan?

Maar om alles werkend te krijgen zoals we zouden willen is het dan wel of niet genoeg om 1x easy money en 1x easy bank te nemen?

@New-White-Horse-2718987568#297895 De Shared Access is inderdaad dat iemand toegang krijgt tot een van je rekeningen. De ander kan hier geld op zetten of van af halen, en ook een kaart aan koppelen. Ik bedoelde dat je dus alleen de rekening deelt, maar niet functionaliteiten die bij het abonnement behoren.

alles werkend te krijgen zoals we zouden willen

Ik weet niet wat jullie allemaal zouden willen? Maar met Easy Bank Pro + Easy Bank kan je in ieder geval een gezamenlijke rekening openen en een gezamenlijke spaarrekening, en een persoonlijke rekening en persoonlijke spaarrekening. Daarnaast heeft de persoon met het Easy Bank Pro toegang tot de overige functionaliteiten van dit abonnement, zoals 3 betaalkaarten, Auto Sort, etc. (zie de bunq website).

"Easy Money" heet tegenwoordig "Easy Bank Pro".