• Afwijzing bij Simyo, herkenbaar?

Hoi, ik ben net afgewezen bij Simyo omdat ik een bunq rekening heb. Blijkbaar wordt je automatisch als een risico gezien. Dit zegt wat over hoe Simyo er mee omgaat maar het is ook wel tekenend voor de reputatie van Bunq. Ik heb wel vaker begrepen van vrienden uit het bankwezen dat bunq deze status heeft.

Hebben meer mensen dit probleem / eerder mee gemaakt?

Ps: overigens na het aanpassen van de plannen easy/green etc. En alle updates aan de nieuwe app gebruik ik weer met gemak en plezier bunq. Waarvoor dank!

Afgelopen september heb ik nog zonder problemen een nieuw Simyo abonnement kunnen afsluiten met een bunq rekening.

Het is ondertussen opgelost, Simyo zegt hierover het volgende:

“Ik snap dat je het verwarrend vind dat je nieuwe bestelling is afgewezen omdat je altijd al betaald met een Bunq rekening.

Jammer genoeg worden alle bestellingen die geplaatst worden met een Bunq rekening sinds kort automatisch afgewezen wegens een risico analyse die het systeem uitvoert.”

@bunq, lijkt me toch serieus een probleem als grote bedrijven jullie rekeningen automatisch als risico beschouwen. Kunnen jullie hier iets mee?

11 days later

Ben ook net afgewezen nadat ik een eSIM bestelde en ter controle krijg je een QR-code en betaal je 1 cent.
        Even later krijg je de volgende mail:

Beste XXXXXX,

We hebben je aanvraag voor een Simyo Sim Only abonnement ontvangen. Helaas hebben we deze bestelling afgewezen.

Reden afwijzing
        Voordat Simyo overgaat tot acceptatie van een aanvraag, wordt conform artikel 2.1 van de algemene voorwaarden op basis van verstrekte persoonlijke gegevens een risicoanalyse uitgevoerd.
        Op basis van gegevens die verstrekt zijn door externe bronnen heeft Simyo besloten deze aanvraag niet te accepteren.

Heb je hier nog vragen over? Neem dan contact op met de klantenservice via onze servicepagina.

Met vriendelijke groet,

Het Simyo team

Ik ben meteen in de chat gedoken met Simyo en dit is wat er dan gebeurt:

IK: Ik probeer net een nieuwe eSIM aan te vragen (paar maanden geleden als eens mee geëxperimenteerd) maar de aanvraag wordt afgewezen. Graag zou ik willen weten wat de reden is.
        SIMYO: Hoi! Je chat met Bettie.
        SIMYO: Goed dat je hierover contact opneemt.
        SIMYO: Wat is de melding die je krijgt?
        IK: Beste XXXXX, We hebben je aanvraag voor een Simyo Sim Only abonnement ontvangen. Helaas hebben we deze bestelling afgewezen. Reden afwijzing Voordat Simyo overgaat tot acceptatie van een aanvraag, wordt conform artikel 2.1 van de algemene voorwaarden op basis van verstrekte persoonlijke gegevens een risicoanalyse uitgevoerd. Op basis van gegevens die verstrekt zijn door externe bronnen heeft Simyo besloten deze aanvraag niet te accepteren. Heb je hier nog vragen over? Neem dan contact op met de klantenservice via onze servicepagina. Met vriendelijke groet, Het Simyo team
        SIMYO: Ah, oké. Dat heeft met de e-sim niets te maken. Omdat er veel fraude wordt gepleegd de laatste tijd zijn er vanuit KPN strengere beveiligingen gezet op de nieuwe aansluitingen die worden afgesloten. Ik kan hieraan niet zien wat de reden is van de afwijzing.
        SIMYO: Heb je voor mij ter controle je geboortedatum, volledige adresgegevens en e-mailadres? Dan kijk ik op je aansluiting.
        IK: <geboortedatum, adres, email>
        SIMYO: dankjewel! Ik ga even voor je kijken.
        SIMYO: Waarschijnlijk komt het omdat er is betaald via Bunq. Deze bank wordt door veel fraudeurs gebruikt. Je kunt een kopie van de bankpas, waarop het rekeningnummer en jouw naam te zien is, mailen naar klantenservice@simyo.nl. We kunnen dan alsnog de aanvraag goedkeuren als alles klopt.
        IK: Dat is raar, ik heb juist ter controle een betaalverzoek van Simyo gekregen voor 1 cent om dat te controleren.
        SIMYO: Klopt. Maar elke bestelling vanuit Bunq wordt dus eerst afgewezen, omdat fraudeurs dit vaak gebruiken. En die komen ook door de bestelling met 1 cent. Op deze manier proberen we ze dan toch te onderscheppen. Het is natuurlijk niet zo dat iedereen vanuit Bunq fraude pleegt, maar we nemen hierin liever het zekere voor het onzekere en vragen om een extra controle.
        IK: Ik vind dat een hele rare manier van zaken doen.
        SIMYO: Dat mag en dat begrijp ik. Maar we willen voorkomen dat mensen slachtoffer van fraude worden en toen bleek dat het vaak met deze bank gebeurt hebben we hiervoor gekozen. Ik kan daar helaas niets aan veranderen.

Aparte manier van zaken doen dat ik moet bewijzen dat ik geen fraudeur ben :-(.

3 months later

Had the same problem here!! I tried 3 times and got the same rejection message. At the end I contacted them over Twitter...and the answer was;

I hope they will fix it now.
          Probably the all fraud situation can come because is possible to create an account almost without information at the begining and this kind of people are using it in his benefit.
          Anyway, pretty annoying...

Write a Reply...